Gå til innhold

Hvordan bli en musiker?


mikkel lien

Anbefalte innlegg

Heisann

 

Jeg har i det siste blitt veldig opptatt av musikk. Igår kjøpte jeg inn en piano, som jeg skal lære meg å spille på. Hvis jeg lærer meg piano, blir det antakeligvis lettere å lære andre instrumenter. Jeg har ingen instrumental erfaring fra før, men er er kun 16 år.

 

Det jeg lurer på er; Er det mulig for meg å bli en stor musiker, som kan spille på flere instrumenter? Eller er jeg for gammel, og har gått glipp av gullalderen?

De fleste kjente musikere starten når de var 4 år, så jeg vil gjerne ha noen innspill på om det er en mulighet her.

 

Jeg har ingen aning om hvor musikalsk talentet jeg er, men jeg kan synge rimelig bra tross lite øving. Et prakteksempel på hvordan jeg har lyst til å bli er Jack White.

 

Håper på innspill!

 

Hilsen engasjert sekstenåring.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke vet jeg hva du legger i "stor" musiker, og ikke er jeg for kjent med Jack White, men tror du i første omgang bare skal øve. Ikke vet jeg om et er noen fordel å begynne å spille instrumenter i tidlig alder (bortsett fra at man kan i yngre alder bli bemerket), men jeg er ganske sikker på at ikke de fleste kjente musikere begynte å spille som fire-åringer. Det er nok aldri for sent, og i en alder av 16 skal det nok gå veldig fint å lære seg å spille instrumenter (helt ett av gangen da).

 

Men som sagt; øving, øving og øving. Vil nok være hjelpende å ta undervisningstimer på kulturskole eller noe lignende også, men det er absolutt ikke et krav for å bli en god musiker. Lær deg det grunnleggende, og forstå hvordan akkorder og noe teori fungerer og henger sammen. Utrolig hvor mye en kan lære på nettet og av bøker, men etter hvert er det å lære av og med andre personer vel så viktig.

 

:)

Lenke til kommentar

T

Ikke vet jeg hva du legger i "stor" musiker, og ikke er jeg for kjent med Jack White, men tror du i første omgang bare skal øve. Ikke vet jeg om et er noen fordel å begynne å spille instrumenter i tidlig alder (bortsett fra at man kan i yngre alder bli bemerket), men jeg er ganske sikker på at ikke de fleste kjente musikere begynte å spille som fire-åringer. Det er nok aldri for sent, og i en alder av 16 skal det nok gå veldig fint å lære seg å spille instrumenter (helt ett av gangen da). Men som sagt; øving, øving og øving. Vil nok være hjelpende å ta undervisningstimer på kulturskole eller noe lignende også, men det er absolutt ikke et krav for å bli en god musiker. Lær deg det grunnleggende, og forstå hvordan akkorder og noe teori fungerer og henger sammen. Utrolig hvor mye en kan lære på nettet og av bøker, men etter hvert er det å lære av og med andre personer vel så viktig. :)

 

 

 

Takk for god tilbakemelding!

 

Det jeg legger i god musiker er at du blir kjent for verket du lager, og har et godt reportoat i flere instrumenter(Jack White). Det jeg i første omgang tenker å gjøre er å kontakte pianolærer og lære med basicen der. Så for jeg senere se hvor godt tolmdighet jeg har.

Lenke til kommentar

Det er selvfølgelig mulig, men er det nødvendig? Hvis målet er å spille timeslange soloer hvor du egoronker rundt på det som er av intrumenter så er det selvfølgelig mulig med mye øving. En annen mulighet er å lære det grunnleggende, og heller legge mer vekt på den kreative prosessen. Det er sikkert moro å mestre et trommesett med 100 trommer, men for meg som lytter er det mer spennende å se hvor langt du klarer å strekke kreativiteten med kun 3.

Lenke til kommentar

Det er selvfølgelig mulig, men er det nødvendig? Hvis målet er å spille timeslange soloer hvor du egoronker rundt på det som er av intrumenter så er det selvfølgelig mulig med mye øving. En annen mulighet er å lære det grunnleggende, og heller legge mer vekt på den kreative prosessen. Det er sikkert moro å mestre et trommesett med 100 trommer, men for meg som lytter er det mer spennende å se hvor langt du klarer å strekke kreativiteten med kun 3.

 

Ser ikke helt hva du legger i dette. Først og fremst er det pianospilling er opp for, trommer har jeg rimelig liten interesse for foreløpig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...