Gå til innhold

Terrorlovgivning, overvåkning og kontroll


glad

Anbefalte innlegg

Jeg blir nesten litt flau av å være Norsk. Hva er det med folk som tror at det blir så mye tryggere om man overvåker og kontrollerer alt? For noen dager siden skrev NRK.no at 70% av nordmenn ønsker økt kontroll på internett og i samfunnet generelt.

 

Jeg lurer litt på hvem NRK egentlig har spurt. Er det virkelig slik at 70% av oss ønsker sensurert internett og et kontrollsamfunn sammenlignbart med land vi ikke ønsker å sammenligne oss med?

 

Eller er det slik at Politikerne og mediene har lurt folk til å tro at terror er så skummelt og farlig at vi bare er nødt til å kontrollere ALT. Det selv om det dør flere i badekarret årlig enn av terror.

 

Det er nesten på tide med en demokrati diskusjon også. Hvor langt skal man la demokratiet ødelegge for frihetene vi er så stolte av?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Jeg blir nesten litt flau av å være Norsk. Hva er det med folk som tror at det blir så mye tryggere om man overvåker og kontrollerer alt? For noen dager siden skrev NRK.no at 70% av nordmenn ønsker økt kontroll på internett og i samfunnet generelt.

 

Jeg lurer litt på hvem NRK egentlig har spurt. Er det virkelig slik at 70% av oss ønsker sensurert internett og et kontrollsamfunn sammenlignbart med land vi ikke ønsker å sammenligne oss med?

 

Eller er det slik at Politikerne og mediene har lurt folk til å tro at terror er så skummelt og farlig at vi bare er nødt til å kontrollere ALT. Det selv om det dør flere i badekarret årlig enn av terror.

 

Det er nesten på tide med en demokrati diskusjon også. Hvor langt skal man la demokratiet ødelegge for frihetene vi er så stolte av?

 

Noe som er typisk med slike statistikk er at den bare er basert på de som faktisk var med på denne beregningen og derfor stemmer det ikke at 70% av hele befolkningen er for mere overvåking. Men husk at det er folket som valgte AP inn i regjering, og som da lot dem gå igjennom med Datalagringsdirektivet.

 

Dersom folk ikke vil ha mere overvåking, foreslår jeg å kutte bond med EU som er selve "diktatoren" av Europa, som innfører flere tullete systemer som ikke virker i praksis. EØS avtalen binder oss slik at vi må ta inn en rekke lovendringer som EU bestemmer, så EU er den virkelige fienden når det kommer til overvåking.

Lenke til kommentar

Ja, er helt enig med deg i at det er EU som må bekjempes her. De har mange skumle prosjekter på dagsordenen, bla Project Indect.

 

Det er klart de undersøkelsene ikke er representativ for folkets mening, men dem er nok med på å lure mange som sitter på "vippen" til å faktisk tro at det er det flertallet ønsker, og dermed stemme som "avisa" sier de skal gjøre. Det er jo problematisk?

 

Jeg vet ikke om jeg er for demokratiet, om det skal være slik at folket som deltar i demokratiet er så dumme at de kjører landet tilbake tjue generasjoner hva angår frihet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Jeg vet ikke om jeg er for demokratiet, om det skal være slik at folket som deltar i demokratiet er så dumme at de kjører landet tilbake tjue generasjoner hva angår frihet.

 

For all del stem, demokratiet fungerer, det er ikke det, det er at man velger feile folk inn. Hvis man stemmer på AP/H så stemmer du for EU, det samme for DLD osv. Man skal aldri være så paranoid at man tror at demokratiet ikke fungerer, fordi det fungerer. Men man kan jo alltid stile se spørsmålet om hvor stor innflytelse stemmen din spiller, men når man har 5 millioner i befolkningen så teller alle stemmer.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

For all del stem, demokratiet fungerer, det er ikke det, det er at man velger feile folk inn. Hvis man stemmer på AP/H så stemmer du for EU, det samme for DLD osv. Man skal aldri være så paranoid at man tror at demokratiet ikke fungerer, fordi det fungerer.

