Gå til innhold

[Løst] Kjøpt SSD for OS, tips til forberedende tiltak.


Jabbala

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har bestilt meg Intel® SSD 330 Series 120GB.

 

Jeg har prøvd å lest meg frem til diverse for å få et lite innblikk i hvordan jeg skal montere dette i systemet.

 

Jeg har tenkt å bruke disken som disk for operativsystemet, diverse programmer og kanskje et par spill.

 

Jeg har fått med meg jeg bør aktivere ACHI i bios, har fra før 2 sata disker installert, vil disse bli berørt på noen negativ måte som følge av dette?

 

Bør jeg først oppdatere disken med nyeste firmware før jeg installerer OS på den?

 

Ut ifra det jeg har lest er det dumt å klone disken med nåværende OS disk? Hva er grunnen til dette, virker jo veldig lettvint.

 

Håper på gode svar fra kloke hoder :).

 

 

 

Mvh

Jabbala

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei AHCI gir faktisk en liten ytelsesboost med harddisker også grunnet NCQ eller at disken kan sette kommandoer i kø og utføre dem i en rekkefølge som gir bedre ytelse.

Problemet med å skru på AHCI og boote rett inn i Windows er at du får slengt en blåskjerm midt i fleisen, du kan trikse det til i registeret for å unngå dette, årsaken er at Windows er avhengig av en driver for å få dette til å funke, og for å slippe problemer har IDE emulerings modus vært standard på hovedkort i en lengere periode.

 

Om disken din må ha ny firmware så burde du se på dette først når du har disken i hånden, avhengig om den er ny eller lagret hos sjappa du handler hos så kan den ha en litt eldre eller helt up to date firmware, som sagt, versjonsnummeret skal stå på SSDen.

 

Årsaken til at vi anbefaler reinstall er av flere årsaker, noen har gamle XP installasjoner og disse har helt feil alignment blant annet som medfører problemer med ytelsen, men også for at det er greit å bare ta en reinstall og begynne fra fresh, pluss at du slipper å rote i registret for å få AHCI til å funke uten å belønne deg med blåskjerm.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Takk for svar, var egentlig mest bekymret ang ACHI i forhold til formatering av de partisjonene jeg allerede har opprettet, får bare ta backup av os partisjonen og gå for en helt ren installasjon.

 

Benytter meg av win 7, men er vel for det beste å bare kjøre en ny install på den nye disken.

 

Alt nytt er litt skummelt for en halvgammel traver :)

 

 

 

Mvh

Jabbala

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...