Gå til innhold

Problem med dedikert server på Altibox ruter


Anbefalte innlegg

Hei! Setter nå opp min dedicated server, men får den ikke til å gå på nett. bruker port 27015. Har flere ganger prøvd å åpne porter, men får ikke det til. Hva skal jeg gjøre? Steg for steg hadde vært fint siden jeg er ganske ny med denne routeren (Hva som skal stå hvor) . Sender et vedlegg så dere kan se hvordan det ser ut.

 

Om det er mer informasjon dere trenger er det bare og spør.

post-283096-0-83235800-1349560832_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antar her at du ikkje har noken ruter tilkoblet denne altibox ruteren? Om du ikkje har ekstern ruter kan du sikkert legge opp portene direkte der, skjønt man har litt mindre kontroll.

 

Trenger ikkje å sensurere ip adressene, alt er bare lokale adresser. Okay min interne adresse er: 10.0.0.23(Her skal du ha din egen ifra ruteren). Din er sikker 192.168.1.(XX) .

 

Din din ip interne adresse ved å skrive "ipconfig" i kommandolinjen(trykk start og skriv "cmd" i kjør linjen).

altibox setting1.jpg

 

altibox setting2.jpg

Bytt ut tallet "23" mot ditt eget som forklart ovenfor.

 

 

For å teste da om din server har open port kan du kjøre denne testen: http://canyouseeme.org/ Så trykk inn portnr: "27015". Om den er open skal den gi positivt svar.

Lenke til kommentar

Annen fordel kan være å abbonere på fast ip adresse om du skal ha permanent server. er vel eit etableringskostnad på 200kr og 20kr mnd deretter, litt avhengig av underleverandør. Teoretiskt burde dette fungere, skjønt bruker bare ekster ruter sjølv med ip adresse 192.168.1.33 det vil være likt som å ha den bridga forbi altibox hjemmesentralen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husk at om ikkje det programmet/tjener som bruker den porten 27015 ikkje er aktiv/åpnet, vil det da ikkje visast på canuseeme.org. UDP er såkallt broadcast protokoll der imotsetning til TCP kontroll data frem og tilbake mellom tjener og klient. Eksempel er vel mulitcast tjenere som streaming live etc til flere klienter for maks utnyttelse av båndbredden uten all den overheaden TCP krever.

 

Men det skader ikkje å sette opp en ny portforwarding linje, identisk med den du har, eneste at du bruker UDP valget på neste linje. Det skal funke å ha både UDP og TCP på samme port.

 

Neste du kan teste er annen port område som for eks 1900, bare for å sjå om det ikkje er det som er konflikten.

 

Ellers skal eg sjå om eg får testa porten kjappt på min egen altibox, må inrømme eg aldri har brukt den interne ruteren til sånt.

Lenke til kommentar

DMZ spiller ingen trille om den er på eller av, som sagt overstyrer "rutene" DMZ setting.

 

 

Tok meg 1min å koble på jobb laptopen laste ned utorrent og åpne porten der. No veit eg ikkje kva server du kjører, men det kan være lurt å åpne windows firewall om det er det OS', eller åpne opp NAT innstilling på ditt aktuelle OS for å sjekke om programmet/porten ligger som tillatt.

 

 

altibox%20setting4.jpg

Endret av dolten
Lenke til kommentar

Tar fra posten over: Baserer meg på at det er en STEAM-applikasjon, og krever forbindelse med STEAM-nettverket. Portene som må åpnes varierer veldig fra router til router, uten å ha fått et konkret svar fra STEAM, så har jeg kommet frem til at disse portene vanligvis gjør susen:

Porter:

 

* 27015----------| UDP #(1)

* 27006-27014----| TCP/UDP #(2)

* 1200-----------| UDP #(3) steam-nettverk - Filer fra server.

 

Om serveren ikke skal kjøre port 27015, så må du i tilegg åpne porten du skal bruke. Ikke lukk 27015 (udp) uansett.

  1. Så fort klienten har koblet seg på serveren, så vil all data gå gjennom port 27015. Pinging av serveren skjer også gjennnom port 27015, om denne ikke er åpen vil ikke serveren din være mulig å koble seg på.
    -
  2. routeren kan kreve at disse portene skal være åpne for at klienten skal få koblet seg på. I ytterst kjeldene tilfeller kreves også 27005, men åpner du denne kan det også være grunnen til at de ikke klarer å koble seg på. Bare å prøve seg frem.
    -
  3. Denne skal egentlig ikke måtte åpnes lengre - iallefall ikke for SRCDS, men kreves kansje for HLDS, da denne (iallefall før) ble brukt til å få tilgang til server-filene. Nå brukes 27015 til dette.

 

* I teorien skal 27015 (udp) duge ene og alene, men er kjeldent slik. Routere behandler data forskjellig, og noen krever at alle portene for kommunikasjon skal være åpnet. Det er flere porter som kan kreves, men har ikke funnet noe dokumentasjon på hvorfor disse skal kreves, dermed så utelukker jeg dem.

 

 

Aginaridan og Dolten, hvorfor mener dere at TCP skal være åpnet? Jeg har aldri måtte åpnet TCP til 27015, TCP brukes da nesten aldri til spill-servere, det er vanligvis data som skal overføres feilfritt som sendes gjennom TCP. Applikasjoner som vanligvis benytter UDP er realtime-spill, IP-telefon, og mediastreams. På den andre siden så har jeg en gang åpnet 27015 TCP og UDP, og dette endte med at små mengder data ble overført gjennom TCP, men klarte ikke helt se hvorfor, det fungerer utmerket uten.

Endret av warpie
Lenke til kommentar

I første omgang ville eg hjelpe smørmannen med å få åpnet en port. Tjeneren han brukte var ikkje nevnt, forklart det ovenfor om udp, ingenting nevnt om man ikkje skal ha udp på gaming server. Men greitt du lister opp eventuelle forhåndsregler for han, når det er komt til det.

Lenke til kommentar

@dolten

Beklager så mye, var alt for kjapp i svingene!

 

@Aginaridan:

Aha, det hadde jeg glemt! :) Jeg er vel ikke så oppdatert lengre, husker HLDS overførte RCON-data over udp :wee:

 

----

@Trådstarter

 

Nå burde du ikke bruke "canyouseeme.com" for å teste om serveren er oppe, det fungerer kjeldent. om serveren er oppe, vil canyouseeme.com returnerere "timed out"/eller lignende. Dette gjelder iallefall for HLDS. Vet ikke med SRCDS.

 

Portforwarding.com har en super tool, som også tester UDP- og fungerer i alle mine tilfeller.

Endret av warpie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...