Gå til innhold

Oktoberfest 2012 - Epp - Sigma 30mm f/2.8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takker!

 

Helena; ja, liker også det bilde godt av samme grunn. Hadde selvsagt glemt å ta med den lille tripoden min da jeg oppdaget soppen. Ble litt eksperimentering på toppen av fotobagen. Så nå har jeg banket inn i hode at jeg må ta med stativ...

 

Kom til å tenke på at jeg ikke bruker min PC og er usikker på hvor bra denne skjermen er kalibrert. Må sjekke :) Kan bli noen små justeringer på bildene ;)

Fikk ikke så mye tid i dag til å ta bilder (utenom familiebilder), så ble en innendørsløsning i dag.

 

Ingen dyr ble skadet, bare kokt etterpå...

 

Dag 9

 

8071552537_945e09b260_b.jpg

You won't eat me...

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Wow, dag 5 var fenomenal. Virkelig dramatisk himmel, og en ekstra touch med den menneskelige målestokken dandert pent ned mot hjørnet. Du skal jobbe hardt for å overgå det der.

 

Likte også godt dag 4. Velkomponert med den gamle pålen ved skrå kaikant. Her har du sørenmeg også rappet det bladet jeg tok bilde av i min egen tråd.

Lenke til kommentar

Mye bra fra her fra et spennende lite kamera, dag 5 er min favoritt med store dimensjoner og flotte fargetoner. Imponerende skarphet på bildene til og med i 1:1 visning, flott at du legger ut bildene i full størrelse.

 

Har lest at man må bruke Sigmas egen rawconverter for å få maksimalt ut av fargene, men at denne er tung å jobbe med. Hvordan etterbehandler du?

Lenke til kommentar

Mye bra fra her fra et spennende lite kamera, dag 5 er min favoritt med store dimensjoner og flotte fargetoner. Imponerende skarphet på bildene til og med i 1:1 visning, flott at du legger ut bildene i full størrelse.

 

Har lest at man må bruke Sigmas egen rawconverter for å få maksimalt ut av fargene, men at denne er tung å jobbe med. Hvordan etterbehandler du?

 

Takker :)

 

Jeg liker SPP (Sigma Photo Pro). Den fungerer bra og er enkel å bruke. Den mangler noe funksjonalitet, men det kan man gjøre med 3. parts program fra TIFF fil. Siden du nevner 1:1 så er det ikke gjort noe oppskarping på disse bildene. Man trenger ikke det slik som med Bayer.

 

For de nye kameraene som heter Merrill (DP2 Merrill, DP1 Merrill samt SD1 og SD1 Merrill) så er det per i dag ikke støtte for disse i mer kjente programmer fra Adobe. Så her har Adobe en jobb å gjøre. Ser at de nå først begynner å støtte X100, så det kan muligens ta litt tid.

 

På disse bildene har jeg kun brukt SPP. Bilde 5 har jeg ikke brukt noe ND-effekter e.l. bare litt justeringer i SPP. Det som er tungt er at disse RAW filene er 45 til 60 Mb store da det er 3 lag med 15Mpx data. Så i motsetning til Bayer er det ikke raskt å beregne sluttbilde. Det involverer store matriser som må matche mot f.eks RGB fargerom. Foveon data er ikke RGB data.

 

Det som noen gjør er å bare batch konvertere til TIFF for å jobbe i 3. part programmer. Jeg anbefaler ikke dette da, man mister de effektene som en kan få til før man produserer TIFFen. Dvs. man kan gjennvinne mye highlights og fill light systemet fungerer meget bra, så det er mye en kan gjøre med RAW fila før en evt. ferdigbehandler den. Konverterer man til S/H i SPP kan man også gjennvinne det man skulle tro var blown highlights. Her er et eksempel fra et testbilde jeg tok og hvor jeg har latt SPP fremkalle det direkte og hvor jeg har justert manuelt for å rette opp blown highlight:

 

R0~TS940x940~2214884.jpg

 

Bruker du første bilde i 3. parts program fra TIFF klarer du neppe å redde bilde.

 

Jeg har Bibble og Aftershot så det er muligens jeg kommer til å eksperimentere litt med disse via TIFF, men da for å legge på effekter, fargejusteringer eller S/H konvertering med Kodalith filter e.l..

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...