Gå til innhold

Gaming/videoredigering/alminnelig bruk (Ca.30.000kr)


Anbefalte innlegg

Jeg skal gå til anskaffelse av ny pc og har kommet frem til denne utstyrslisten.

 

Jeg ønsker å kjøre de fire Seagate diskene i RAID 5, men det er ikke noe krav.

 

Jeg kommer til å ta opp gameplay med Dxtory og da trenger jeg å kunne skrive i 200mb/s.

 

Kom gjerne med innspill og hjelp meg å bygge den ultimate pc'en for meg. Jeg vet at det er litt lite info her, men hvis det skulle være spørsmål vil jeg kunne svare på denne tråden så og si umiddelbart.

 

På forhånd takk for all hjelp :)

 

 

ASUS RAMPAGE IV EXTREME X79 S-2011 EATX

 

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011

 

ASUS GEFORCE GTX 690 4GB PCI-E DVI/DP

 

CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1600MHZ CL7 (4X4GB)

 

CORSAIR AX1200I DIGITAL ATX POWER SUPPLY 1200W

 

CORSAIR FORCE GT SERIES 3 2.5" 240GB SSD MLC (2stk)

 

SEAGATE BARRACUDA 2TB 7200RPM SATA/600 64MB (4stk)

 

CORSAIR FULLTOWER OBSIDIAN 800D EATX BLACK

 

CORSAIR H100 HYDRO CPU COOLER

 

BENQ XL2420T 24" WIDE TFT LED 120HZ BLACK

 

LITEON IHAS124 DVD±R/RW/RAM DL 24X SATA BLACK

 

LOGITECH G105 GAMING KEYBOARD USB

 

LOGITECH LASER MOUSE G500 GAMING USB

 

Mvh

BlastFM

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har noke ala ditt oppsett bortsett fra skikkeleg skjerm, tulla!, men uansett smak og behag der(bruker som sagt min mye til bilde/video so derfor en Dell U3011). Vil inrømme 120Hz er snaxyh for pure gaming men ut ifra resten av delane er eg sikker på det finnest bedre match, som for eks en 144Hz fra Asus.

 

Har en del kabinett men hovedsaklig 2 gaming pc'r til meg og dama, og eg kan seie eg trivest masse bedre med å bygge i dama's pc enn min egen Obsidian 800D. Skjønt det er ein Graphite 600T som du ikkje kan bruke p.g.a. EATX. Det eg kan seie er at ikkje ville kjøpt 800D idag. Men Cosmos 2 Ultra. 800D har 2 hovedproblem, dårlig kabel plass bak dør og null lyddemping. Generellt ligger litt bak i god luftflyt i kabinettet også. Det var supert for 2-3år siden, men idag ville eg ikkje kjøpt det kabinettet.

 

Har også fractal design kabinett bygd som for eks XL versjonen. Best for pengane, men du bør ha ein dremel liggandes for litt modding av unødvendige plater som ligger litt for nær hovedkortet.

 

 

Oki grunnen til eg svarte på denne posten var mest p.g.a. Dxtory programmet. Eg har brukt det i den siste måneden og er svært fornøgd, men her gjelder det å finne flaskehalsen i systemet når du skal greie gode opptak i høg oppløsning. Har for eks overklokket cpu'n til 4,7GHz 3930K med GTX690 pakka, og greier sovidt over 20FPS med 50+ spillere i Guildwars 2 i PVP. Merket ingen forskjell ifra 3,8GHz til 4,7GHz annet enn syk viftestøy for å kompensere for varmen på CPU.

 

Da var neste steg å teste å legge recording fra Dxtory på SSD disk for å sjekke om det lå der. Har en Force 3 120GB til det formålet. Tidligare brukt WD black disk som er ca 130-150MBs(kan være litt lav grunnet en partisjon med 4K formatering). Dxtory har funksjon for å splitte recording over fleire disker for å ikkje la det bli flaskehals, men har ikkje 2 stk black disker som ville ha vært ideelt. Testet med en 130MB's+ 80MB's disk og det hadde ingenting å seie på FPS.

 

Som sagt ikkje testet ferdig enda, men mitt mål er å ha ein god buffer under spilling slik eg kan ta opp 1080p uten at FPS drop er under 30FPS. Kommer tilbake med meir info, driver no fram og tilbake med GFX overklokking for å benche FPS med det.

