Gå til innhold

Tiårets viktigste mobiltelefoner


Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Mange minner knyttet til mobilutviklingen, spesielt for oss som ikke er født med en smarttelefon på bena.

De viktigste, etter mitt syn, er følgende:

 

Nokia 1610: Ble nærmest en folketelefon, og flyttet folk over fra personsøker til mobil. Første med et forståelig menysystem, og etablerte vel også enkronesmobilene om jeg ikke husker feil.

 

Nokia 3210: Første? uten antenne, og startet æraen med nedlasting av ringelyder, wallpapers, og spill. Traff bra med sms-generasjonen, og midt i blinken når TVselskapene begynte med sms chat.

 

Nokia 6600: Første som virkelig etablerte installasjoner av mer avanserte spill og programmer. Massiv tilgang til symbian s60 v3 programmer og spill, og man kunne plutselig bruke telefonen som fjernkontroll og man kunne spille doom på den. Private kunne mekke programmer og funksjoner, og man fikk den første forsmaken på malware.

 

Nokia N82: Tokjerneprosessor imponerte, og det var en veldig komplett telefon.

 

Nokia N95 8 GB: Stort innebyget minne flyttet bruken over mot mer musikk, flere bilder, flere filmer osv. Innovativ løsning med tastaturet, og svært høy kvalitet. Tok utrolig gode bilder, og blandt det mest vellykkede på symbian.

 

Nokia lumia 920: Flaggskipet som skal redde eller senke nokia. Første med WP 8 operativsystem.

 

SE P990i: Ny innovative løsninger, bl.a tastaturløsningen og rullehjulet. Både en glede og en skuffelse. Svakere teknologisk enn den burde vært, og fikk mye kritikk for menyer, men allikevel.

 

SE Xperia X1: Blandet mottagelse, men var vel et veiskille i mobilhistorien med tanke på teknologi, utseende, muligheter osv.

 

SE T68i: Populær sak, med mange funksjoner.

 

SE W995: Standard telefon fullstappet med funksjoner. Ble levert med 60 filmer og veldig komplett selv for dagens bruk. Møter fortsatt endel som bruker en slik.

 

Samsung i780: Teknologimesteren i sin tid. Alt av teknologi, men penn var ikke populært.

 

Samsung i900 omnia: Fullstappet med teknologi, touch og en varmeutvikling som gav den kallenavnet strykegjernet. Banet vel vei for dagens galaxy serie.

 

Samsung s2/s3: Merkedsledende på teknologi og ytelse, og kaprer stadig flere kunder.

 

Siemens ME45: Populær fordi den tålte mer juling enn andre telefoner, og ble populær arbeidstelefon.

 

Siemens S10: Første med fargeskjerm. Kult!

 

Siemens s35i: Kongen i sin tid. Masse teknologi, og ok utseende til en billig pris.

 

Siemens SX1: Stappfull av teknologi, men grisebillig pga upopulær tasteplassering. Noe svakere ytelse enn nokia 6600, men til en brøkdel av prisen. Fikk sine trofaste fans, som fortsatt savner den.

 

Siemens S65: En av de siste rene siemens telefonene før benq tok over. Siemens mest vellykkede utseendemessig, og sjokkerende nok klarte siemens å produsere en pen telefon.

 

Philips fizz: Philips største? suksess, og annerledes i et marked alle kopierte hverandre i. Populær bland de som brukte taleoppringing, dvs man kunne si et navn så ringte telefonen det.

 

LG KF750: Blandt de første med touch skjerm. Artig sak. Pen, liten, tynn, og funksjonsrik men mangler wifi og har lite internminne. Blandt de siste før giganttelefonene overtok markedet. LG hadde en merkelig markedsføring av denne. Fikk lite info, skulle oppdage funksjonen under bruk. Designtelefon som hadde teknolgien også. Uvanlige materialer på den, som skinn og glass.

 

LG P990: På papiret fantastisk, men eierne klager på den. Denne havnet i guinness rekordbok som den første tokjernemobilen. Man hadde allerede glemt nokia N82. Det gikk mange rykter om at kvaliteten var redusert for å rekke å bli først med tokjerne prosessor. Selges fortsatt, og man får mye teknologi for pengene.

 

LG G910: Første suksess med å tilby mobil i klokkeutseende.

 

HTC dream: Kom før htc magic, og de to var de to første med android operativsystem. Milepæl for android.

 

Iphone: Vel, den må med. Uansett versjon, så definerer den markedet. Tett knyttet til apples univers, på godt og vondt.

 

Huawei: Kinesernes suksessrike inntog på det vestlige mobilmarkedet. Mye teknolgi til en lav pris gjør dem stadig til testvinnere.

 

Bosch 509: Bosch produserte mobiler i sin tid. Denne var gjennomsiktig og med masse LYS! Hva mer kan en ønske seg? Mange hadde denne som sin første mobil. Bosch ble kjøpt opp av siemens i sin tid, som ble kjøpt opp av benq, som...vel, alle vet hvordan det gikk.

 

Det er ihvertfall noen av de jeg komemr på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har fremdeles min Sony Ericsson p800 liggende som har fungerende batteri og lader. brukte masse penger på å kjøpe et minnekort på 128 MB i den tiden det var enormt. Det var en meget teknisk, men også komplisert telefon fra den tiden. Nå, 9 år etterpå angrer jeg bittert på at jeg brukte den som øljekk på diverse fester..

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...