Gå til innhold

Altibox fiber - problemer med streaming, IRC, torrent


Anbefalte innlegg

Har nylig fått Altibox fiber.

 

Problemene oppstår med flere maskiner, og oppstår enten man er koblet direkte i boksen, eller via switch.

 

Har prøvd både 'router mode' og 'bridge mode' med Altibox-sentralen.

 

I begynnelsen fungerte nesten ikke nettet i det hele tatt. Etter over en uke og utallige telefonsamtaler går det nå nesten an å lese nettsider med det.

 

Torrent: Nedlasting fungerer. Den laster riktignok aldri ned med maksimal hastighet. Opplasting fungerer ikke i det hele tatt. Det lastes ikke opp et kilobyte her, i motsetning til den tidligere ADSL-linjen hvor man lett kunne laste opp med rett hastighet.

 

IRC: Samtlige IRC-nettverk jeg har prøvd holder seg tilkoblet i alt fra et par timer, til en halvtime, til skarve fem minutter, før man blir frakoblet og må koble til på nytt. Meget irriterende. Igjen, ingen av disse nettverkene har noe slags problem med den gamle linjen.

 

Streaming: YouTube, Soundcloud og andre former for streaming. I og med at linjen er fire ganger raskere enn den gamle, skulle man tro dette gikk greit. Nei. Av og til klarer linjen å laste en hel video eller en hel lydsnutt, men når dette først skjer tar det lengre tid enn med den gamle. Vanligvis slutter den rett og slett å streame etter en stund, og nekter plent å laste resten av videoen eller lyden.

 

edit: Har nå i tillegg prøvd EVE Online, hvor jeg ikke får koblet til i det hele tatt med Altibox. Fungerer helt fint med gamle ADSL-linjen.

 

Annet enn å sende dritten tilbake og ta til takke med en 'tregere' linje som derimot faktisk fungerer og kan brukes til grunnleggende internett-tjenester, er jeg tom for ideer. Noen?

Endret av joffeloff
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her må det være noe feil et sted, slik skal det ikke være.

 

Utfør test på http://www.speedtest.net/

 

Når testen er ferdig så trykker du på "Share this result" deretter "Forum" og "Copy". Lim inn i ditt neste innlegg i denne tråden.

 

Utfør test på http://www.pingtest.net/

 

Når testen er ferdig trykker du på "forum link" og lim inn i ditt neste innlegg i denne tråden.

 

Post innlegget. :)

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Hei, dette ser ut til å være nokså frustrerende. Men kan garantere at med litt tålmodighet vil du kunne finne ut av dette med dialog med din altibox tilbyder. Har jobbet både på sørvestlandet og nordover med forskjellige tilbydere av altibox. Og det er aldri hendt enda at eg ikkje har funnet problem årsaken på ustabilt nett på altibox(no jinxer eg meg sikkert). Skjønt feilraten på fiberinstallasjoner er nokså liten iforhold til kobber installasjoner, at eg heller ville holdt meg til fiber.

 

Men enig at eit nylagt kobbernett med kort vei til sentral eller generellt sett gode linjetrasseer med få knytepunkt vil nok være überstabilt. Så det er sjølvsagt ikkje alle som trenger fiber per dags dato om eksisterande vil fylle behovet.

 

Kan hjelpe om du nevner hvilken tilbyder du har av altibox, da altibox er som regel bare eit produkt/tjeneste levert av ein vilkårlig fiber utbygger. Hjemmesentralene er som regel forskjellige, men sentralutstyret til altibox skal være like. Min erfaring med feilsøking er at eg først får ustabil linje med -6-8dB demping fra sentral til hjemmesentral. Feilsøking er som regel ekstremt enkel om linjen er dedikert uten splittere. Måleutstyret(OTDR) vi bruker på jobben finner linjedempingen på meteren, så om det er tilfelle er det enkelt å finne(muligens ikkje så kjappt å fikse om det er lange luftspenn og bytte, men som regel har man backupfibere man kan bruke).

 

Ok det var det fysiske transmisjonsnettet. Det nest vil være og utforske sentral siden, eg antar du allerede du har prøvet å få byttet din hjemmesentral. Vil neste steg være og sjekke om du blir kraftig trafikkshapet(fleste ISP har denne tingen, kommer ikkje unna det sjølv på fiber). Her er ei lita side som gir en viss indikasjon, ikkje følge denne heilt firkanta, men bruk den heller som rettledning: http://broadband.mpi-sws.org/transparency/bttest.php

 

Ofte hjalp det med å legge inn ny konfig på sentral sida. Men har liten erfaring med med å jobbe fra den siden, så det er bare noke du må kreve fra leverandøren din om å prøve.

