Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Dårlig norskeksamen


Anbefalte innlegg

Hei, jeg fikk en dårlig karakter på norsk hovedmål eksamenen jeg hadde i vår. Dette førte til at snittet mitt ble mye lavere og jeg kom ikke inn på den skolen jeg ville. Jeg fikk en 2er på eksamen og jeg har en 5er i standpunkt. Jeg prøvde å klage på karakteren, men det hjalp ikke. Det jeg lurer på er om jeg kan endre denne karakteren eller om jeg må ha en 2er på vitnemålet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan selvsagt melde deg opp til privatisteksamen og ta eksamen nå til jul/våren 2013. Da søker du både i førstegangsvitnemålskvoten (med det snittet og karakterene du har nå) og ordinærkvoten (med den "nye" karakteren og det nye snittet).

 

edit: eller, var det us. eller vgs? Er det us, så vet jeg egentlig ikke, men regner med det finnes noen muligheter for å ta opp fag?

Endret av whistle
Lenke til kommentar

Hei, jeg fikk en dårlig karakter på norsk hovedmåleksamenen jeg hadde i vår. Dette førte til at snittet mitt ble mye lavere, og jeg kom ikke inn på den skolen jeg ville. Jeg fikk en toer på eksamen, og jeg har en femmer i standpunkt. Jeg prøvde å klaget på karakteren, men det hjalp ikke. Det jeg lurer på er om jeg kan endre denne karakteren eller om jeg må ha en toer på vitnemålet.

Ni feil i et avsnitt på 75 ord er 6,75 prosent feil. I tillegg så stiller jeg spørsmål ved utformingen av setningene. En bedre formulering ville etter min mening være:

Hei. Jeg fikk veldig dårlig karakter på vårens hovedmåleksamen. Dette trakk ned gjennomsnittskarakteren, og gjorde at jeg ikke kom inn på den skolen jeg ville. På eksamen fikk jeg karakteren to, mens jeg har fem i standpunktkarakter. Jeg klaget på karakteren, men fikk ikke medhold. Det jeg lurer på er om jeg kan forbedre denne karakteren eller om toeren blir stående på vitnemålet.

Forskjellen her er ordstillingen i første setning, bedre ordvalg i andre tredje og fjerde setning. Merk at forskjellen på et mislykket forsøk på å klage og det å ikke få medhold i en klage er ganske stor. Når det gjelder tall under ti så skal de skrives med tallord og ikke siffer. Siden det er hovedmålseksamen og du skriver på et norsk forum så er det å ta med "norsk" unødvendig.

Hvis innlegget er representativt for prestasjonene du gjorde på eksamen så er nok en toer vel strengt, men det ville være fåfengt å håpe på noe bedre enn en treer.

Lenke til kommentar

Hei, jeg

 

Hei. Jeg

Det er ikke gitt at "Hei" må være en setning. Jeg vurderte å rette på den også, men siden det strengt tatt er lov å starte en seting med "Hei, " så lot jeg det stå. Hvis du ser i forslaget til forbedring så står det med punktum og stor bokstav fremfor med komma og liten bokstav.

Goggle er din venn... -&--#62; Google er din venn ... ;)

Ikke sikker på hvor du fant dette, men du om det...

 

Edit: Tagbuddel.

Endret av BlueEAGLE
Lenke til kommentar
Det er ikke gitt at "Hei" må være en setning. Jeg vurderte å rette på den også, men siden det strengt tatt er lov å starte en seting med "Hei, " så lot jeg det stå. Hvis du ser i forslaget til forbedring så står det med punktum og stor bokstav fremfor med komma og liten bokstav.

La bare merke til at det var forskjell uten at du bemerket det. Jeg vet ikke hvordan det skal være jeg - er på grensen til dyslektiker, så ...

 

Ikke sikker på hvor du fant dette, men du om det...

I signaturen din.

"Men du om det ..." - Skal det vel være der også?

Ser blant annet Språkrådet bruker det på "Jeg sender deg …"

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Kanskje en ide å endre skrifttype om du ikke ser forskjell på komma (,) og punktum (.)?

? - Noe du ikke forstod i at jeg sa jeg ikke viste hvordan det skulle være?

 

Her er det iallefall punktum og med manglende mellomrom jeg mener jeg lærte engang at det skulle være.

 

post-27338-0-00973300-1347493917_thumb.jpg

 

post-27338-0-64433000-1347493929_thumb.jpg

 

De tre prikkene erstatter en ellipse siden jeg ikke husker koden for ellipsetegnet (Som forøvrig er ALT+0133 på det numeriske tastaturet og ser slik ut: …)

 

Ellipse angir en tankestrøm eller oppstykket tale. Ofte blir den brukt om uavsluttede setninger. Jeg kan være enig i at en tankestrek kanskje passer bedre enn en ellipse der, men et punktum blir iallfall feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...