Gå til innhold

Ny HDD til PS3


ola312

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bør eller garantert.

Du kan være trygg på at en hver 2,5-tommers disk passer, så lenge den ikke er for høy (f.eks. harddisker med veldig høy lagringskapasitet) og den må ha SATA-tilkobling.

 

 

Du veit ikke om en som er litt mindre?
Mindre eller billigere? Du betaler mye mer per GB når du kjøper harddisker med lav lagringskapasitet.

 

Og så er det forskjell på harddiskene, noen er raske og bruker mye strøm (bråker kanskje litt), noen er veldig trege, men bruker til gjengjeld lite strøm og bråker lite. Det samme gjelder varmeutvikling og vibrasjoner.

 

Jeg testet en WD Scorpio BLACK i PS3-en (imponerende disk!). Ytelsen er selvsagt noe av det beste du får fra en vanlig 2,5" HDD. Den bråker litt, men fortsatt lite iforhold til ytelsen den leverer. Den sluker også litt strøm, men fortsatt veldig lite ytelsen tatt i betrakning.

 

Du merker litt forbedring når du setter i en raskere harddisk. :)

 

WD Scorpio BLACK: Er du ute etter høy ytelse og lagringskapasitet får du Scorpio BLACK 750 GB til rundt 700 NOK. Her ville jeg brukt Multicom eller Dustin Home. CDON har jeg god erfaring med, men prisen er høyere her. Deal/Amentio (Deal) har treg levering, men de er best på pris. Deal/Amentio har godt rykte ellers.

 

Hitachi Travelstar Z7K500: For ~450-500 NOK får du en 7200 rpm disk med 320 GB lagringskapasitet. Hitachi er kvalitet og det brukes ofte i bærbare maskiner. Ytelsen er omtrent som WD Scorpio Blue men den bruker mer strøm.

 

Hitachi Travelstar 5k500.b: Her har du en disk hvor du får 500 GB for 450 eller 550 NOK(Deal vs Multicom) Ytelsen er dårligere enn Scorpio BLUE, men den koster mindre.

 

WD Scorpio BLUE: En 5400 rpm-disk, god ytelse og bruker veldig lite strøm. Lite støy også. Du får 500 GB for ~650 NOK. Det er litt dyrt, men det finnes også en 320 GB-versjon som koster ~450 NOK.

 

 

Seagate Momentus Thin: Disken er priset omtrent som Scorpio BLUE, men har litt lavere ytelse så vidt jeg vet. Prisen for 320 GB er ~500 NOK.

 

Prisene er alle rundet av og inkludert frakt fra vettig butikk.

 

 

Min konklusjon?: Er du også litt opptatt av ytelse ville jeg gått for Western Digital Scorpio BLUE med 500 GB. Det er en disk som bruker lite strøm, bråker lite, men yter bra. Den utvikler også lite varme.

 

Bryr du deg ikke om ytelsen ville jeg gått for en Hitachi-disk på 500 GB.

 

Men ikke spør hva jeg ville gjort. Jeg har nemlig en SSD i PS3-en min, grunnen til dette er at jeg liker å bruke penger, selv om jeg kanskje får lite igjen for det. Er det verdt å kjøpe en SSD for PS3-en spør du? - Ikke for deg, men så er du forhåpentligvis ikke helt sprø heller. (Jeg synes SSD-kjøpet til PS3-en var verdt alle pengene, men vil ikke anbefale deg å gjøre det.)

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Bør eller garantert.

Du kan være trygg på at en hver 2,5-tommers disk passer, så lenge den ikke er for høy (f.eks. harddisker med veldig høy lagringskapasitet) og den må ha SATA-tilkobling.

 

 

Du veit ikke om en som er litt mindre?
Mindre eller billigere? Du betaler mye mer per GB når du kjøper harddisker med lav lagringskapasitet.

 

Og så er det forskjell på harddiskene, noen er raske og bruker mye strøm (bråker kanskje litt), noen er veldig trege, men bruker til gjengjeld lite strøm og bråker lite. Det samme gjelder varmeutvikling og vibrasjoner.

 

Jeg testet en WD Scorpio BLACK i PS3-en (imponerende disk!). Ytelsen er selvsagt noe av det beste du får fra en vanlig 2,5" HDD. Den bråker litt, men fortsatt lite iforhold til ytelsen den leverer. Den sluker også litt strøm, men fortsatt veldig lite ytelsen tatt i betrakning.

 

Du merker litt forbedring når du setter i en raskere harddisk. :)

 

WD Scorpio BLACK: Er du ute etter høy ytelse og lagringskapasitet får du Scorpio BLACK 750 GB til rundt 700 NOK. Her ville jeg brukt Multicom eller Dustin Home. CDON har jeg god erfaring med, men prisen er høyere her. Deal/Amentio (Deal) har treg levering, men de er best på pris. Deal/Amentio har godt rykte ellers.

 

Hitachi Travelstar Z7K500: For ~450-500 NOK får du en 7200 rpm disk med 320 GB lagringskapasitet. Hitachi er kvalitet og det brukes ofte i bærbare maskiner. Ytelsen er omtrent som WD Scorpio Blue men den bruker mer strøm.

