Gå til innhold

[Løst] Handleliste til HTPC; ser dette noenlunde greit ut?


Anbefalte innlegg

Lenke til handleliste

 

Kort oppsummert:

Har en HTPC idag, men den er fysisk litt for stor, og den genererer mye varme. I fra den lopper jeg BR-spiller, og betjening.

 

Tankene mine er at jeg nå vil ha en fysisk beskjeden maskin som genererer minimalt med varme, samtidig som komponentene skal være såvidt standard at utvalget er rikelig (derav mATX).

Skal kjøre Win7 med MediaPortal, kablet GB-nett mot filserver.

 

Forslag og kommentarer - ja takk :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Punkt 1: Du velger ikke en i3 2xxx (Sandy Brigde) når du får en i3 3xxx (Ivy Brigde) til omtrent samme pris. i3 3220T er et bedre valg.

 

Punkt 2: Ville ikke valgt Chieftec PSU, når man vil ha noe med lite støy så vil jeg primært gå for Seasonic. I din prisklasse er det Seasonic S12-II 380W som er den jeg ville sett på, eventuelt S12-430W. Har selv S12-II 430W i en server som må være stille, og det er den. Men har du råd velger du Seasonic X-400FL (den er lydløs - og trolig en av de beste PSU-er som noengang er laget).

 

Punkt 3: Jeg ville valgt Samsung 830 128 GB som SSD. Har i realiteten nesten samme ytelse som Intel 520, men den koster noen hundrelapper mindre.

 

Punkt 4: Du kan i realiteten velge det rimeligste minne du finner som er minst 1333 MHz.

 

Punkt 5: Ville vurdert en bedre CPU-kjøler, boxed kjølere har en tendens til å støye litt uansett (uten at jeg har ørt kjøleren på i3 3220T. Scythe Shuriken er lav nok til å gå i dette kabinettet.

 

Punkt 6: Velg en annen butikk. Velger du Dustin Home, så får du oppsettet med i3-3220T, Samsung 830 128 GB og Seasonic X-400FL til 4 300 kr, dvs et oppsett med garantert støyfri PSU og bedre CPU til bare 300 kr mer.

Endret av Bolson
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for grundig svar. Har mistet grepet på hva som duger, noen år siden jeg holdt på med bygging, så dine råd er gull verdt.

 

CPU: Den virker som et bedre kjøp den du lenker til ja. Tilsvarende strømtrekk, bra.

PSU: Den S12-II 430W ser grei ut, skal se nærmere på den. X400-en er modulær, så den passer neppe i kabinettet (ekstremt lite plass mellom BR-spiller og PSU).

SSD-en er valgt hovedsaklig pga forventet levetid. 5 års fabrikkgaranti teller litt. Skal snuse litt mer på den Samsung-en.

Minne - er fortrinnsvis ute etter stabilitet og kvalitet. Har du noe konkret merke/serie å anbefale?

Den kjøleren så fin ut, og merket er jeg kjent med, gode greier!

 

 

Ja, for all del. Jeg brukte butikken av ren og skjær latskap på en lørdags aften. Ser at deal.no har en god del lavere priser, og skal sjekke ut dustin.

Er det noe konkret jeg må "passe på" i forhold til nevnte butikker, eller forholder de seg til norske regler og rettigheter sånn noenlunde?

 

Igjen: Takk for gode svar!

 

PS: Er ikke låst til noe spesielt maksbeløp, men ser ikke grunn til å kjøpe dyrere enn nødvendig. Så lenge kvaliteten er god nok og ytelsen er garantert tilstrekkelig til bruken. Er ferdig med "se-hva-jeg-har"-manien for noen år siden :green: DS

Endret av fikse
Lenke til kommentar

Dustin har jeg gode erfaringer med, kjøper det meste der i dag. Det er en egen tråd om Dustin her på forumet, og jeg har ikke hørt noe negativt. Deal har litt mer ymse kommentarer.

 

Kingston, Crucial og Corsair er alle bra minneprodusenter. Har selv bare Corsair her hjemme, og ikke noen brikker har hatt problemer. Har ikke opplevd reell kvalitetsforskjell på value ram og annen.

 

Levetid på SSD skal du ikke være redd for. Det er en gjeng (her på forumet og ellers) som kjører en skikkelig levetidstest på SSD-er. http://www.xtremesys...e-25nm-Vs-34nm. Ser ut til at levetid er skriving av rundt 800 TiB eller mer for mange. Samsung 830 klarer i alle fall dette. Så i realiteten vil en SSD ha flere 10-års levetid i normal bruk.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...
Har du fått kjøpt HTPCen? Eksakt hvilket oppsett endte du med? Det Bolson har skrevet opp ser ut som en veldig fornuftig liste, og har lyst å høre litt på hva du har erfart med oppsettet. Kommer til å kjøre en filserver på den i tillegg, og Linux i stedet for Windows.

 

Hei! Beklager sent svar, men jeg har nok misset en epostvarsel på innlegget ditt.

Nei, har ikke handlet dette. Har rett og slett hatt det for travelt, og i mellomtiden lagt inn Windows8 på stue-PC-en som jeg har fra før, og det har igrunnen ordnet litt småbugs jeg hadde på den. Ja, og gått vekk fra MediaPortal til XBMC. Bare det å ha endret program har gjort opplevelsen til noe helt annet. XBMC virker til å være langt mer komplett, rett ut av boksen, så å si.

 

I mellomtiden ramlet jeg over en test av et nytt og spennende kabinett fra Streacom på hardware.no og fra der en blogg som virker interessant.

 

Så mye lengre enn det er jeg ikke kommet. Aner meg at det for min del blir mer et vår-prosjekt enn vinterprosjekt :-)

Lenke til kommentar

Hehe, jeg kjøpte noe á det du satt opp. Jeg bruker den også som filserver og litt andre ting.

I ettertid ser jeg at jeg kanskje kunne klart meg med noe ferdiggreier, f. eks noe som har endel svakere specs. Og så brukt en NAS i stedet da jeg har rimelig raskt nett. Hadde nok blitt billigere, samt enklere å oppgradere diskkapasiteten. Menmen, kanskje det blir en NAS på sikt uansett.

Lenke til kommentar

Neida, for all del ikke. Jeg blingset på CPUen, burde kjøpt 3225T i stedet, da den har HD4000 vs. HD2500. Men heldigvis kjører også HD2500 full bluray kvalitet (testet med 35GB film, noe jeg vanligvis ikke bruker engang).

 

Men jeg hadde nok klart meg med noe som er billigere, men jeg tenkte det kunne være greit slik at jeg kunne bytte deler, da hovedsaklig disker. Som sagt, så tenker jeg heller at det var noe jeg kunne løst med en ordentlig NAS, noe som hadde gitt bedre oppgraderingsmuligheter da det er litt trangt med plass til disker i dette kabinettet (som jeg valgte pga. det ikke var så høyt).

 

All in all; det funker veldig fint, men litt dårlig bang for buck faktor, som irriterer meg litt :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...