Demokratiet fungerer alldeles utmerket for Politikerne, når de gjør feil kan de alltids skyve skylden over på de idiotene som stemte på dem.

 

voting-the-slaves-suggestion-box.jpg

  • Liker 5
Lenke til kommentar

For noen dager siden skrev NRK.no at 70% av nordmenn ønsker økt kontroll på internett og i samfunnet generelt.

 

Jeg lurer litt på hvem NRK egentlig har spurt.

 

Du snakker om det Statlige bestillingsverket som omhandles i denne tråden:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1461341&pid=19715558&st=0entry19715558

 

Folk tror på de utroligste ting her i verden om det kommer fra Staten scratch-head01-idea-animated-animation-smiley-emoticon-000414-large.gifOm så burde kanskje disse trådene slås sammen.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

For all del stem, demokratiet fungerer, det er ikke det, det er at man velger feile folk inn. Hvis man stemmer på AP/H så stemmer du for EU, det samme for DLD osv. Man skal aldri være så paranoid at man tror at demokratiet ikke fungerer, fordi det fungerer. Men man kan jo alltid stile se spørsmålet om hvor stor innflytelse stemmen din spiller, men når man har 5 millioner i befolkningen så teller alle stemmer.

 

The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter

 

Winston Churchill

 

Democracy is the worst form of government, except for all those other forms that have been tried from time to time.

 

Churchill from a House of Commons speech on Nov. 11, 1947

 

Annen relevant tråd: Det totalt overvåkede samfunnet? Terror og demokrati.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Demokratiet fungerer alldeles utmerket for Politikerne, når de gjør feil kan de alltids skyve skylden over på de idiotene som stemte på dem.

 

Så mange konspirasjonsteoretikere her ja... :yucky:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Demokratiet fungerer alldeles utmerket for Politikerne, når de gjør feil kan de alltids skyve skylden over på de idiotene som stemte på dem.

 

Så mange konspirasjonsteoretikere her ja... :yucky:

 

Ser at du er ganske ny her. Du er kommet til forumet for konspirasjonsteorier 101 :huh:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Ser at du er ganske ny her. Du er kommet til forumet for konspirasjonsteorier 101 :huh:

 

Synes du det ikke lyder at konspirasjonsteorier når dere går rundt at Demokratiet ikke virker? Jeg vil si det er vrøvl og tull, men jeg kan være enig i at USA er inne i en gråsone.

Lenke til kommentar
]

Kan du bevise at Demokratiet virker?

 

Regjeringen og de folkevalgte beviser det; de ble folkevalgt som er Demokrati.

Så hensikten, altså selve formålet, med Demokratiet er at den klarer å velge Herskere?

 

Tør jeg påpeke at Demokratiet ikke ser ut til å ha noen spesiell fordel i dette hendseende, faktisk er det en metode for å velge Herskere som er adskillig dyrere enn f.eks. Monarkiet. Mao ser det ut som om Monarkiet virker bedre enn Demokratiet i dette henseende ettersom det gjør jobben med å velge Herskere adkillig billigere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Ser at du er ganske ny her. Du er kommet til forumet for konspirasjonsteorier 101 :huh:

Synes du det ikke lyder at konspirasjonsteorier når dere går rundt at Demokratiet ikke virker? Jeg vil si det er vrøvl og tull, men jeg kan være enig i at USA er inne i en gråsone.

Jeg synes at demokratiet fungerer.

 

Synes du det ikke lyder at konspirasjonsteorier når dere går rundt at Demokratiet ikke virker?

Kan du bevise at Demokratiet virker?

 

Kan du bevise at det ikke fungerer og at du har et alternativ som fungerer bedre? Du vet hva jeg mener om skråsikker ideoligi.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Så hensikten, altså selve formålet, med Demokratiet er at den klarer å velge Herskere?

