Gå til innhold

Vowels treningslogg (nybegynner)


Vowels

Anbefalte innlegg

Tenkte å logge treningen min fremover for å få tips, triks og tilbakemelding på det jeg driver med. Er rimelig grønn når det kommer til trening så setter veldig stor pris på svar. Kort fortalt har jeg trent i ca tre måneder nå, men det har ikke vært spesielt regelmessig eller seriøst. Før dette hadde jeg ca aldri tatt i en vekt

 

Generell info:

Alder: 22

Høyde: 181

Vekt: 65

 

Startet dagens treningsøkt etter nesten tre ukers opphold grunnet fadderuker og semesterstart, men gikk slik:

 

Ti min oppvarming på tredemølle. Løp jevnt på 9kilometer i timen

Brystpress med manualer (30grader skråbenk): 3x8, 18kilo

Pull ups: 3x5 (tidligere tok jeg nedtrekk, men byttet med denne øvelsen)

Skulderpress maskin: 3x8, 15kilo

Beinpress: 3x8, 100kilo

Bicepscurl stang 3x8, 15kilo

Liggende franskpress? 3x6, 15 kilo

Brystpress maskin 3x8, 60kilo

Crunch maskin 3x15, 55kilo

 

Er neimen sikker på om disse øvelsene greie, men tenkte å bytte ut beinpress maskinen med knebøy. Må bare få noen til å vise meg hvordan da jeg er redd for å gjøre feil. Jeg tar heller ikke benkpress noe jeg også vurderer å starte med. Hva synes dere?

 

Planen fremover nå er å trene mandag, onsdag og fredag samt å hive i meg så mye mat som mulig for å gå opp i vekt. Har også kjøpt meg "Tommi Nutrition Super Gainer" som jeg skal drikke en shake av om dagen. Ellers har jeg helt kurant kosthold der jeg spiser frukt, hjemmelaget mat fra bunnen, mye smoothies, nøtter etc. Godteri og brus har jeg holdt meg unna i to år nå.

 

Slik så jeg ut etter dagens økt:

TRyn9.jpg

Som dere kanskje ser sliter jeg litt med at jeg er "mer" trent på høyre side. Er også mye sterkere i høyrearmen

Endret av Vowels
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du følger et hjemmesnekret program, ikke sant? Det enkleste og beste er gjerne å følge et ferdigoppsatt program, da slipper du å tenke selv og da får du gjerne noe som allerede fungerer bra. 5x5, Stronglifts og RYP er enkle og greie programmer, det gjelder bare å velge noe man har lyst til å følge. Ellers er det bare å spise nok og passe på at man ligger i overskudd. Kalorikalkulator.no og diett.no er fine for å få oversikt over hvor mye du trenger og hvor mye du får i deg. Høres lett ut, men det er ikke verre enn å finne et godt program og holde seg til det, øke belastningen kontinuerlig, spise mye og sove nok.

 

Anbefaler deg også å kjøpe/laste ned Starting Strength boka og DVDen til Ripptoe, der får du en fin gjennomgang av baseøvelsene og teknikk.

Lenke til kommentar

Takk for svar, skal kikke litt på 5x5.

 

Du følger et hjemmesnekret program, ikke sant? Det enkleste og beste er gjerne å følge et ferdigoppsatt program, da slipper du å tenke selv og da får du gjerne noe som allerede fungerer bra. 5x5, Stronglifts og RYP er enkle og greie programmer, det gjelder bare å velge noe man har lyst til å følge. Ellers er det bare å spise nok og passe på at man ligger i overskudd. Kalorikalkulator.no og diett.no er fine for å få oversikt over hvor mye du trenger og hvor mye du får i deg. Høres lett ut, men det er ikke verre enn å finne et godt program og holde seg til det, øke belastningen kontinuerlig, spise mye og sove nok.

 

Anbefaler deg også å kjøpe/laste ned Starting Strength boka og DVDen til Ripptoe, der får du en fin gjennomgang av baseøvelsene og teknikk.

Nja jeg tok utgangspunkt i RYP, men skiftet ut noen av øvelsene. Tror kanskje jeg prøver å følge det slavisk en liten stund. Bytte ut beinpress med knebøy, skulderpress maskinen med arnoldpress og pull ups med roing bredt. Litt kjipt når jeg har blitt så glad i pullups, men det skader vel ikke å bare kjøre den som en liten bonus i tillegg?

 

Takk for tips angående diett.no og kalorikalkulatoren, men er ikke jeg er helt der enda. Satser nok bare på å spise så mye som mulig og lage sunn mat fra bunn av enn så lenge.

