Gå til innhold

Panasonic Leica Summilux DG 25 mm f/1.4


Anbefalte innlegg

Tenkte å fyre opp en liten tråd vedrørende dette objektivet da jeg ikke finner så mye meninger og informasjon rundt det her inne.

 

Det ser ut til å få mye bra kritikk på mange plasser, men det virker som om svært få faktisk eier dette objektivet og det får meg til å lure litt.

 

Objektivet koster relativt lite i forhold til hvor skarpt og lyssterkt det er, og sammen med en flott og myk bokeh og god ytelse helt åpen er 4990,- en god pris etter min mening. Det ser ut til å lett utklasse feks Canon 50mm 1.4 i tillegg.

 

Er det noen som har førstehåndserfaring med dette objektivet, som kan dele sine erfaringer om det før jeg kjøper?

 

Tenker også litt på ekstrautstyr, hva følger med?

 

Det er meget ønskelig at objektivpose og solblender følger med, men det kan se ut til at det ikke gjør det da jeg finner uhyre få bilder av objektivet med en solblender påskrudd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenkte å fyre opp en liten tråd vedrørende dette objektivet da jeg ikke finner så mye meninger og informasjon rundt det her inne.

 

Det ser ut til å få mye bra kritikk på mange plasser, men det virker som om svært få faktisk eier dette objektivet og det får meg til å lure litt.

 

Objektivet koster relativt lite i forhold til hvor skarpt og lyssterkt det er, og sammen med en flott og myk bokeh og god ytelse helt åpen er 4990,- en god pris etter min mening. Det ser ut til å lett utklasse feks Canon 50mm 1.4 i tillegg.

 

Er det noen som har førstehåndserfaring med dette objektivet, som kan dele sine erfaringer om det før jeg kjøper?

 

Tenker også litt på ekstrautstyr, hva følger med?

 

Det er meget ønskelig at objektivpose og solblender følger med, men det kan se ut til at det ikke gjør det da jeg finner uhyre få bilder av objektivet med en solblender påskrudd.

 

Det følger en fin solblender og en pose med.

Et lekkert objektiv som jeg kjøpte like etter at OMD var i hus.

Veldig rask fokus og et objektiv jeg kan anbefale.

Lenke til kommentar

Høres bra ut :)

 

Men hvorfor er det så få som har dette objektivet da?

(det er kun en synsing av meg på grunnlag av hvor få som selger det brukt på ebay, foto.no osv osv)

 

Jeg blir nok å kjøpe det uansett, egner seg ypperlig til video, hvertfall sammen med Oly 45mm 1.8 og 75mm 1.8 :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

http://www.photographyblog.com/reviews/panasonic_leica_dg_summilux_25mm_f14_asph_review/

Her ser du bilder både med og uten solblender.

 

Valget mitt stod mellom dette og Panasonic 20 mm f1,7.

Leste det som var av tester og sammenliginger. Og det er langt flere som har gått fra 20 mm til 25 mm, enn omvendt.

Fokushastighet og enda penere bokeh ble utslaget for min del.

Enkelte har litt å utsette på størrelse, og en "rattlesnake" lyd fra objektivet når en arbeider i områder med store kontraster.

Jeg har kjøpt et variabelt (ND) filter for å kunne bruke det med lengre lukkertider, og større blenderåpning.

 

 

Lenke til kommentar

Jeg har dette selv og har opplevd rattlesnake lyden (med OM-D E-M5). Den høres ikke bra ut men er visstnok ikke skadelig og forhåpentligvis så ordner det seg med firmwareoppdatering, skal innrømme at jeg ikke har sjekket etter det den seneste tiden :S

 

Bildene du får er forøvrig meget bra og det virker raskt! Og det er noe større enn Olympus sine objektiver (sammenligner med både 12mm og 45mm).

 

Har dessverre ingenting å sammenligne med da jeg er for ny i systemkamera verdenen!

Lenke til kommentar

Skjønner.

 

Ja, nei jeg kommer uansett til å gå for PanaLeica 25mm enn 20mm.

 

Lysstyrken og de ekstra 5mm for portretter kommer til å egne seg ypperlig for å viske ut bakgrunner og slikt, og dette passer også veldig godt inn med video.

 

Dessuten tror jeg at jeg nesten ville følt meg flau om jeg satt på den lille pannekaken på mitt GH2. Ser jo igrunn veldig rart ut etter min mening. Må ha litt størrelse på sakene ;)

 

Mer å ta i, desto mer å være glad i :w00t: hehe.

 

Ellers passer nok pannekaka ypperlig til GF serien og slikt. Men til GH2 som til nå er mFT's største kamera (utenom GH3) ønsker jeg litt størrelse, rett og slett pga ergonomien også. I tillegg virker det som om det generelt sett er et bedre objektiv, og det er jo her jeg ønsker å legge penga.

 

Manger da bare Oly 75mm 1.8 for å fullføre mine ønsker om fastoptikk.

 

Deretter kommer Oly 12-60mm, fullt NTG-2 HDSLR kit (600USD), camera cage, blitz, trådløs blitsstyring, nytt manfrotto stativ og langt langt mer.

 

Merker jeg sliter om dagen med å holde styr på hva jeg ønsker å kjøpe. Og lista øker i eksponensiell takt i forhold til hva jeg klarer å få handlet inn. Ikke lett å sitte alene med enebolig og ha så stor sans for foto-/videografi :p

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...