Gå til innhold

Kjøpe billig PLS?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har et par prosjekter i planene, deriblant litt hjemmeautomasjon.. Men først av alt trenger jeg bare en meget liten og enkel PLS med 5-6 innganger, 1-2 utganger og helst mulighet for å styre utsignal på tid (tidsforsinkelse).

 

Er det noen som har anelse på hvor jeg kan få tak i en billigst mulig PLS? Søkte litt på nettet, og finner vel noe til ca 240 kr i utlandet inkl. program og kabel for programmering via pc. Burde kanskje være verd pengene? +frakt, mva osv..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

den billigste jeg har sett er "Siemens Logo!" det kan vel nesten kalles et "smart-relè" og koster mellom 1-2k

veldig enkel å sette seg inn i, og har "drag and drop" program

 

anbefales =)

 

eventuelt har Eaton (tidl. moeller) et smartrele som jeg tror heter Easy, men dette har jeg ikke vært borti...

 

på en annen hånd, hvis du kjøper en Arduino, (nesten som en PLS - bare veldig nedstrippet) så har du mange muligheter. disse koster rundt 250 - 300 kr +/- frakt

med en arduino har du også muligheten til å lage deg et web-styrt hjemmeautomasjonsanlegg. (noe jeg selv jobber med nå)

 

skjekk på www.arduino.cc - der står det mye nyttig

Lenke til kommentar

Hei!

 

Takk for svar, og spesielt må jeg takke for tipset om Arduino, noe som jeg ikke var klar over fantes! :)

 

Har sett litt på nettet.. Vet du om noe så enkelt som denne kan funke "stand alone", så lenge jeg programmerer den via USB, og mater den med riktig spenning?

 

Se den jeg har funnet her:

http://www.aliexpress.com/item/2012-New-Arduino-UNO-R3-MEGA16U2-arduino-USB-cable-Free-shipping/611168502.html

 

Litt usikker på om denne kan programmeres med tidsforsinkelse, men det er egentlig mindre viktig..

Lenke til kommentar

Javist vil den fungere. Du bruker bare en vanlig USB-A til USB-B kabel for å programmere denne. Softwaren finner du på www.arduino.cc og i programmeringssoftwaren følger det med 20-30 eksempler som du kan leke med og endre til ditt behov. Du trenger i utgangspunktet ingen strømforsyning da den henter matespenning via USB-kabelen, men kortet vil fungere alene (uten PC) dersom du bruker ekstern strømforsyning 6-12VDC med 2.1mm/5.5mm plugg. På en av portene sitter det en LED-diode som kan brukes for å simulere utgangssignal, men det er kjekt med noen flere LED's og noen 330Ohm's motstander for å begrense strømmen til dem.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...