Gå til innhold

Starte jakt - Våpen og andre tips?


Shax#

Anbefalte innlegg

Hei! Eg har no bestemt meg for at eg vil ta jaktprøva og starte med jakt. I og med at eg kun er 15 år, vil eg få problem ved å få kjøpt rifle? Har ingen i familien som driv aktivt med jakt, og lurer difor på om det blir problematisk for meg å få registrert våpenet på meg sjølv? Eventuelt kor lang tid tek dette? Eg vert godt over 16 år før eg får teke jaktprøva og kjøpt meg våpen.

 

Har de noko tips til kva rifle eg burde kjøpe meg som nybegynnar? Eg har nokre vener som eg veit jakter med .30 06 kaliber rifle, og tenkjer då å ha det same.

 

Elles, har de andre tips til ein ny jegar?

 

Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Du vil ikke få registrert våpen på deg selv før du fyller 16. Du vil heller ikke kunne jakte annet enn små vilt alene før du er 18. Når det gjelder våpen avhenger dette av bruksområdet, personlige preferanser og budsjett, men på storvilt er det vanligste å starte med kaliber 6,5x55, .308 eller .30-06 da alle er godkjente og lette å få tak i ammo til. Til småvilt er det gjerne vanligere med .22lr, .223rem eller 6,5x55 som kan brukes på alt.

 

Hvis du ikke har gjort det enda er det anbefalt å lage seg en bruker på kammeret og starte å lese, alt du lurer på har blitt svart på mange ganger før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange ser på Tikka T3 som en god nybegynnerrifle. Jeg er enig i det, kjenner flere som kjøpte den som førsterifle. Har du pengene til en Tikka T3, så er det et trygt og godt valg. Kaliber er opp til deg selv, men dersom jeg skulle hatt meg ny rifle så hadde det blitt i .308. Den er kraftig nok til det meste, fungerer bra til å velte elg med - og kan brukes på mindre vilt også.

 

Bruk også litt penger på god optikk.

Endret av Quote
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

ChristianL: Ja, er fult klar over at jeg må være over 16 år for å få våpen registret på meg selv. Har igrunn tenkt ganske mye på kaliber .308 eller .30-06 på rifla, spesielt .30-06 på grunn av mine kompiser bruker det (ikke at det har noe å si).

 

Quote: Har vurdert Tikka T3 Hunter eller Lite, men har også lurt om jeg skulle gått for noe billigere (?) siden jeg ikke vet akkurat hva jeg går til med jakt.

 

Kammeret konto er registrert for en stund siden, ja ;) Nå er planen å få tatt jegerprøven så fort som mulig til våren, så får vi se hvordan det blir etter det.

Lenke til kommentar

Høres bra ut, jegerprøven er null stress hvis man følger med på kurset.. Når det gjelder Tikka T3 er jo det en veldig populær rifle for en grunn, men hvis du ikke er helt sikker på om dette er noe for deg kan det være lurt starte med noe billigere og ta det derfra. Ellers er vel den vanlige anbefalningen å legge like mye av budsjettet i optikk som i våpen. Hvis du kan prøve våpen i både .30-06 og kanskje også .308 er vel det det beste sånn at du kan kjenne på rekylen og lignende, ellers er vel den største forskjellen at .308 passer i en kort låskasse som gjør at du kan få ett lettere våpen.

Lenke til kommentar

Jegerprøven er kanskje null stress hvis man følger med, men problemet mitt er at jeg ikke tror det blir arrangert jegerprøvekurs i hjembygda mi i år. Litt vansklig å ta det om jeg må reise langt, i og med at jeg går på skole..

 

Noen som vet om det er Jegerprøvekurs i Bergen i vinterferien 2013? :) Jeg bor 2 timer bilkjøring fra Bergen, så er ikke så aktuelt å reise hver dag fram og tilbake :p

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg tok jegerprøven for en god stund siden, men har bare hatt våpen i litt over et år. De erfaringene jeg har hatt er at 6,5x55 er et veldig fint kaliber som lar deg få bedre treff som ny skytter. Jeg kjøpte meg for øvrig en Tikka T3, og er veldig fornøyd, ingen problemer og god presisjon med ammoen jeg har brukt, har dog ikke vært på jakt enda :p det eneste jeg angrer på, er at jeg ikke kjøpte meg bedre kikkert enn en til rundt 1500-2000kr. Det blir litt slørete på lengre avstander. Håper noe var til hjelp :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...