Gå til innhold

Det totalt overvåkede samfunnet? Terror og demokrati.


Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

NrK 2 18.03 nyhetene.

 

Tema: Står vi overfor det total overvåkede samfunnet? Ja mener filosofen Jakim Hammerlin, men det er enda ikke for sent å unngå det.

 

Summarisk:

 

Bakgrunn for debatten - Jakim Hammerlins nye bok: Terror og demokrati.

 

Grosvold:

For første gang i historien er det mulig med total overvåking.

 

Skremmende å lese boka å oppdage hvor mye vi allerede er overvåket. Der er kunnskapshull. Vi vet ikke hvor mye vi allerede er overvåket. Denne samfunnsutviklingen har kostnader. Har vi garanti for denne tryggheten som økt overvåking gir?

 

Datalagringsdirektivet et det mest omfattende direktivet som er innført etter krigen. Gjelder alle. Nytt med dette direktivet er at det er en form for preaktiv datainnsamling.

 

Unge Venstres Elevstuen:

Personvernet er under kraftig press. Politikken må sette grensene.

 

Grosvold:

Er det mulig å inføre mer åpenhet og demokrati og samtidig verne seg mot terrorvirksomhet.

 

Elvestuen:

Vi må bli finkere til å skape trygghet for det åpen samfunnet.

 

Ap's Bøler:

Det er et blindspor å skape en omkamp om DL nå. Viser til en artikkelt i dagens Dagblad. Overvåking krever en mer aktiv innsats.

 

Hammerlin:

Viktig å konkretisere hva som menes med mer åpenhet og demokrati.

 

Video:

 

 

Eksterne lenker:

 

http://www.manifest.no/forfattere/hammerlin_joakim

 

http://stoppdld.no/om-initiativet/stiftelsesmotet/sluttappell-joakimhammerlin/

 

 

Samme som ovenfor i tilfelle lenken skulle brytes.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Det var en oppfølging av dette senere på dagen i et annet program med forfatteren og Martin Kolberg og Trine Skei Grande som debattanter. Forfatteren mente at det er to måter å bekjempe terrorisme på:

  1. Masseinnhenting av data og profilering av potensielle terrorister.
  2. Kapasitetsbegrensning med restriksjoner på våpen og kjemikalier til å lage bomber.

De to debattantene var enige om at man kanskje gjorde for lite på kapasitetsbegrensing. Kapasitetsbegrensning vil ikke den enkelte borger merke så mye til som profilering.

Lenke til kommentar

Det var en oppfølging av dette senere på dagen i et annet program med forfatteren og Martin Kolberg og Trine Skei Grande som debattanter. Forfatteren mente at det er to måter å bekjempe terrorisme på:

  1. Masseinnhenting av data og profilering av potensielle terrorister.
  2. Kapasitetsbegrensning med restriksjoner på våpen og kjemikalier til å lage bomber.

De to debattantene var enige om at man kanskje gjorde for lite på kapasitetsbegrensing. Kapasitetsbegrensning vil ikke den enkelte borger merke så mye til som profilering.

Begge forslag er idiotiske.

 

nr 1 åpenbart pga. frihetsbegrensing som orwells 1984 og nr2 pga at bønder trenger kunstgjødsel. ABB hadde et firma med et legitimt behov for kunstgjødsel og ingen begrensinger på privatpersoners tillgang på kunstgjødsel ville ha påvirket hans kjøp av det da han var et firma med et legitimt behov akkurat som andre plantefirma og bønder. Og med etableringsfriheten vi har i Norge er det ingen som hindrer noen andre i å gjøre det samme som han.

 

Man kan ikke begrense diesel da bilene trenger det, man kan ikke begrense kunstgjødsel da bønder og planteprodusenter trenger det, osv. Og en del andre ingredienser som skal til for å f.eks lage booster ladningen for å sette av en slik bombe er vel også rimelige nødvendige ting i hverdagen til folk. Man finner ingredienser til bombelaging i så vanlige ting som "rørrens" til å løse opp møkk i vannlåsen på vasken hjemme, kunstige søtningsmiddler som brukes som erstatning for sukker, isposer som brukes på skader i idrett, osv. Mens div syrer i kvanta er vel kansje litt værre å skaffe, men med et firma med riktig virksomhet er ingen ting umulig.

Endret av flesvik
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Forfatteren mente at det er to måter å bekjempe terrorisme på:

 

* Masseinnhenting av data og profilering av potensielle terrorister.

* Kapasitetsbegrensning med restriksjoner på våpen og kjemikalier til å lage bomber.

 

Hvorfor skal vi bekjempe terrorister? Bekjemper vi mordere og banditter? Setter vi igang et massivt overvåkningsapparat for å identifisere mulige fyllekjørere?

 

Alt dette er et større samfunnsproblem enn terrorisme.

 

Men hvis man vil bekjempe at noen hater deg så er det enkleste å ikke gi dem en grunn, som f.eks å bombe landet deres i 3 generasjoner og kaste brødrene deres i torturfengsler uten lov og dom.

