Gå til innhold

[Løst] Excel koble formler til definert celle"navn"


auto82

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har et lite irriterende problem som eg mener skulle være en smal sak å få til.

Dette var ikkje tilfelle siden eg fortsatt sitter å erger meg over saken.

 

Dette gjelder et oppsett for telling, kontroll og utførelse av mangen trekkerør som blir ført opp som diverse profiler, EKS B1,B3,B36, K06 etc, mangen.

 

bruker office 2007 og forsøker å få et bra oversiktlig oppsett i excel der det enkelt skal legges inn data for å spare tid^^.

 

Eg begynte med å sette opp en liste over profilene og antall rør av diverse dimensjoner på ark 3, mens ark1 vil være presentasjonssiden der alt summerer seg opp.

 

problemet eg prøver å løse er om det er mulig å låse formler til et definert navn. DVS at eg definerer eksempelvis første profil som B1 (B1_).

deretter lager eg til en rullegardin der eg har mulighet til å velge alle profiler som igjen skal relatere til listen i ark3 som eg har satt opp.

 

problemet når eg prøver en svens en med å kopiere formlene nedover (spare tid) så flytter formel relasjonen synkront nedover i listen.

 

dette er teknisk sett ikkje feil. men siden profilene kommer i hytte og dynevær vil dette ikkje fungere.

 

Eg må få til en grei løsning der eg bruker rullegardin funksjonen for å velge rett profil og de rette relasjoner "data" må komme frem.

 

la oss si at B1 står først og så kommer B2 i listen. Men, som nummer 2 velger eg en B10-profil og da får eg klart opp dataene for B2 på grunn av makroene.

 

Er det en mulighet å låse en relasjon til hver enkelt profil? slik at uansett hvilken profil eg velger i rullegardinen , om det er nummer 2 eller 50 på listen så får eg de rette tallene opp vedsiden av?

 

eg åpnet visual basic for å se om eg fikk laget til noe som virker. men nå er det 8 år siden eg var borti programmet og huker ingen ting igjen.

 

finnes det noen andre enkle måter å få sydd sammen dette på?

 

vedlagt noen bilder som viser litt av hva eg prøver å få til.

 

Bruker ikkje excel til vanlig, og ting ruser som det meste annet.

post-176669-0-38708600-1349361506_thumb.jpg

post-176669-0-16153500-1349361547_thumb.jpg

post-176669-0-54554900-1349361570_thumb.jpg

post-176669-0-20989300-1349361582_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er det mulig å flette sammen flere "=IF((J15=B2_;Sheet3!C2) | (J15=B3_;Sheet3!C3)++++++)

lest en del om diverse andre funksjoner, men de fungerer ikke slik som min oppfatning tilsier.

 

får bare feilmeldinger grunnet innkopetent i excel verdenen.

Det eg mener med formelen er ut i fra en celle med rullegardin i "J15" som i dette tilfellet har fått navn enten som B2 eller B3 eller neste på listen får verdi fra ark3, listen som assosierer med den respektive profilen og fører opp mengdene.

 

men problemet ligger i hva tegn som må\skal skille formlene slik at cellen får veriene fra den rette profil\celle-referanse.

 

er det noen kloke hoder som kan dette?

 

takker for evt svar!!

Endret av auto82
Lenke til kommentar

om det er noen som har interresse av å vite hvordan eg får dette til, på en noe tungvindt måte...

 

saken her er at eg kjører engelsk excel på en maskin med norsk oppsett, i enkelte tilfeller av programmer må man inn på maskinens instillinger og endre verdier for eksempelvis "komma og punktum" for at enkelte programmer skal takle dataene på en rett måte.

 

dette har eg ikkje gjort, men det viser deg at der "engelskmennene" bruker "komma" i formellinjen må eg bruke "semikolon" samtidig så var det litt vas med å vinne ut om det skulle være mellomrom mellom tegnene og ikkje.

 

formlene mine blir vanvittig lange med tanke på at eg må lage til relasjon for hundrevis av profiler. dette kommer eg til å dele opp i mindre stykker slik at ikkje alt kresjer.

 

formlene mine ser slik ut multiplisert med x^n.

 

;IF(J15="B4";AB6);IF(J15="B4";AB6;IF(J15="B4";AB6)))-->

Lenke til kommentar
Eg må få til en grei løsning der eg bruker rullegardin funksjonen for å velge rett profil og de rette relasjoner "data" må komme frem.

 

Ikke bruk nøstede IF'er til dette. Funksjonen du ser etter heter VLOOKUP (eller FINN.RAD på norsk):

 

http://www.howtogeek.com/howto/13780/using-vlookup-in-excel/

 

Demofil -fjern .txt fra filnavnet:

Vlookup.xls.txt

 

HTH. Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...