Gå til innhold

Ny i Norge, hjelp til jobb!


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Har ei litta problemstilling her..

 

 

Har ei nydelig venninne på 26 år med spanske aner, som er oppvokst i London / UK og som nylig har flyttet til Oslo by hos sin mor for å tilbringe tid her og forhåpentligvis få seg en jobb.

Hun kan dessverre ikke norsk (enda), men er selvsagt flytende på engelsk.

Min tanke var jo at hun hadde passet i skranken til ett hotel eller lignende, men hun har sendt søknader hit og dit uten å få svar..

Er det noen der ute som har noen tips? eller noen ideer til hvor hun kan søke jobb?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei alle sammen!

Har ei litta problemstilling her..

 

 

Har ei nydelig venninne på 26 år med spanske aner, som er oppvokst i London / UK og som nylig har flyttet til Oslo by hos sin mor for å tilbringe tid her og forhåpentligvis få seg en jobb.

Hun kan dessverre ikke norsk (enda), men er selvsagt flytende på engelsk.

Min tanke var jo at hun hadde passet i skranken til ett hotel eller lignende, men hun har sendt søknader hit og dit uten å få svar..

Er det noen der ute som har noen tips? eller noen ideer til hvor hun kan søke jobb?

Hun må lære seg Norsk, helst flytende.

 

Sorry mac men med unntak av noen veldig få arbeidsgivere er Norsk et must. Var hun ingeniør for eks. så ville det ikke være et problem da slike bedrifter kommuniserer på engelsk innad som standard, (National Oilwell Varco som jeg har erfaring med, gjør hvertfall det; de er dog amerikansk-eid :p ).

 

Hun kan enten melde seg på Norsk-kurs, eller gå på biblioteket å låne "norskkurs til hjemmelæring" (tror den heter noe i den duren) hvor man har de vanligste språkene, og hvertfall engelsk til Norsk.

 

-frank

Lenke til kommentar

Du tror ikke det er noe der ute for henne? må jo være det.. hun kommer jo til å lære seg norsk etterhvert.. men slikt tar tid. Må da være noe der ute :)

Hotell er uaktuelt da 75% og oppover, av kundene på alle hotell er norsktalende. Hvilke utdannelse har hun fra England? for er hun uten en utdannelse eller bare har jobbet i jobber som kan kalles "menial", så er det lite der ute. For har hun pedagogikk så kan hun være Engelsklærer(-vikar) for eks.

 

litt lettere å tenke ut noen gode ideer uten å vite hva slags jobber og skolegang hun har.

 

-frank

Lenke til kommentar

Servitør og bartender er høyaktuelt. Spesielt irske puber og puber med engelsk preg ønsker britiske ansatte for å ta vare på image.

 

Ellers kan hun søke vikarstilling i spansk og engelsk på ungdomskolen, kanskje vgs? På dette nivået snakker elever så bra engelsk at det bare er bra å ha en engelsklærer som ikke kan norsk. De ordene man ikke forstår kan klassen oversette, eller man kan forklare dem på engelsk.

 

Eller hun kan ta taxikurset og kjøre som resten av sulamitten som kommer til landet.... ;-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Servitør og bartender er høyaktuelt. Spesielt irske puber og puber med engelsk preg ønsker britiske ansatte for å ta vare på image.

 

Ellers kan hun søke vikarstilling i spansk og engelsk på ungdomskolen, kanskje vgs? På dette nivået snakker elever så bra engelsk at det bare er bra å ha en engelsklærer som ikke kan norsk. De ordene man ikke forstår kan klassen oversette, eller man kan forklare dem på engelsk.

 

Eller hun kan ta taxikurset og kjøre som resten av sulamitten som kommer til landet.... ;-)

 

Haha! Genialt! :)

 

Bartender tenkte jeg ikke på i det hele tatt, og det er som du sier, slike puber ønsker nok briter for å ta vare på imaget.

Skal se nærmere på det med vikarstilling, det hadde jo vært helt genialt.. tenkte jeg heller ikke på!

 

Takker og neier Nightfox!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...