 

Ikke overraskende dekker msm debatten ingen av disse ganske åpenbare perspektivene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Mener dere at man ikke skal gjøre noe?

 

Flere terrorangrep har da vært forhindret ved overvåking.

 

 

Eneste som kan funke er forebygging! Så lenge det er grunn for terror vil den finne en eller annen form.

 

*Slutte å stigmatisere bestemte grupper i samfunnet og bruke et inkluderende språk - her må både media og privatpersoner fra grasrota ta ansvar.

 

*USA og andre må slutte å drepe personer som mistenkes for å være terrorister og i de fleste tilfeller er uskyldige. De må kun gjøre det hvis de VET at de er skyldige, og selv da bare som siste utvei. Skyting av mistenkte mennesker fra droner er feigt og urettferdig og kan ikke forsvares! enhver må anses uskyldig inntil det motsatte er bevist.

 

*Politikere i alle land må sette igang en omfattende global plan for å utjevne de største forskjellene i tilgang på ressurser. Det må legges opp til dialog.

 

*Man må akseptere at man ikke kan styre alt!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Mener dere at man ikke skal gjøre noe?

 

Flere terrorangrep har da vært forhindret ved overvåking.

 

Røsker du ut hele kjeven for å bekjempe tannverk?

:no:

 

Nei, men det er forskjell på å babere seg å skjære hodet av seg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Nettopp, så hvorfor dette overdrevne behovet for å bekjempe noe som så absolutt ikke er et stort problem i samfunnet?

Var det ikke nettopp den holdningen som kanskje førte til 22.07.2011 og som gjorde at det ble så alvorlig som det ble. Det kom ikke overraskende på meg og heller ikke fra den kanten det kom.

 

Hvorfor ønsker man å gå utenfor de etablerte rammeverk for å "løse" det?

Kan hende fordi dette er dagens og morgendagens krig. De som gjør det har en agenda. A hadde en agenda som strekker seg helt til 2083 og forbi.

Lenke til kommentar

PST direktøren mener at selv et norskt Stasi ikke ville klare å forhindre dette. Enkelte ting må vi rett og slett leve med.

 

Hvorfor kom det ikke overraskende på deg?

 

Hvis du vil snakke om morgendagens krig så anbefaler jeg deg å bli oppdatert på hvem som står bak krigføring i denne verden og deres motiver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

PST direktøren mener at selv et norskt Stasi ikke ville klare å forhindre dette. Enkelte ting må vi rett og slett leve med.

Jeg fikk med meg det utsagnet like etter angrepet. Jeg tar det med en klype salt. Hvor mye tror du Google kan vite (vet) om oss om de vil? Hvor mange vet at det er lett for en Packet sniffer også å overvåke (endog kryptert) ePost trafikk? Google kan nok profilere deg og meg bedre enn de fleste myndigheter om de ønsker det.

 

Hvorfor kom det ikke overraskende på deg?

På grunn av det jeg personlig vurderer som svært ekstreme holdninger fra noen annonyme medlemmer på dette forumet. Jeg ble skremt av ting jeg leste. Muligens er jeg naiiv.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Eneste som kan funke er forebygging! Så lenge det er grunn for terror vil den finne en eller annen form.

 

Du kan ikke forebygge sinnsykedom av den typen Breivik har uten aktivt å gripe inn i dagliglivet til hver enkelt nordmann.

 

*Slutte å stigmatisere bestemte grupper i samfunnet og bruke et inkluderende språk - her må både media og privatpersoner fra grasrota ta ansvar.

 

Politisk korrekthet og venstreradikale hersketeknikker er noen av grunnene til at frustrasjonen brer om seg i det vide land. Grunnen til at Breivik til slutt bestemte seg for å angripe var at han ble overbevist om at alle mediene var blodrøde og at videre debatt ikke lenger hadde noen forhåpning om å nå frem, noe han forøvrig ser ut til å ha hatt helt rett i.

 

*USA og andre må slutte å drepe personer som mistenkes for å være terrorister og i de fleste tilfeller er uskyldige. De må kun gjøre det hvis de VET at de er skyldige, og selv da bare som siste utvei. Skyting av mistenkte mennesker fra droner er feigt og urettferdig og kan ikke forsvares! enhver må anses uskyldig inntil det motsatte er bevist.

 

USA begår bare utenomrettslige drap i fiendtlige land som ikke har troverdige rettsapparat og ikke følger internasjonale spilleregler. Som f.eks Pakistan, hvor Bin Laden tross alt oppholdt seg, og i en militærforlegning av alle steder.

 

*Politikere i alle land må sette igang en omfattende global plan for å utjevne de største forskjellene i tilgang på ressurser. Det må legges opp til dialog.

 

Hvilke ressurser? Penger? Penger er gjerne noe man skaper gjennom industri. Noe vi i vesten har glemt, hvilket er hvorfor vi har en finanskrise.

