Gå til innhold

Holdning


Anbefalte innlegg

Høres ut som et døllt liv å leve dersom begjær og ego. Uten ego kan jeg like gjerne gi deg bilen min, men uten begjær vil du ikke takke ja.

 

Tror du fortsatt ville trenge bilen din, og jeg kunne derfor ikke tenke meg å få den fra deg. Siden det ville vært rasjonelt at du beholdt bilen din, ville det ikke vært noe tvil. Om det derimot var min bil som du hadde stjålet, da hadde jeg nok tatt bilnøklene ;)

 

+ vært glad i deg, med håp om at du skulle tatt til vettet en dag ;)

Endret av olsen_1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om man tenker seg om er det mye man gjør uten direkte økonomisk vinning. F.eks. vil jeg anta de fleste vanlige oppegående personer har visse oppgaver i husstanden uten at man får penger får å gjøre det. Om man hele tiden skulle hatt noe for å gjøre vanlige arbeidsoppgaver så hadde alt stoppet opp. Jeg vil likevel si at man har en viss egeninteresse i å gjøre arbeid man ikke får betalt for, da det f.eks. ikke hadde vært kjekt å gå i skitne klær, eller bodd i et møkkete hus. Det hadde også vært upraktisk om en person hadde laget seg middag til seg selv. Derfor gjør man visse ting uten å få direkte vinning. Jeg vil tro de fleste også føler en viss forpliktelse ovenfor andre personer om man mottar en tjeneste. De fleste vil på en eller annen måte gjøre noe i retur, men selvsagt avhenger alt av hva tjenesten består av.

 

Jeg synes likevel man beveger seg i feil retning, da det ofte er vanskelig å gjøre små enkle tjenester for personer man ikke kjenner så godt uten at man skal få betaling for det. Det er selvsagt ikke mulig å si nei, da jeg ofte folk ønsker å gi betaling slik at de ikke skylder andre en tjeneste igjenngjeld. Om de betaler for seg er de skuls.

 

Jeg vet det er mange teorier og eksempler på alternative "betalingsmetoder" innenfor antropologi, men så mye mer vet jeg ikke. Skal se om jeg klarer å finne noe i morgen.

Lenke til kommentar

Mitt tips er å satse på hatet og aggresjonen, innebygd i mennesket, en voldsomt kraft. Kommer mye bra og kreativt ut av det. Samme som kjedsomhet igrunn.

 

Mitt tips er å satse på hatet og aggresjonen, innebygd i mennesket, en voldsomt kraft. Kommer mye bra og kreativt ut av det. Samme som kjedsomhet igrunn.

 

La oss ta en titt. Vitenskapen forteller oss at universet på grunn nivå er i konflikt med seg selv. Alt beveger seg alltid. Vår planets vekst og alt som er på den har vokst ut av det, men følger fortsatt naturens lov og mennesket og dets sinn er ikke upåvirket. Naturen er lenge i konflikt med seg selv, både planter og dyr. Jeg velger å tro at inne i oss alle, finnes det en aktivitet som ikke er av vårt fysiske element, som kan gi liv til en harmoni i seg selv, kjent som kjærlighet en gang i tiden, før det begynte å dreie seg om alt mulig rart man er hektet på.

 

Jeg synes hat og sinne, gjør meg stokk dum og en manifestasjon av konflikt. Frykt gir også en slags konflikt.

 

Skapes mange rare tanker i de humørene, lurer på om jeg ikke vil trekke meg om jeg får slike ledere.

Lenke til kommentar

Om man tenker seg om er det mye man gjør uten direkte økonomisk vinning. F.eks. vil jeg anta de fleste vanlige oppegående personer har visse oppgaver i husstanden uten at man får penger får å gjøre det. Om man hele tiden skulle hatt noe for å gjøre vanlige arbeidsoppgaver så hadde alt stoppet opp. Jeg vil likevel si at man har en viss egeninteresse i å gjøre arbeid man ikke får betalt for, da det f.eks. ikke hadde vært kjekt å gå i skitne klær, eller bodd i et møkkete hus. Det hadde også vært upraktisk om en person hadde laget seg middag til seg selv. Derfor gjør man visse ting uten å få direkte vinning. Jeg vil tro de fleste også føler en viss forpliktelse ovenfor andre personer om man mottar en tjeneste. De fleste vil på en eller annen måte gjøre noe i retur, men selvsagt avhenger alt av hva tjenesten består av.

 

Jeg synes likevel man beveger seg i feil retning, da det ofte er vanskelig å gjøre små enkle tjenester for personer man ikke kjenner så godt uten at man skal få betaling for det. Det er selvsagt ikke mulig å si nei, da jeg ofte folk ønsker å gi betaling slik at de ikke skylder andre en tjeneste igjenngjeld. Om de betaler for seg er de skuls.

 

Jeg vet det er mange teorier og eksempler på alternative "betalingsmetoder" innenfor antropologi, men så mye mer vet jeg ikke. Skal se om jeg klarer å finne noe i morgen.

 

 

 

Ville helst hatt noe praktisk å betale med om jeg først skulle betale.

Bare helst ikke fiat penger.

 

Men det er bra at mennesker gjør ting for hverandre, for den andre. At man til slutt gjør dette mesteparten av tiden i familien er helt okey, da gjør den også familien til en pillar i samfunnet, om det er den veien man ønsker å ha det. Ellers ville det vært fordelaktig å rive familier fra hverandre.

Endret av olsen_1
Lenke til kommentar

Vi har allerede game theory som beviser at man i legden kommer best ut hvis man er moderat egoistisk, og med det i tankene er det ikke umulig at det meste vi gjør er moderat egoistisk selv om det er på et så lavt nivå at noen nekter for at det er egoistisk i det hele tatt.

 

Hvis man tenker globalt blir det enda værre da enhver fornuftig person _må_ tenke egoistisk innenfor de fleste områder for å få et normalt liv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...