Gå til innhold

B&W 601 plassert i bokhylle


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Jeg har surround anlegg fra Pioneer "slim line", og er på jakt etter noen gode "hylle"-høttalere for å erstatte noen for spinkle Pioneer fronthøyttalere.

 

Jeg har fått anbefalt B&W 601, og har også fått nyss om at Audiopro har noen gode hyllehøttalere til ca 3-4000,-

Hvilke ville dere anbefale?

 

I andre innlegg, er det kommentert at man aldri bør plassere høttalere i en bokhylle, men sette dem på et stativ. Kan noen forklare meg hvorfor? Og evt hvor mye dårligere blir lyden? :shrug:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I andre innlegg, er det kommentert at man aldri bør plassere høttalere i en bokhylle, men sette dem på et stativ. Kan noen forklare meg hvorfor? Og evt hvor mye dårligere blir lyden? :shrug:

Den korteste forklaringen er at høyttalerne kommer for nære veggen(e) og vil derfor ikke spille like nøyaktig som de vil på stativ litt ut fra veggen(e) (lydtrykket fra høyttaleren vil også øke med ca. 2 dB).

 

EDIT: Okay, lydtrykket fra høyttaleren i seg selv vil ikke øke... :wink:

Lenke til kommentar

Om du setter en høyttaler fritt, dvs, på et stativ langt fra sidevegger og bekvegg, vil den spille med mer oppløsning, dybde, bredde, rom, holografi og alle de begrepene hifi-bransjen bruker.

 

Men om du setter høyttaleren din inn i en bokhylle, vil du ikke få mye dårligere lyd. Dessuten sparer du penga på et par stativer.

 

En annen ting som er kjekk å huske på er at du velge en modell der bassporten peker framover, eller en høyttaler med lukket kabinett.

 

Ulempen med små høyttalere er ofte at de er relativt tungdreven. Man trenger en stroømstrek for streker for at de skal spille bra(ikke syonymt med høyt), og forsterkeren må ofte ha mange watt for at man skal spille HØYT.

 

 

Mitt tips til deg er å kjøpe noe fra Audiopro

 

For eksempel denne. Disse er pene og nøytrale og kommer i svart pianolakk som enhver kvinne burde akseptere. (Hvis du da har samboer/kone)

Dessuten er den ikke så altfor tungdreven. Koster vel i området 2000 kroner.

 

Eventuelt kan du kjøpe storebroren Black Pearl som er en kjempegod høyttaler. Litt mer lettdreven, endel større og litt dyrere. Tror den ligger på 2500 eller 3000 kroner.

 

Elllers finnes jo Bowers&Wilkins. De har en modell som heter dm601s3 som koster 3500 kroner og er ganske lettdrevet. Menge engelse høyttalere har "engelsk" lyd. Den kjennetegnes som litt behagelig og avslappet. Litt laidback. Slik var det iallefall tidligere. Er ikke sikkert at det er slik ennå. Men er det det, kan det godt hende at den modellen kan virke litt slapp i hjemmekinoen i forhold til andre merker...eller ikke....

 

Klipsch: Amerikansk merke som bruker horn i diskanten. Dette gjør at disse høyttalerne får utrolig god dynamikk, noe som passer bra i kinoen, men også til vanlig musikk.

Men jeg vil ikke anbefale deg disse så eller glitrende høyttalerne, rett og slett fordi de har bassporten bak, og det er ikke bra når du setter høyttaleren inn i en hylle. Ombestemmer du deg, er modellen som heter SB-1 meget god. Liten er den også. Koster 2-2500 kroner.

 

 

Når det gjelder høyttalerkabel, holder det å kjøpe en billig kabel, noe til 15 eller 20 kroner meteren. Jeg bruker det på mine stativhøyttalere som er noe dyrere enn prisklassen din. :) Selgeren kommer helt sikkert til å si at : nei, det du trenger er denne her til 50 kroner meteren. (Han er jo tross alt ansatt for å selge en vare eller to. :) )

 

 

En annen ting. Hvis du skriver hvor du bor, eller om du bor i Oslo eller på østlandet, finnes det butikker som selger brukte varer mye billigere enn fullpris og med garanti. Noe som kanskje er verdt å tenke på. :wink:

 

Mvh.

Christian Alshus

Lenke til kommentar

Ang. spørsmålet om plassering i hylle eller stativ:

 

Jeg vil si meg uenig i påstanden om at plassering i hylle ikke gir mye dårligere resultat. Til bakgrunnsmusikk eller bakkanal i hjemmekino er det en grei løsning, men min erfaring tilsier at plassering av høyttalere er SVÆRT viktig. Hvis du setter deg ned og hører på musikk fra feilplasserte høyttalere vil du antagelig synes det høres helt OK ut. Men ta så å flytt høyttaleren til optimal posisjon; DA hører du forskjellen...

 

Begrepene "rom", "dybde", "bredde", osv. er ikke bare tomme begreper. Det er psykoakustiske fenomener som en lett kan oppleve effekten av selv med et middelmådig hifianlegg. Etter min mening utgjør de forskjellen mellom å høre på musikk og å lytte til musikk. Mitt poeng er at når en avspiser dyrt erhvervede høyttalere med en plass ved siden av Tolstoj kaster en bort mye av opplevelsen.

 

Noen hundrelapper spandert på et par skikkelige stativer, eller et par Lecablokker, er den uten sidestykke beste innvesteringen man kan gjøre til et hifianlegg med små høyttalere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...