Gå til innhold

Pilot: Spørsmål rundt yrket


Anbefalte innlegg

Hei. Har alltid hatt lyst på å bli Pilot og har utviklet seg til en liten drøm. Går nå 10. klasse og har begynt å tenke over hva jeg skal bli. Har endt opp med Pilot :)

 

Men har en del spørsmål, rundt det å være pilot og håper kanskje noen her inne kan hjelpe meg.

 

1. Hvordan er arbeidstidene, altså tenke "når" man få familie osv. Hvordan blir det med det?

2. Hvordan er lønnen til en vanlig pilot?

3. Hvor kan man ta utdannelsen? (uaktuelt for meg å ta i hæren, pga man er "låst" der så lenge da)

4. Hvor mye vill eventuelt utdannelsen koste?

5. Er det et veldig krevende yrke, er det vanskelig og "fly" flyet :green: ?

6. Er det noen fordeler som følger med jobben?

 

Takker for alle svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Går på flyskole nå! Ikke begynn med en flyutdannelse med mindre du har råd til å "ikke jobbe som pilot". Skaff deg en Bachelor i et eller annet så du har et ekstra bein å stå på dersom du ikke skulle få jobb. Spesielt også med tanke på at det er vanskelig å betjene et lån hvis du ender opp som First Officer på Rema 1000 etter endt utdannelse!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Har en kompis som utdanner seg som pilot, privat. Han kommer egentlig ingen vei med det. Er over til USA, for å ta noen flytimer og gå skole i noen måneder. Så må han hjem til Norge, for å jobbe å tjene penger til å fortsette utdannelsen.

 

Skal man utdanne seg som pilot er beste veien forsvaret. Da sitter man igjen med en ENORM CV den gangen bindingstiden går ut hos forsvaret også.

 

Så får man fly maskiner som andre bare kan drømme om. Lønnen i forsvaret er heller ikke ille. Som Jagerpilot kan man regne med 700 - 800k i året (eller mer)...

 

Og da betaler forsvaret huset ditt, barnehageplassen til ungene dine, tannlegen til familien din osv.

Lenke til kommentar

Hei. Har alltid hatt lyst på å bli Pilot og har utviklet seg til en liten drøm. Går nå 10. klasse og har begynt å tenke over hva jeg skal bli. Har endt opp med Pilot smile.png

 

Men har en del spørsmål, rundt det å være pilot og håper kanskje noen her inne kan hjelpe meg.

 

1. Hvordan er arbeidstidene, altså tenke "når" man få familie osv. Hvordan blir det med det?

2. Hvordan er lønnen til en vanlig pilot?

3. Hvor kan man ta utdannelsen? (uaktuelt for meg å ta i hæren, pga man er "låst" der så lenge da)

4. Hvor mye vill eventuelt utdannelsen koste?

5. Er det et veldig krevende yrke, er det vanskelig og "fly" flyet mrgreen2.gif ?

6. Er det noen fordeler som følger med jobben?

 

Takker for alle svar! smile.png

1 Når arbeidsgiver bestemmer, inkl natt, helg, osv.

2 Begynnerlønn i Norwegian, for de som kommer så langt, (ikke vikarbyråene til Norwegian) er 317740,-

4 800 000+ hvis du ikke tar Universitetet i Tromsø.

6 Nei.

 

Du spør ikke om det, men andre lurer kanskje, arbeidsmarkedet er veldig vanskelig og fremtiden til yrket ser elendig ut. Nesten ingen piloter anbefaler yrket lenger til unge i sin familie eller kjente.

Endret av Morro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...