 

*Fant problemet korfor FPS gjekk under 30FPS på videoopptak, hadde glømt å haka av "clipping" innstilling sjølv om det stod ingen clipping verdier inne i rutefelta. Hadde visst masse å seie i Dxtory. Istede for clipping tar eg heller stretch i videoredigeringsprogrammet når eg dekoder til 1080p fra 1920x1200.

Endret av dolten
Lenke til kommentar

Jeg går helt bevist for 120Hz siden den i hovedsak skal brukes til gaming samt at jeg har flere BenQ skjermer stående til flerskjermoppsett :)

 

Jeg har tatt i når det kommer til PSU siden jeg vil ha lav load og muligheten til å oppgradere seinere :) F. Eks SLI og flere disker :)

 

Skjønner ikke helt hva som er overkill her.

Lenke til kommentar

Sjølv må eg invistere i 1200watt når eg skal sette inn ekstra gtx690, tenkte først dette vil gå(med 1000watt mist) akkuratt. Men etter å ha overklokket både cpu og gfx, ser eg no at dette vil bli ein nokså varm PSU som går for fullt. Som mange andre som har kommentert det anngående PSU kjøp, er at det er bedre å ha litt overkill med at en PSU får gå på 50% load enn la den ha dårlig effektivitets grad på 80-90% som vil bare resultere til meir varme, som igjen krever meir viftestøy.

 

++ i ditt tilfelle vil du nok bruke en del ekstra strøm på aktivt raid. Har du bestemt deg for kabinett enda?

Lenke til kommentar

Sjølv må eg invistere i 1200watt når eg skal sette inn ekstra gtx690, tenkte først dette vil gå(med 1000watt mist) akkuratt. Men etter å ha overklokket både cpu og gfx, ser eg no at dette vil bli ein nokså varm PSU som går for fullt. Som mange andre som har kommentert det anngående PSU kjøp, er at det er bedre å ha litt overkill med at en PSU får gå på 50% load enn la den ha dårlig effektivitets grad på 80-90% som vil bare resultere til meir varme, som igjen krever meir viftestøy.

 

++ i ditt tilfelle vil du nok bruke en del ekstra strøm på aktivt raid. Har du bestemt deg for kabinett enda?

 

Vet ikke hva du har målt med, men det høres mye ut når du mener du behøver 1200W.

 

Iflg. Anandtech drar en maskin med i7 3930K @ 4.3 GHz og ett stk GTX690 ca. 470W fra veggen. Link

 

Iflg. Hexus.net drar en maskin med samme CPU @ 4.6 GHz og 2xGTX690 i SLI ca. 650W fra veggen. Link

Lenke til kommentar

Kan være fordi eg har 5 fleire disker enn testen og ca 5-6meir vifter(jaja5w berre) i kabinettet + 4,7GHz overklokk + oc på gfx. Har ganske nært 550Watt med 1 gtx690 nå på maks belastning. Noke som støtter min teori at det blir så altfor lite med 1000watt for 2x gtx690(ekstra 300W i teorien). Rekner med i det oppsette at det vil være nokså likt behov. Under maks load og med viftekontroller som viser watt ut ifra veggen til bare pc.

 

Det er ikkje det at eg meiner det ikkje vil fungere med 1000watt, bare at eg liker ikkje å nærme meg 80% belastningen på PSU.

Endret av dolten
Lenke til kommentar

Sjølv må eg invistere i 1200watt når eg skal sette inn ekstra gtx690, tenkte først dette vil gå(med 1000watt mist) akkuratt. Men etter å ha overklokket både cpu og gfx, ser eg no at dette vil bli ein nokså varm PSU som går for fullt. Som mange andre som har kommentert det anngående PSU kjøp, er at det er bedre å ha litt overkill med at en PSU får gå på 50% load enn la den ha dårlig effektivitets grad på 80-90% som vil bare resultere til meir varme, som igjen krever meir viftestøy.

 

++ i ditt tilfelle vil du nok bruke en del ekstra strøm på aktivt raid. Har du bestemt deg for kabinett enda?

 

Cooler Master Cosmos II Ultra Tower

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...