Gå til innhold

[Løst] Kommer ikke inn i Sparebank 1 nettbank - snn.no HTTP 501/505


Anbefalte innlegg

Som emnet sier så sliter jeg med å komme inn på www.snn.no. Har sjekket www.downforeveryoneorjustme.com.. Noen som vet hva feilen kan være? Edit: Har vært slik siden hvertfall Søndag.

 

I tilfelle om det er relevant:

 

Bruker Windows 7 Enterprise, Internet Explorer 9.0.9, har i tillegg oppdatert til siste versjon av Java. Sitter ellers på en internettlinje fra Canal Digital Kabel.

 

Takker så mye for svar. :)

Endret av Simonhauan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

når får du denne meldingen? Er det før Java vinduet lastes etter inntasting av personnummer eller er det etter inntasting av sikkerhetskode og passord?

er det 32 eller 64 bit du kjører?

 

Hei, takk for kjapt svar :)

 

Jeg får denne meldingen før jeg i det hele tatt kommer inn på siden.

Jeg kjører 64 bits versjon av Windows

Java 7 (build 1.7.0_07-b11)

Som skrevet over kjører jeg IE 9 v. 9.0.9

:)

 

Jeg har ikke prøvd andre nettlesere, men skal teste det ut nå.

Endret av Simonhauan
Lenke til kommentar

Test gjerne flere nettlesere, og IE har jo en 32 og en 64 bits versjon, søk på startmenyen etter IE så finner du begge, prøv da med begge.

 

Har du prøvd noen av de andre sidene til Sparebank 1? du kan jo logge inn på alle sammen med ditt personnummer.

Forsøk f.eks:

www.smn.no

www.sparebanken-hedmark.no

Lenke til kommentar

Dere skal ha takk for hjelpen, men etter å ha tømt chachen, reinnstallert Java, og prøvd ut Chrome browser med flere forskjellige adresser til Sparebanken funker det fremdeles ikke.. :/

 

Får fortsatt HTTP 501/505, mens i Chrome står det "Not Supported Method"..

 

Får ringe banken i morgen.. Igjen takk :)

Lenke til kommentar

Kontaktet du SB1?

 

Det kan være noe med nettsiden til Sparebank1, men HTTP error 501/505 er vanligvis tilknyttet klienten, altså din nettleser. At det skjer med både Firefox og Chrome er litt merkverdig, men det kan f. eks være et tredjepartsprogram som påvirker dine nettlesere. Har du flere PCer på samme nettverk? Har de samme problem? Kan du f. eks teste med mobilen på et trådløst hjemmenettverk el.l.?

Lenke til kommentar

Har vært hos SB1 i dag. De er usikre på hva det kan være, men vi kom frem til at jeg skal prøve å kjøre et søk etter bla virus. Det du sier om tredjepartsprogramer kan jo være en sannsynlighet for at det ikke fungerer. kal sjekke ut det og.

 

Her hjemme har vi 1 PC stående på kjøkkenet som faren min bruker til nettbank, dette fungerer ennå hos ham, så jeg tror feilen må ligge ett eller annet sted i maskinen min.

 

I værste fall blir jeg kanskje nødt til å reformatere PC'en.

Lenke til kommentar

Shit...

 

Skulle akkurat til å kjøre scan, men fikk dette opp på MS Security Essentials:

 

 

MS SE har ikke engang gitt besked til meg at den har vært "utdatert" eller noe, noe den pleier å gjøre hvis auto-update ikke har skjedd. Og nå sier den at den ikke kan søke for den ikke lengre er innstallert :S

 

Så mitt spørsmål nå er; er jeg blitt offer for en hacker etc.? =/

post-276798-0-19688700-1349360021_thumb.png

Lenke til kommentar

Da var det som jeg mistenkte, et tredjepartsprogram i form av et virus. Kjedelige greier.

 

Om du har noen recovery funksjon el.l. på så kan du prøve det. Hvis ikke så er det nok reformatering som gjelder. Jeg ville valgt det siste uansett mtp. du veit ikke om dette er noe som har ligget og lurt på systemet ditt over lengre tid eller om det infiserer evt. backup. Du kan aldri være helt sikker ved mindre du reformaterer dessverre.

 

Hvis du har lyst å ta vare på noen av filene dine du har liggende så vil jeg anbefale å starte opp en Live CD på Ubuntu, deretter koble til en ekstern disk eller hva du måtte bruke for å flytte over filene imens. Det er relativt enkelt å lage en Live CD på en minnebrikke, står hvordan på hjemmesiden til Ubuntu. Har du noen spørsmål er det bare å fyre løs.

Lenke til kommentar

Etter å ha innstallert MS SE på nytt og gjort et søk, funnet og slettet Trojaneren, samt gjort noe greier i Regedit har jeg enedlig fått til å komme inn på www.snn.no sine sider. :D Javaen ruller og går greit den og så alt virker som det skal.. så lenge det varer..

 

Om du har noen recovery funksjon el.l. på så kan du prøve det. Hvis ikke så er det nok reformatering som gjelder. Jeg ville valgt det siste uansett mtp. du veit ikke om dette er noe som har ligget og lurt på systemet ditt over lengre tid eller om det infiserer evt. backup. Du kan aldri være helt sikker ved mindre du reformaterer dessverre.

 

Hvis du har lyst å ta vare på noen av filene dine du har liggende så vil jeg anbefale å starte opp en Live CD på Ubuntu, deretter koble til en ekstern disk eller hva du måtte bruke for å flytte over filene imens. Det er relativt enkelt å lage en Live CD på en minnebrikke, står hvordan på hjemmesiden til Ubuntu. Har du noen spørsmål er det bare å fyre løs.

 

For å være helt sikker så kommer jeg nok til å formatere systemet så snart som mulig. Skal ta en titt på Ubuntus hjemmeside ang Live CD, tusen takk :)

 

Har du prøvd noe så enkelt som å tilbakestille instillingene for IE.

Verktøy-Alternativ for Internet-Avansert-Tilbakestill?

Det har fungert for meg tidligere.

Og i tillegg fjerne seterfikatet for snn fra java.

 

Prøvde aldri dette ut, men mest sannsynlig var det nok den Trojaneren som var skyld i dette.

 

Tusen takk for alle svar, endelig kan jeg få betalt regningene :)

Lenke til kommentar

Har vært borti noe lignende, det er viktig at du tester at :

 

*Brannmuren er oppe og fungerer som den skal.

*Antiviruset fortsatt er aktivt etter oppstart.

*At alle .exe filene fungerer som de skal.

 

Infeksjonsmetoden som ble brukt var via Java , det tok meg ca 1 dag å få ryddet ordentlig og jeg ble nødt til å bruke flere programmer, det som fungerte til slutt var følgende :

 

*Avinstallering og sletting av Java.

*Sletting av samtlige temp filer og søppelkassen.

*Fjernet gjennoppretningsfilene som hadde blitt infisert også.

*Måtte også inn i registeret og endre på tillatelsen på en del filer.

 

Etter dette ble MBAM kjørt (som kun tok noe) Combofix , Hitman Pro , og jeg mener Kasperski sin Virus removal tool , enda en tur innom registeret og et par oppstarter og søk videre viste at alt var nå greit.

 

 

(Når jeg var sikker på at alt var i orden ble Java lagt inn på nytt med siste versjon og passet på at nettleserne ikke kjører java automatisk).

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...