Gå til innhold

Et gigantisk leketøy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Er brennvidden og blendertallet riktig? Eller omregnet til et mellomformat, småbildeformat eller noe annet? Eller bare skrevet for å ligne på originalkameraet?

Endret av Simen1
Skrevet

Er brennvidden og blendertallet riktig? Eller omregnet til et mellomformat, småbildeformat eller noe annet? Eller bare skrevet for å ligne på originalkameraet?

60mm f/8 lukter vel original spec til et Holga kamera?

Skrevet (endret)

Ja, men er teksten der bare for å etterligne originalen?

Det hadde vært gøy å vite reell brennvidde og blendertall på leketøyet. Eller ekvivalenter.

Endret av Simen1
Skrevet

Det vil jeg tro - et 30x30cm negativ er en del større enn 6x6cm; så 60mm til et 30x30cm negativ ville blitt en ekstrem vidvinkel; og det virker ikke slik ut i fra bildene.

Skrevet

Ja, men det kommer fortsatt ikke frem om brennvidden tilsvarer 60mm på 120-film, 135-film eller noe annet.

Nei, det gjør det ikke. Stod ikke noe mer i artikkelen det refereres til heller.

60mm på 120 film (ved 6x6cm negativ) tilsier en bildevinkel på ca 30mm+ på småbildeformat. Synes det er vanskelig å gjette bildevinkel ut i fra bilde-eksemplene.

Skrevet

Det står at alle størrelser er 20 ganger større enn originalen, men når jeg sjekker tallene for fotopapiret så stemmer det ikke. Det er skalert opp med 12,7 ganger.

Skrevet (endret)

Hvor får du 12.7 i fra? En holga av denne typen er 140x102x76mm.

20x vil gi 2,8x 2,04 x 1,52m, mens 12,7x gir 1,78 x 1,3 x 0,96m (sånn ca). Synes den ser ut til å ligge et sted i mellom disse verdiene.

edit: negativene er 30" x 30" ikke 30cm x 30cm, som jeg trodde ;)

Endret av tomsi42
Skrevet

Nå er jo originalmålet på negativene 56mm x 56mm, ikke 60mm x 60mm ;) mao. faktoren er dermed 1,36x

Mener å ha lest at 30" x 30" var det største paipret de fikk tak i.

Skrevet (endret)

Da jeg så at dere etterlyste mer info sendte jeg dem like så greit en e-post. Har oppdatert artikkelen med blendertall og brennvidde nå.

Kameraet er ikke et filmkamera sånn sett, men et pinhole-kamera.

(For de som er utålmodige: Fargebildene er tatt med f/512. Brennvidden er på hele 13.5 tommer.)

Endret av ehauger
  • Opprett ny...