 

Tør jeg påpeke at Demokratiet ikke ser ut til å ha noen spesiell fordel i dette hendseende, faktisk er det en metode for å velge Herskere som er adskillig dyrere enn f.eks. Monarkiet. Mao ser det ut som om Monarkiet virker bedre enn Demokratiet i dette henseende ettersom det gjør jobben med å velge Herskere adkillig billigere.

 

Jeg ser ikke helt poenget ditt, du mener altså at politikere er "herskere" ord jeg skjeden (eller aldri) har hørt blitt brukt før. Hvordan er en politiker herskere? På hvilken måte utgjør de en herskertittel? Jeg forstår meg ikke på denne virkelighetsoppfatningen din.

 

Jeg synes at demokratiet fungerer.

 

Det er bra, da er det ihvertfall noen her som ikke tror på dette oppgulpet. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Kan du bevise at det ikke fungerer og at du har et alternativ som fungerer bedre? Du vet hva jeg mener om skråsikker ideoligi.

Over har jeg påpekt at Demokratiet utvilsomt fungerer mye dårligere enn Monarkiet til det formålet TheMightyUnknown har satt seg.

 

Så du vil tilbake til enevoldskongen?

 

Vi har såvel demokrati som monarki her i landet. Er du skråsikker på at noe annet vil fungere bedre?

Lenke til kommentar

Så hensikten, altså selve formålet, med Demokratiet er at den klarer å velge Herskere?

 

Tør jeg påpeke at Demokratiet ikke ser ut til å ha noen spesiell fordel i dette hendseende, faktisk er det en metode for å velge Herskere som er adskillig dyrere enn f.eks. Monarkiet. Mao ser det ut som om Monarkiet virker bedre enn Demokratiet i dette henseende ettersom det gjør jobben med å velge Herskere adkillig billigere.

 

Jeg ser ikke helt poenget ditt, du mener altså at politikere er "herskere" ord jeg skjeden (eller aldri) har hørt blitt brukt før. Hvordan er en politiker herskere? På hvilken måte utgjør de en herskertittel? Jeg forstår meg ikke på denne virkelighetsoppfatningen din.

 

 

Om du har en annen fellesbetegnelse for de som styrer uansett hvilket styresett som eksisterer (Demokrati, Monarki, Theokrati, etc) tar jeg gjerne imot forslag ettersom det vil bedre mitt ordforråd?Dog, mitt ordvalg, har vel ikke stor relevans for argumentet, eller?

 

Merk "ledere" anser jeg ikke som passende ettersom det ordet forutsetter frivillighet blandt de følgende, en frivillighet som "herskere-undersåtter" klargjør at ikke eksisterer.

 

herske (Bokmål/Riksmål/Nynorsk)

regjere, bestemme, styre (gjerne over større folkegrupper)

http://no.wiktionary.org/wiki/herske

 

undersått(noun, masculine)ˈʉnəɾsɔt1

person som er underlagt en hersker, innbygger

kongen og hans undersåtter

http://norwegian.definitions.net/def/NO/unders%C3%A5tt Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Om du har en annen fellesbetegnelse for de som styrer uansett hvilket styresett som eksisterer (Demokrati, Monarki, Theokrati, etc) tar jeg gjerne imot forslag ettersom det vil bedre mitt ordforråd?Dog, mitt ordvalg, har vel ikke stor relevans for argumentet, eller?

 

Man skal være litt forsiktig med å kalle politikere for herskere fordi de er egentlig ikke herskere bare fordi det står i en ordbok at ordet betyr å regjere. Jeg ser på ordet hersker som en person som sitter å styrer for seg selv f.eks: Mao, Stalin, Pol Pot Kim Il-sung etc.

 

Jeg har et dårlig ordforråd selv, så man kan lære mye av definisjonen. Jeg mener man skal kalle en spade for en spade, men å kalle politikere for herskere blir feil.

 

Og jeg vil egentlig legge meg bak @kgun spørsmål; er du skråsikker på om noe annet ville fungert?

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...