Gå til innhold

Skjermkortet er et helikopter som tar av


magneman

Anbefalte innlegg

I dag da jeg spilte noen spill, begynte plutselig maskinen å bråke som bare det, nesten som en støvsuger. Jeg har restartet, slått av og latt den hvile noen timer. Det tok ikke lang tid før jeg fant ut at det var skjermkortet som var synderen. Jeg prøvde også å reinstallere nyeste skjermkortdriver, uten hell.

 

Sitter på Windows 7 Ultimate 64-bit med en HIS Radeon HD 6870. Hva er galt, og hva kan jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lenge siden du renset maskinen for støv?

Har du god nok luftgjennomstrøm i kabinettet ditt?

Gå i Catalyst og skru av det overclock tullet som blir levert med og installer MSI Afterburner og juster viftehastigheten selv og sjekk temperaturene ettersom du justerer :)

 

Renset nettopp for støv for å se om det var det, har ikke endret seg. Luftgjennomstrømmingen har ikke vært problem tidligere, har ikke slitt med varme komponenter såvidt jeg husker, med unntak av et skjermkort som det var en feil på.

 

Er i Catalyst nå, der står det at temperaturen er på 33 grader celcius, og at fan speed er på 21%, men om jeg går og titter bak kabinettet kommer all lufta ut der skjermkortet er plassert. Dette skjønner jeg ikke noe av!

Lenke til kommentar

Brukte et program og målte under ca 20 minutters spilling med Battlefield 3.

Fikk da max temperatur på 72, 74, 75 og 69 grader på henholdsvis core 0, core 1, core 2 og core 3.

 

Edit: etter å ha åpnet kabinettet igjen er jeg veldig sikker på at det er skjermkortet lyden kommer av, jeg hører og føler at det er der lufta kommer fra.

Endret av magneman
Lenke til kommentar

Last ned ASUS-programvaren, sett vifteprofilen på CPU til silent.

Last ned MSI Afterburner, finn ut hvordan overvåkningsfunksjonen til viftehastighet og temperatur fungerer.

Sjekk med MSI Afterburner hvordan støyen utvikler seg om du øker viftehastigheten på skjermkortet.

 

Hvilken ASUS-programvare trenger jeg fra denne listen for å endre viftehastigheten til CPU-en? http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8H61M_PRO/#download

 

Og vil MSI Afterburner fungere for meg, i og med at jeg ikke har en MSI-komponent?

Lenke til kommentar

Er innpå FAN Xpert og MSI Afterburner.

Har endret Fan Speed (%) i MSI Afterburner, som sto på 21% ved auto (samme som sto i Catalyst). Endret den til 100%, trykket apply. Ingen endring i lyd. Satt den ned til til minimum (25%), ingen endring i lyd. Samtidig hadde jeg satt både CPU Fan og Chassis i FAN Xpert til silent, merket ingen forskjell. CPU Fan var på rundt 1300-1350 rpm på silent, endret seg til underkant av 1450 da jeg prøvde på turbo.

 

Skjermkortviften derimot, står stødig på +/- 4600 rpm, om den er på 25% eller 100%. Det virker ikke som om viften reagerer om jeg prøver å kontrollere viftehastigheten.

Lenke til kommentar

Som sagt, det er nok skjermkortviften som ikke reagerer (som jeg mistenkte fra starten av).

 

Noe jeg kan gjøre? Vil en tidligere driver funke? Ta ut kortet og sette det inn på nytt

Mener forøvrig å ha lest at i5-2500 skal tåle rundt 70 grader +/-, og har ikke hatt problemer knyttet til prosessoren siden jeg fikk den, så jeg bekymrer meg ikke over den.

Endret av magneman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...