 

Bok og DVD skal sees nærmere på :)

Endret av Vowels
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Brystpress med manualer (30grader skråbenk): 3x7, 22kilo

Pull ups: 3x7

Arnoldpress 3x7, 16kilo

Bicepscurl stang 3x8, 22,5kilo (siste sett klarte jeg kun syv)

Liggende franskpress? 3x8, 15 kilo

Knebøy 3x10, 20kilo. Driver å trener opp teknikk etc, redd for å løfte for mye feil.

 

Har også byttet ut mage maskinen med planken og sit-ups i en benkgreie. Aner ikke hvor mange jeg tar, rundt fem sett og så mange jeg klarer bare.

Endret av Vowels
Lenke til kommentar

Ja, klart. De fleste pt folka på treningsstudioet mitt får ungene sine til å svinge en lang bambusstang rundt kroppen, det skal jeg ikke ha noe av.

 

Er det noen som har tips til hansker? Litt usikker på om jeg skal kjøpe det. Ser muligens litt for proft ut for meg, men får ikke presset meg skikkelig på alle øvelser. Mister taket underveis når jeg tar pull-ups og de siste løftene blir gjort med tre-fire fingre.

Lenke til kommentar

Ja, klart. De fleste pt folka på treningsstudioet mitt får ungene sine til å svinge en lang bambusstang rundt kroppen, det skal jeg ikke ha noe av.

 

Er det noen som har tips til hansker? Litt usikker på om jeg skal kjøpe det. Ser muligens litt for proft ut for meg, men får ikke presset meg skikkelig på alle øvelser. Mister taket underveis når jeg tar pull-ups og de siste løftene blir gjort med tre-fire fingre.

 

Hvilke øvelser har du problemer med? Du bør bruke magnesium eller kalk i stedet for hansker. Pass også på å bruke ordentlig grep for å minske utviklingen av træler og opprevet hud.

 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det er spesielt pull-ups som er kjipt, men dropper hanskene. Får bare lære hendene til å holde skikkelig. Å drasse med seg kalk på gymmen blir litt overkill tror jeg.

 

Dagens:

 

Brystpress med manualer (30grader skråbenk): 3x8, 24kg

Pull ups: 3x8

Arnoldpress 3x8, 16kg

Bicepscurl stang 3x8, 25kg

Liggende franskpress? 3x8, 20kg

Knebøy går sånn der, fortsatt litt usikker på hvordan jeg skal gjøre det. Får ofte vondt å knærne så er redd for å presse meg. Veksler litt mellom knebøy, beinpress maskin og nedfall med vekter?

 

Har også begynt å trene leggene ved å ta stang med vekter på skuldrene og heve tærne på en stepkasse. Klarer så vidt å stå stille etterpå så må sprade rundt i treningstudioet så jeg ikke knekker sammen. Tror det funker bra.

Lenke til kommentar

Herlig med fremgang, ikke sant? :)

Ja, ordentlig bra. Beste er at å dra på trening ikke er like hat lenger. I starten var det helt grusomt, men nå grenser det til moro :--D

 

edit: Og dagens økt er ferdig! Tar helg med god samvittighet. Tacofredag

Endret av Vowels
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Okei, på tide med ny oppdatering.

 

Har fått startet på 5x5 stronglift programmet nå, ble nettopp ferdig med andre uke. Har aldri trent noen av disse øvelsene før, så i starten løftet jeg kun stangen på alle øvelsene, bortsett fra benkpress der jeg tok litt mer. Fokuset mitt nå ligger på å få inn ordentlig teknikk og gjøre ting riktig, i stedet for å løfte mest mulig. Knebøy og den barbell øvelsen tar helt knekken på beina mine (som jeg er jævelig svak i) så har gått kronisk støl i to uker. Uansett, sånn her ser det ut nå:

 

Benkpress: 5x5: 35kilo + stang

Knebøy: 5x5: 15kilo + stang

Barbell row: 5x5: 10kilo + stang

Overhead press: 5x5: 5kilo + stang

Deadlift: Denne har jeg ikke begynt med enda, de dagene jeg skal ta det ene settet har jeg vært helt knust, i tillegg til at jeg ikke aner hvordan jeg skal gjøre øvelsen riktig. Jaja

 

Jeg tar noen pull-ups for moroskyld på slutten, tar da 5stykker tre ganger.

 

En fyr på studioet sa at stangen veier 20kilo, kan dette stemme? Virker litt mye, jeg heller mer mot ti.

Endret av Vowels
Lenke til kommentar

Takk for svar, da er "hvor mye veier stanga" spørsmålet løst. Vært mye diskutering om det mellom meg og treningskompisen.

 

Gøyalt det programmet her, spesielt nå i starten. Øker nesten på alle øvelsene hver gang, eneste er benkpressen der jeg er mye sterkere av en eller annen grunn. Fortsatt litt flaut å ta overhead press med 2,5kilo på hver side. Best at det er verdt det, for jeg er den eneste på hele studioet som driver med denne øvelsen (som jeg har sett hvertfall).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...