 

Forøvrig er løsningen til de fleste sosialister å gjøre alle mennesker like fattige gjennom omfordeling, kontra "humankapitalisme".

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
*Slutte å stigmatisere bestemte grupper i samfunnet og bruke et inkluderende språk - her må både media og privatpersoner fra grasrota ta ansvar.

 

Politisk korrekthet og venstreradikale hersketeknikker er noen av grunnene til at frustrasjonen brer om seg i det vide land. Grunnen til at Breivik til slutt bestemte seg for å angripe var at han ble overbevist om at alle mediene var blodrøde og at videre debatt ikke lenger hadde noen forhåpning om å nå frem, noe han forøvrig ser ut til å ha hatt helt rett i.

Nå må du gi deg. Norge har aldri vært mindre venstrevridd enn i dag. I dag har vi endog et mørkeblått og til tider lysebrunt parti ytterst ute til høyre. Vi greidde oss godt uten FrP tidligere.

 

 

Forøvrig er løsningen til de fleste sosialister å gjøre alle mennesker like fattige gjennom omfordeling, kontra "humankapitalisme".

:sleep:

 

Hva er "humankapitalisme"?

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

PST direktøren mener at selv et norskt Stasi ikke ville klare å forhindre dette. Enkelte ting må vi rett og slett leve med.

 

 

 

Og nå må Kristiansen gå. Hun mente microchipping av befolkningen ikke var veien å gå. Slik illojalitet aksepteres ikke i maktens korridorer, for her er jo agendaen klar. TOTAL OVERVÅKNING.

 

På tide å få opp øynene og ta dette landet tilbake.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg synes ikke det er det spor rart at hun må gå.

 

Gode gamle Venstre burde komme sterkere på banen. De var opptatt av hvordan 22.07.2011 kunne skje og hva det er som skaper slike holdninger som førte til massakren?

 

De er (var) mot datalagringsdirektivet. Hva hjelp det 22.07.2011? Google vet mer om personer som er online enn noe mydighet noen gang vil greie. Muligens må man ha tung matematisk bakgrunn for å forstå det. Jeg fatter ikke at andre ikke forstår det. En avansert packet sniffer leser eposten ( i noen tilfeller endog om den er kryptert) din.

 

Se

 

Is your online password protected database on a secure server really secure?

 

Webmasters, forget browsers and SE's. Make your own ethical WebBots.

 

Lar du deg lure på nettet? Vet du hvem som sitter på andre siden av bordet?

Kilde: http://www.digitalstart.no/

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Nei, for du ser ikke skogen for alle trærne. Hadde dette vært en ærlig opprydning hadde vi sett hoder rulle i politiledelsen og regjeringen for lenge siden.

 

En media som maser om agurker og gardiner mens hele vesten er i opprør og pensjoner stjeles skal du være meget varsom på når de faktisk tar opp noe som ser ut som ekte nyheter. Dette er et bestillingsverk som ble begynt av diverse hykleriske politkere på NRK i går kveld, før resten av media og en kneblet bistandsadvokat virkelig satte hjulene igang idag. Norulv Øvrebotten visste alt om dette fordi han har jobbet i systemet, har kontakter og vet hvordan ting fungerer.

 

Kristiansen som Valla gikk imot regjeringen, nå får hun også svi.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Nei, for du ser ikke skogen for alle trærne. Hadde dette vært en ærlig opprydning hadde vi sett hoder rulle i politiledelsen og regjeringen for lenge siden.

Kan hende reagert jeg som en typisk nordmann. Jeg ble handlingslammet. I dag er jeg rasende. Min sønn (AUF deltager for et par år siden) og min datter (200 meter fra åstedet) kunne vært rammet.

 

Jeg forstår sinnet til han i støttegruppen som mistet et barn og som snur aviser med bilde av a. Jeg forstår også de etterlattes advokat som omtaler a som vedkommende.

 

Det mest graverende etter mitt syn som jeg skrev om dagen etter hendelsen er at det ikke var minst ett helikopter i luften 10 minutter etter at regjeringslokalene lå i grus. Det samme hadde sikkert skjedd med en annen regjering. Man har soldater på post 24/7 på noen militærleire en potensiell fiende nok vet mye om allerede.

 

Med døgnkontinuerlig vakt hadde følgende være en enkel prosedyre.

 

  1. Vakt i regjeringskvartalet, politi eller annen bemyndiget person
  2. trykker på en knapp, en alarm går og nærmeste helikoptre tas i luften.
  3. Mens helikopteret er på vei til gitte koordinater blir man briefet om hva som har skjedd.
  4. Samtidig får man vite hvordan man skal forholde seg.
  5. Berdskapsgrupper trenger ikke minutter lange tirader med beskjeder.

 

Men ingen ting av dette skal føre oss til et totalt overvåket samfunn.

 

Man kan jo spørre hvordan virket overvåkingen av overvåkerne? Det er vårt, dvs. stortingets ansvar i vårt demokrati.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...