Gå til innhold

Litt råd/ veileding til å drive skøytetrening på rulleski


Reggy

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer sterkt å kjøpe skøyteski til vinteren og så fikk jeg tilfeldigvis lånt et par rulleski i en sportsbutikk - for å se om jeg syntes dette var noe for meg.

 

Jeg har ikke peiling på denne type utstyr, men skøyterulleskiene jeg fikk lånt var av merke GlobuloNero AS3 Alu Tech. Dette var visstnok en dyr og bra ski som rullet godt.

 

Har skøytet litt på blades før, samt at ideen til skøyteski ble skapt i vinter da jeg var på ski og tom for festesmøring. Fikk faktisk til å skøyte en del og tenkte da at med riktig utstyr blir dette enda bedre. (men har ellers ingen forutsetning for å klare dette, samt at jeg heller ingen veltrent sak. Men jeg tenkte at gleden av skøyte var så gøy at jeg kunne ta det litt pø om pø. At jeg liksom klarte litt mer for hver gang.)

 

Men på nevnte rulleski er det rett og slett utrolig tungt å komme av flekken. Jeg synes IKKE de ruller godt. Og i min form og klasse blir det god trening da jeg blir dausliten med en gang, men jeg får ikke gleden av å danse avgårde et lite strek, eller trene på teknikken. Det hele blir et litt rotete kav...

 

Så det jeg lurer på er om noen vet om dette er en god rullende skøyteski, eller om det finnes andre som ruller bedre. Selv ned slake bakker som på vinteren gir litt pust og hvile, må jeg her skøyte som en gal...

 

Ellers andre tips.. Har så lyst til å lykkes med dette.....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Det er i hovedsak hjulene som avgjør hvor godt skiene ruller. Det er derfor vanlig å kategorisere hjulene utfra akkurat det. Såkalte enerhjul ruller best og jo høyere tall jo mer motstand får du.

 

Globulo Nero er vel den skia med flottest design (etter min smak da), men du betaler da forholdsvis mye mer enn hva du behøver.

Jeg ville definitivt valgt swenor skate hvis jeg skulle kjøpt meg nye ski idag. Evt swenor skate elite hvis du skal gå på dårlig asfalt. Skate er laget på en aluminiumsramme mens skate elite er laget på "glassfiberramme" og demper vibrasjon bedre enn skate. Men skate elite er da også tynge og dyrere en skate.

PS sørg for å få 1. hjul da, pga hastigheten:)

Lenke til kommentar

Takk for tips!!

 

Det var godt med svar!

 

Har undersøkt litt selv - og kommet til at Swenor skate med 1'er hjul er nok mitt valg...

 

Synd at de hjulene er så dyre, men Swenor er hvertfall mer vanlig enn de jeg har lånt.

 

Den modellen jeg låner er alu - dvs at den har ikke de helstøpte skjermene som de to dyreste modellene. Sånn sett ser akkurat den helt ordinær ut....

 

Takk for tips...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...