Gå til innhold

Jeg tester mitt 10 år gamle kompakt mot Panny GH2


Anbefalte innlegg

Inspirert av tråden til brukeren "kak" som man finner her:

http://www.diskusjon...owtopic=1462837

 

 

Når jeg leste denne tråden fikk jeg skikkelig lyst til å finne frem mitt aller første kamera. Det var et digitalkamera da jeg ikke er av den eldste generasjonen så jeg kan ikke stille med særlige kunnskaper om analoge kameraer, men la gå. Dette var uansett kjempespennende å prøve igjen og det er jo tross alt 11 år gammelt :)

 

Kameraet er et Sony DSC-P51 og her følger litt specs:

Sensor: 2 MP CCD brikke

Objektiv: 2x optisk zoom, 6.3mm til 12.6 (42-84mm FF-ekvivalent) med F3.8 som største blenderåpning. Lukkertider strekker seg fra 2 sek til 1/500 sek så bilder kan bli overeksponert i for mye lys, noe jeg opplevde nå nettopp selv med eksponeringskompensasjon på det laveste. Men det var kun i sterkt lys.

Skjerm: 1.8" Fargedisplay LCD

ISO: Manuell og auto, fra 100-400

 

 

Fant frem to nye Duracell SuperUltraMega-batterier og puttet dem inni. Jeg sjekket at minnekortet var der, og dette er på hele 16 Megabytes! :D

 

Fant også frem mitt GH2, samt 2stk stativer så jeg kunne sammenligne bildene direkte. Begge satt til JPEG for rettferdig sammenligning.

 

Faktisk ble jeg svært overrasket når jeg tok bildene inn på dataen.

Dette gamle Sony kameraet tar så gode bilder at jeg nesten ikke kunne tro det. Grei skuddtakt har det også, 1bps som er bra til å være et 11 år gammelt digitalkompakt.

 

 

Her følger bilder av utstyret:

 

post-131058-0-88811900-1349612054_thumb.jpg

 

post-131058-0-02546700-1349612088_thumb.jpg

 

 

 

 

Her er en test av dynamisk rekkevidde; her har jeg trukket opp skyggene litt og roet ned highlights litt, for å se hvor potente filene var fra dette kameraet.

 

Sony DSC-P51

post-131058-0-50079700-1349612225_thumb.jpg

 

 

Panasonic GH2

post-131058-0-88212700-1349612180_thumb.jpg

 

 

 

 

 

Og her er 2 bilder direkte ut fra kameraene uten å ha vært rørt i post, kun scalet GH2 bildet ned til 1600x1200 for å matche oppløsningen til Sony kameraet.

 

Sony DSC-P51 (ble overeksponert pga begrensningen i lukkertid som beskrevet over)

post-131058-0-06732300-1349612411_thumb.jpg

 

 

Panasonic GH2

post-131058-0-85505800-1349612446_thumb.jpg

 

 

 

Lagde denne tråden for å dele dette nostalgiske øyeblikket. Det vekket mange minner å bruke dette kameraet igjen. Jeg husker at min far lånte dette med seg hjem da han så hvor gøy jeg syntes det var med analoge kompakter helt fra jeg lærte å krype. På den tiden var han daglig leder i elektronikkforretningen han jobbet i, og jeg var 12 år (nå snart 24, til info). Rett rundt hjørnet lå derfor dotcom boblen. Butikken gikk straks konkurs og min far jobbet så mye på denne tiden for å prøve å redde butikken at han glemte dette kameraet helt vekk. Jeg beholdt det derfor og har nå tatt vare på det i 11 år. Men det må være rundt 10 år siden jeg brukte det sist gang og dette ble derfor et kjært øyeblikk.

 

Ikke minst var det spennende å se hvor godt utstyret faktisk var på den tiden, til tross for at det også var digitalt :)

 

Håper dette var interessant for noen å se en minitest av. Det var det hvertfall for meg, alltid gøy å mimre litt samt teste forskjeller mellom gammelt og nytt utstyr :)

Endret av IceBlitz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...