 

Hitachi Travelstar 5k500.b: Her har du en disk hvor du får 500 GB for 450 eller 550 NOK(Deal vs Multicom) Ytelsen er dårligere enn Scorpio BLUE, men den koster mindre.

 

WD Scorpio BLUE: En 5400 rpm-disk, god ytelse og bruker veldig lite strøm. Lite støy også. Du får 500 GB for ~650 NOK. Det er litt dyrt, men det finnes også en 320 GB-versjon som koster ~450 NOK.

 

 

Seagate Momentus Thin: Disken er priset omtrent som Scorpio BLUE, men har litt lavere ytelse så vidt jeg vet. Prisen for 320 GB er ~500 NOK.

 

Prisene er alle rundet av og inkludert frakt fra vettig butikk.

 

 

Min konklusjon?: Er du også litt opptatt av ytelse ville jeg gått for Western Digital Scorpio BLUE med 500 GB. Det er en disk som bruker lite strøm, bråker lite, men yter bra. Den utvikler også lite varme.

 

Bryr du deg ikke om ytelsen ville jeg gått for en Hitachi-disk på 500 GB.

 

Men ikke spør hva jeg ville gjort. Jeg har nemlig en SSD i PS3-en min, grunnen til dette er at jeg liker å bruke penger, selv om jeg kanskje får lite igjen for det. Er det verdt å kjøpe en SSD for PS3-en spør du? - Ikke for deg, men så er du forhåpentligvis ikke helt sprø heller. (Jeg synes SSD-kjøpet til PS3-en var verdt alle pengene, men vil ikke anbefale deg å gjøre det.)

 

tusen takk for all informasjonen!

er dustin.com til og stole på? har aldri bestillt noe derfra før:D

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei,

 

Helt grønn på PS3 og planlegger å kjøpe meg en nå før jul.

 

Er det slik at jeg kan kjøpe en billig PS3 og heller investere i en litt større HDD og på den måten faktisk spare litt penger og ende opp med en PS3 med mye plass?

Enkelt svart, nei/nja. Men, du kan ende opp med en PS3 med dobbelt så høy lagringskapasitet og litt raskere disk for 435 NOK mer (EDIT: 10-300 NOK mer hvis du benytter deg av tilbudet til Komplett.no). Les mer nedenfor:

 

 

Du finner PS3 i to versjoner med lagringskapasitet på 12 GB (modell A med flash-minne) og 500 GB (modell B med HDD). Du kan oppgradere begge modellene med høyere lagringskapasitet.

 

PS3 modell A 12 GB - 1699 NOK

PS3 modell B 500 GB - 1949 NOK

 

Her er prisforskjellen på 250 NOK, samme butikk (CDON er billigest på begge. Kommer frakt på 49 NOK i tillegg). Det kommer ikke frakt på harddisken i tillegg til PS3-en hvis du kjøper dem samlet. Frakten kommer uansett (gitt om du kjøper på nettet, du får ikke billig 2,5" HDD i lokalbutikker).

 

En harddisk på 500 GB vil koste deg rundt 450 - 550 NOK. Prisen vil dermed ende opp på over 2200 NOK (Modell B med 500GB: 1998 NOK)

 

 

 

500 GB: Det koster deg altså rundt 200 NOK mer å kjøpe en HDD selv å sette inn. Fordelen med dette er at du får en bedre HDD, du kan legge ut en hundrelapp mer for å få en HDD med 7200 rpm spindelhastighet. Så det er opp til deg hvor vidt du synes det er verdt det.

 

 

Mer for pengene med 750 GB+: Du kan legge i litt ekstra og ende opp med 750 GB eller 1 TB. ;) Dette vil du få mer for pengene for, enn å kjøpe en 500 GB harddisk.

 

 

750 GB: For 515 NOK får du en WD Scorpio BLUE med 750 GB lagringskapasitet, hos SuperSmart. Prisen på PS3-en din da vil ende opp på 2269 NOK. Dette er en HDD med 5400 rpm spindelhastighet. Det er en rask og effektiv harddisk. Den bråker lite også.

 

 

1 TB: For 690 NOK får du WD Scorpio BLUE med 1 TB lagringskapasitet, hos CDON. Kjøper du PS3 og harddisk derfra koster det deg 2433 NOK. Du får da en PS3 med 1 TB lagringskapasitet. Disken er like som den med 750 GB, en god disk.

 

 

Hvordan høres dette ut? Eventuelt kan du gå for en harddisk med 7200 rpm spindelhastighet, men spør du meg så trenger du nok ikke det. Du vil kanskje merke litt bedre ytelse, men de koster også mer. I tillegg støyer de høyere, blir varmere og bruker mer strøm. Diskene jeg fant over er uansett raskere enn de orginale PS3-diskene. :)

 

 

 

Nettbutikker:

Trygge butikker jeg vil anbefaler er: SuperSmart, Komplett, CDON, DustinHome, MPX.

 

Butikker du bør holde deg borte fra: Proshop,

 

Andre: Deal og Amentio er trygge sider, men de bruker lang tid på å sende deg varen.

 

 

EDIT: Tilbud hos Komplett.no idag på PS3 Modell A 12 GB, den koster 1490 NOK. :)

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...