Gå til innhold

Komplett spill-pc til 9000 kroner


Anbefalte innlegg

Hei! Etter å ha lest igjennom tråder her på forumet har jeg kommet frem til noe jeg tror er et godt og gunstig oppsett for en spill-pc med en skjerm.

 

Har et par korte spørsmål:

Ser at mange har med en prosessorvifte. Trengs dette selv om man ikke overklokker prosessoren? Ellers så lurer jeg på om dett er et greit oppsett eller om det er noe som kan forbedres:

 

Link til listen her.

 

Kabinett: Fractal Design Define R4 (Sort)

Hovedkort: Asus P8Z77-V LX AsRock Z75 Pro3

Prosessor: Intel Core i5 3570K

Grafikk: EVGA GeForce GTX 660 Ti Dual-DVI HDMI DisplayPort 2GB

Minne: Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL10 8GB

SSD: Samsung 830 Series MZ-7PC128 128GB

Lagring: Seagate Barracuda ST2000DM001 64MB 2TB

Optisk drev: Samsung SH-222BB

Kjøling: Cooler Master Hyper 212 Evo Ingen

Psu: OCZ ModXStream 500W

Skjerm: Benq G2420HD

 

Er det noe som kan forbedres/bør byttes ut? Er det dumt at jeg ikke har noen prosessorkjøler?

 

Håper på et svar!

 

(Edit: Lagt inn vifte.) Er det noe mer som bør endres?

Endret av Maniac0
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger vel egentlig ikke prosessorvifte, om du tåler en del støy og vil slite å feste intel sine kjølere.

 

Cooler Master Hyper 212 Evo eller Cooler Master Hyper 412S er langt bedre en intel mere stillegående og sitter bedre med hovedkortet.

 

Hvorfor kjøper du en K prosessor om du ikke vil overklokke? Intel Core i5 3550 vil gi litt mere for pengene i så fall. Om du bestemmer deg for å overklokke vil jeg i så fall valgt Asus P8Z77-V LX isteden for Asrock.

 

The_Saint: Viften virker vertfall men intel kunne spart oss for de 50-100 kr som senere vil bli kastet i søplebøtta.

 

Om man har hørt forskjell på intel viften og Prolimatech Megahalems kan jeg nesten love man ikke vil angre å bli kvitt en støyende dritt kjøler. Med midre man har dårlig råd.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du trenger vel egentlig ikke prosessorvifte, om du tåler en del støy og vil slite å feste intel sine kjølere.

 

Cooler Master Hyper 212 Evo eller Cooler Master Hyper 412S er langt bedre en intel mere stillegående og sitter bedre med hovedkortet.

 

Hvorfor kjøper du en K prosessor om du ikke vil overklokke? Intel Core i5 3550 vil gi litt mere for pengene i så fall. Om du bestemmer deg for å overklokke vil jeg i så fall valgt Asus P8Z77-V LX isteden for Asrock.

 

The_Saint: Viften virker vertfall men intel kunne spart oss for de 50-100 kr som senere vil bli kastet i søplebøtta.

 

Om man har hørt forskjell på intel viften og Prolimatech Megahalems kan jeg nesten love man ikke vil angre å bli kvitt en støyende dritt kjøler. Med midre man har dårlig råd.

 

Tja... den virker om du har ett godt ventilert kabinett fra før. Men bare til nød. Blir jo ikke store kjøleflata når kjøleribbene er knapt 3 cm høye... Personlig ville jeg ikke stolt på den på en varm sommer dag. Kjipt å koke en prosessor fordi man skulle spare ett par hundrelapper. Men for alldel. :innocent:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du trenger vel egentlig ikke prosessorvifte, om du tåler en del støy og vil slite å feste intel sine kjølere.

Cooler Master Hyper 212 Evo eller Cooler Master Hyper 412S er langt bedre en intel mere stillegående og sitter bedre med hovedkortet.

Hvorfor kjøper du en K prosessor om du ikke vil overklokke? Intel Core i5 3550 vil gi litt mere for pengene i så fall. Om du bestemmer deg for å overklokke vil jeg i så fall valgt Asus P8Z77-V LX isteden for Asrock.

 

Hei og takk for kjapt svar! Har aldri overklokket før (har aldri hatt en stasjonær pc, kun bærbare) men om muligheten byr seg så gjør jeg gjerne det.

Budsjettet er så lavt som mulig men en vifte kan jeg fint legge til.

 

Hvorfor er det andre HKet bedre til overklokking?

Lenke til kommentar

Intel skal vel egentlig garantere den kjølevifta skal virke ellers kan man fint bruke garantien, men garantien dekker ikke om kjøleren sitter løst eller at strømkablenen ikke er satt i hovedkortet.

 

Men er jo enig med deg at den er dårlig, selv en Thermaltake CL-P0257 Blue orb II som var i utgangpunktet for LGA 755 er mye bedre.

 

presteboy: Vil ikke kalle din kjøler for vannkjøler er vel litt billig løsning det der. Noctua er god kjøler det.

 

For det første Asrock er kjent som et veldig billig kopi av asus.

For det andre Z77 skal være det beste brikkesettet.

 

Nå aner jeg ikke hva slags kodensator Asrock bruker, men har vanskelighet å tro Asrock kan være noe her.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror vannkjøling blir litt overkill for min del. Takler litt susing bare ting ikke går varme så er jeg fornøyd.

 

Har lagt til coolermaster-vifta i handlelista nå. Bør jeg også skifte hovedkort til Asus P8Z77-V LX? Hva er fordelen med det i forhold til Asrock-hket? Ser at prisen er nogenlunde den samme.

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar

For det første Asrock er kjent som et veldig billig kopi av asus.

For det andre Z77 skal være det beste brikkesettet.

Nå aner jeg ikke hva slags kodensator Asrock bruker, men har vanskelighet å tro Asrock kan være noe her.

 

Okey. Leste meg litt opp på forskjellen mellom z75 og z77 og så lenge jeg får et bedre hovedkort til omtrent samme pris er jo det selvfølgelig et bedre valg. Bytter da ut ASrock hovedkortet med Intel Z77-kortet. Takk!

Lenke til kommentar

Nå begynner det å se bra ut :) Men kanskje en litt bedre strømforsyning? Den klarer nok det systemet der, men når du eventuelt kommer til å overklokke og/eller oppgradere til nye deler, må du nok bytte ut PSU-en også. Hvis du har budsjett til det, så ville jeg ha gått for noe med litt bedre kvalitet, f.eks. denne: http://www.dustinhome.no/product/5010645347/corsair-hx650-modular-gold-650w/#intcmp=searchProvider_dacsa Den holder nok en stund :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg har prøvd stoke viften til intell og har hatt zalman 9700 har har også hatt corsair h70 og nå kjører jeg custom vannkjølling

kommer aldri til og bruke luft kjølling igjen

 

vann er så mye bedre!

 

Tungvindt, dyrt, dårligere ytelse for pengene og høyere støynivå vs luft.

kommer selvfølgelig an på hvor mye en legger i det, men ser ikke behovet på dette setupet

Endret av otl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...