Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Oppsigelsestid


Taxman

Anbefalte innlegg

Jeg har en bekjent som fikk jobb rett etter skolebenken for et par år siden. Når han nå vil si opp, så viser det seg at han har 6 mnd oppsigelsestid ihht. kontrakten som han skrev under. Han har en helt underordnet stilling, ikke lederansvar ingenting.

 

Er dette helt OK? Ser i arbeidsmiljøloven at oppsigelsestiden der kan avvikes ved skriftlig avtale, men jeg håper jo virkelig at loven beskytter "uvitende" førstereisgutter som signerer hva som helst for å få sin første jobb.

 

Stakkaren sliter jo med å finne ny jobb når potensielle arbeidsgivere må vente 6 mnd.

 

For meg virker det som en skikkelig slave/husmannkontrakt som er umulig å komme seg ut av (med mindre en gambler og sier opp uten ny jobb). Luselønn pga første jobb og lang oppsigelsestid.

 

Noen her med erfaring fra arbeidsrett? Er dette helt kurrant fremgangsmåte for arbeidsgivere?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan be om å få kortere oppsigelsestid når man sier opp. Arbeidsgiver er ikke pliktig til å innfri dette ønsket, men likevel tror jeg nok man vil oppleve at de fleste aksepterer et slikt ønske dersom bemanningssituasjonen og kunnskapsoverføring ellers lar seg løse på en fornuftig måte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...