 

 

Uansett altibox vil nok for dei fleste ikkje være slik som du beskriver(skjønt denne posten vil ha ein viss rippel effekt med at folk kjenner seg igjen på din problemstilling og lage eit uvirkelig bilde av heile greia). Har sjølv hatt forskjellig typer altibox utifra kor eg har budd på vestlandet. Vil seie at eg har hatt topp hastighet på torrent utenom i peakhour for netta som er mellom 17:00 til 22:00, ikkje plagsom trafikkshaping men eg veit den er der(og det er ein god ting å trafikkshape om leverandøren din ikkje greier å holde på båndbredden, slik at dei viktige protokollene får førsteretten).

 

 

Min gjetning vil være for høg demping på fiberen din fra sentral, så du får be dei ta fjernmåling(alt etter hjemmesentraltypen),

Lenke til kommentar

Skjønt fiberskjøt seie seg ifølge telenorstandard maks 0,05dB(dette er estimert med fiberskjøtemaskin). Men reelt målt med OTDR gir det mellom 0,10-0,30, og dette er ikkje noke å bry seg med. Da man har ihvertfall 4-5dB å gå på hele linjelengden.

 

Har Cisco E4200 sjølv og det fungerte en del bedre enn Cisco RV42 ruter(sjølv om eg taper en del VPN tilkoblinger). Ikkje at eg heilt kan forklare annet enn at man trenger 1Gbits på wan porten på ekstern ruter for å ikkje bli flaskehals for hastigheter 50mbits+.

 

Btw såg ut som altibox er nede nå ifølge dinside.no:P. Skjønt merket bare at DNS serveren er nede og ingenting annet. Godt man har variert utvalg av DNS'r å velge mellom.

 

*Fant frem til Altibox facebook, ser ut som en del har løst det med DNS endring som meg, men det viser seg at også en mengd folk bare ikkje får ip fra hjemmesentralens DHCP. Muligt fordi eg har fast ip eller?

Endret av dolten
Lenke til kommentar

ontopic: prøv å sprit rens fiber pluggen(for eks med qtips) som går inn i altibox hjemmesentralen din. Om du har den typen som er lett tilgjengelig å plugge ut, ellers ikkje skru opp boksen for å komme til. Tar ALLTID fiberrens når eg feilsøker, det er altfor mange fingeravtrykk på konnektorer der ute;)

Lenke til kommentar

Det viste seg at jeg løy litt, da jeg hadde misforstått tidligere. Vi hadde faktisk ikke prøvd bridge-mode tidligere, så dette gjorde vi nylig. Vi fikk da bare større problemer, noe som viste seg å være tilbyderen vår som hadde tekniske problemer akkurat i det tidsrommet vi prøvde.

 

Tilbyderen av Altibox er Signal, i mitt tilfelle, dersom det kan hjelpe.

 

Vi skal prøve videre med bridge-mode senere. Likevel, det hadde jo vært fint om boksen faktisk hadde fungert som router, slik den er reklamert.

Lenke til kommentar

Husket min første fiber leverandør som skulle lose meg gjennom alle barnesykdomene dei hadde. Men strengt tatt så skal altibox sentralutstyr være likt for alle utenom utstyret på kundesida. Så eg kan bare antar dei sliter med konfigurering og sånt til sentralutstyr og mot din hjemmesentral. Håper uansett dei får fiksa det.:

 

Her har du mitt opp sett:

Husk DMZ adressen må være lik den adressen du setter i ruteren din mot internett. Bare da går all trafikk direkte til din ruter.

desk.gifdesk.gifhjemme.gif

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det der må jeg innrømme at jeg ikke skjønte noen ting av..

 

Hva er DMZ, hva gjør det, og hva gjør disse innstillingene?

 

I mellomtiden, to måneder senere, nettet er akkurat like bedritent. Youtube fungerer ikke, nettsider timer ut i tide og utide, såvidt jeg får logget meg inn på nettbanken. (dritt-ruteren til altibox kneler tydeligvis når det kommer en enslig java-plugin inn i bildet.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...