Gå til innhold

Passer Ram med HK?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nedward: Hm... virker jo litt rart, med tanke på at HW testet nettopp disse brikkene på det samme HK'et

og hvor de sier at de kjører på opp til 2400mhz med de brikkene, på det HK'et?

 

arni90: hvorfor skulle en 3770k stille noe annerledes med rammen iforhold til 3770?

eneste forskjellen jeg kan skimte er at K er 100mhz raskere, og ser jo ut til at den bare er standar overklokka på ett vis? begge er jo av samme type kjerne? begge er Ivy bridge, lik forbruk etc etc etc?

kan du evt utdype det litt?

Visste forsåvidt ikke det med HK og ram, da jeg er litt mer oldschool på det og da man måtte sitte å nilese på hk og ram for å være sikker på at de støtta hverandre etc :p

Lenke til kommentar

1. i7-3770 kan ikke overklokkes med multiplier, RAM-kontrolleren til i7-3770 er maks 1600MHz uten overklokking.

2. i7-3770k kan overklokkes, RAM-kontrolleren kan kjøre RAM opp til 2666 MHz med multiplier og kanskje 3% raskere om du går løs på baseclocken også.

3. RAM-kontroller ligger på CPU i dag.

4. Tradisjonell overklokking med økning av FSB går ikke særlig langt på Ivy/Sandy Bridge, derfor må du ha opplåst CPU-multiplier for å overklokke.

5. Raskere RAM enn 1866MHz på Ivy Bridge er for det meste penger ut vinduet: http://www.xbitlabs....r3_4.html#sect0

Endret av arni90
Lenke til kommentar

1. i7-3770 kan ikke overklokkes med multiplier, RAM-kontrolleren til i7-3770 er maks 1600MHz uten overklokking.

2. i7-3770k kan overklokkes, RAM-kontrolleren kan kjøre RAM opp til 2666 MHz med multiplier og kanskje 3% raskere om du går løs på baseclocken også.

3. RAM-kontroller ligger på CPU i dag.

4. Tradisjonell overklokking med økning av FSB går ikke særlig langt på Ivy/Sandy Bridge, derfor må du ha opplåst CPU-multiplier for å overklokke.

5. Raskere RAM enn 1866MHz på Ivy Bridge er for det meste penger ut vinduet: http://www.xbitlabs....r3_4.html#sect0

 

enig i det med overclocken men 2400mhz ram har gjort systemet mitt veldig mye raskere enn det var før.. (ikke mange fps men alt har raskere respons)

 

edit: ser på linken din nøyaktig hva det gjør og hvis TS vil ha den rammen får han det han betaler for det da :p

Endret av cannibalguppy
Lenke til kommentar

herregud så mye drit man må lese opp for tiden a... låst til 1600mhz? høres ut som windows pisspreik...

må sitte å lese og oppdatere seg om ting 24/7 og selv da får man ikke med seg alt... jaja, nå var det heldigvis ikke en STOR forskjell at det gjør noe atm, er bare surt at sånne ting som skifter kan ha SÅ mye å si, og på en prisguide på HW.no synes jeg virkelig at sånne VIKTIGE ting burde vises i detaljer.

 

Har gitt opp detta med å følge med på Hardware, de tingene jeg kunne fra 2000-2008 er jo TOTALT ubrukelig idag...

Lenke til kommentar

Kort oppsummert fra 2008 til i dag:

Northbridge er flyttet fra hovedkort til CPU, og klokkegenerator.

Med en klokkegenerator på CPU som styrer alt klokkefrekvenser, inkludert SATA og PCIe, kan man ikke overklokke mer enn 3-4% ved hjelp av base clock (FSB er ute av bildet nå siden kommunikasjon mellom CPU og PCIe er direkte.)

Overklokking må du foregå med multipliere.

 

i7-3770k er en såkalt ulåst prosessor, i likhet med hvordan Extreme Edition har alltid vært ulåst, og kan derfor overklokkes.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

rart egentlig... fordi jeg kunne skru kun på RAM hastigheten i biosen uten å måtte klokke noe på cpu'en?

satte dem på full 2133mhz uten problemer? GPU går som normalt og ingenting syter eller bluescreener meg? hva kan dette komme av da?

Her kommer et lite sjokk: kjører du RAM raskere enn 1333MHz på Sandy Bridge eller 1600MHz på Ivy Bridge vil hovedkortet overklokke prosessoren din så Maximum Turbo Boost nås uansett om du belaster 1 eller 4/6 kjerner.

 

Bare fordi du har overklokket minnekontrolleren på CPU betyr ikke at systemet blir ustabilt. Det burde da være rimelig innlysende?

Lenke til kommentar

Bare fordi du har overklokket minnekontrolleren på CPU betyr ikke at systemet blir ustabilt. Det burde da være rimelig innlysende?

Ikke egentlig.

 

Vet du om noen gode, forklarende guider ang. overklokking på Sandy Bridge? Tenker selv å kjøpe meg ny rigg snart, og vil gjerne ha en som gir litt "bang for the buck".

Lenke til kommentar

utifra det du har sagt hittil om min ikke K versjon så burde hele systemet klikka i vinkel når minne er satt på 2133mhz? så da er det jo ikke rimelig innlysende utifra infoen du har gitt om at man MÅ ha K versjonen for å overklokke riktig og stabilt.

OK, da takler ikke-K utgaven overklokking av minnekontrolleren. Det betyr ikke at du teknisk sett ikke har overklokket systemet.

 

En overklokk trenger på ingen måte få ting til å kræsje for det.

 

EDIT: For å oppklare overklokken av CPU

En i7-3770 kjører på 3.4GHz stock,

Når man belaster 4 kjerner og temperaturen er under maksgrensen økes klokkefrekvensen til 3.7GHz gjennom Intel Turbo Boost

Når man belaster 3 kjerner og temperaturen er under maksgrensen økes klokkefrekvensen til 3.8GHz gjennom Intel Turbo Boost

Når man belaster 2 kjerner og temperaturen er under maksgrensen økes klokkefrekvensen til 3.9GHz gjennom Intel Turbo Boost

Når man belaster 1 kjerne og temperaturen er under maksgrensen økes klokkefrekvensen til 3.9GHz gjennom Intel Turbo Boost

 

Når RAM-hastigheten settes høyere enn 1600MHz vil hovedkortet styre dette så prosessoren bruker 1-kjernet Turbo Boost på 3.9GHz uansett om det er 1 eller 4 kjerner som belastes, altså får du effektivt en 200MHz overklokk.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...