Gå til innhold

Erfaringer med lightsticks/glow sticks?


nomore

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Eg skal kjøpe meg ett par lightsticks generelt bruk, teltlys, nattmarkering(av plasser), personmarkør, signalisering osv.

 

Er det stor forskjell på de forskjellige, eller er kvaliteten ca den samme? Er naturligvis forskjellige farger ute og går,

samt lengder og varighet. Men uansett hvilken butikk eg ser i kan eg ikke se at det oppgis noen lysstyrke.

 

Betyr det at de fleste lyser ca likt uansett, så lenge fargene er like? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Eg skal kjøpe meg ett par lightsticks generelt bruk, teltlys, nattmarkering(av plasser), personmarkør, signalisering osv.

 

Er det stor forskjell på de forskjellige, eller er kvaliteten ca den samme? Er naturligvis forskjellige farger ute og går,

samt lengder og varighet. Men uansett hvilken butikk eg ser i kan eg ikke se at det oppgis noen lysstyrke.

 

Betyr det at de fleste lyser ca likt uansett, så lenge fargene er like? :)

Du burde sjekke opp på produsentenes informasjon, eller evt. høre med dem da det er forskjell på kvalitet, (altså hvor mye og lenge de lyser).

 

Når jeg var speide rså hadde vi noen til "nødbruk", og de varte maks 2 timer under perfekte forhold og den gangen vi virkelig trengte dem, (snøstorm på kveldstid og 30 effektive kuldegrader), så var de ubrukelige :-/ (vi fant hytta til slutt men dæven å kip en opplevelse det var)

 

-frank

Lenke til kommentar

Det var det eg fryktet. Eg er på jakt etter både med kort levetid og med lang levetid. De forskjellige billigleverandørene oppgir ikke hvem produsenten er.

 

Så spørst om eg ikke må opp i pris for og sikre meg kvalitet, og sørge for at eg vet hvem produsenten er.

 

Ser at equipnor.no selger Cyalume. Skal sjekke litt opp med erfaringer før eg kjøper.

 

Takker for innspill :)

Lenke til kommentar

Det var det eg fryktet. Eg er på jakt etter både med kort levetid og med lang levetid. De forskjellige billigleverandørene oppgir ikke hvem produsenten er.

 

Så spørst om eg ikke må opp i pris for og sikre meg kvalitet, og sørge for at eg vet hvem produsenten er.

 

Ser at equipnor.no selger Cyalume. Skal sjekke litt opp med erfaringer før eg kjøper.

 

Takker for innspill :)

No prob!

 

Jeg har intrykket at dette er bra glowsticks: http://militaryglowsticks.com/ (de er dog "feriestengt" i noen dager)

 

Ønsker du billig transport fra USA til fædrelandet så kan jeg anbefale: http://www.jetcarrier.com/

 

-frank

Lenke til kommentar

Hallo!

 

Eg har i dag vært og handlet noen Firefly lightsticks på Teknikmagasinet. Kjøpte litt variert, både mtp antall farger(oransje, grønne og hvite) og virketid(12 timer på noen og 30 minutter på andre). I praksis tømte eg lageret på butikken eg var på :)

 

Eg skal på kurs i helgen hvor vi skal være mye ute nattestid, både på land og til sjøs, og satser på og få testet litt bruksområde og synlighet da.

Lenke til kommentar

Forskjellige produkter, til forskjellige bruksområder.

 

Lightsticks er rimelige, solide, vanntette, bruk-og-kast, gir ett begrenset rundstrålene lys, trenger ikke batterier, utvikler ikke varme osv.

Hodelykter er relativt kostbare, mindre solide enn lightsticks, sjeldent vanntette, kan ikke kastes i normal søppel, gir godt retningsbestemt lys, trenger batterier osv.

 

Ting eg kan tenk meg og bruke lightsticks til:

- Markere personer, områder eller gjenstander i mørket. Dette ville eg ikke brukt ei hodelykt til.

- Nattlys i telt/soverom/områder. Kan lett glemmes. Slipper og bruke batterier opp på noe som gir feil lys. Hodelykt gir et retningsbestemt lys.

- Signalisering i nødstilfelle. Her kunne eg godt brukt hodelykt, men det forutsetter da at eg har strøm på batteriene.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig, nå vet jeg ikke hva du skal gjøre, men kanskje en kombinasjon hadde vært ideel?

 

Du får jo hodelykter som tåler en del. Kjøper du en med LED, får du god batteritid og bra lys. For nattsynet, så kjøper du en med et rødt filter.

 

Edit: Denne for eksempel: http://www.optactical.com/petaplheca.html

 

Jeg har en Led Lenser H7 som jeg har hatt ut i ganske rufsete vær, den mangler dog det røde filteret.

Endret av Hotel Papa
Lenke til kommentar

Cyalume sinde funker veldig bra til vanelig bruk som markering og div og de varer faktisk 12 timer, der mange av de billige du får kjøpt ikke gjør dette.

 

Cyalume lager snaplights til profesjonelt bruk så du får god kvalitet, lysstyrke og levetid. Mange billige snaplights er lagd til rave/klubb bruk og funker fint til det.

 

Når det er skikkelig kaldt ute har jeg funnet at Illumiglow sine er veldig bra, men de er vanskelig å få tak i!

 

Håper de du fikk tak i fungerer for deg!

Lenke til kommentar

Takk for innspill. Dette med kulde har eg ikke tenkt på tidligere. Vil dette variere?

 

Eg betalte ca 40 kr pr lightstick. Cyalume koster under halvparten, så eg kommer nok til og kjøpe noen slike også for og sammenligne. Regner med at eg får testet lightstick bruken litt i løpet av helgen nå. Skal på kurs hvor vi skal være utendørs på kvelds og nattestid(regner eg med), så får eg se hvordan de funker :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...