Gå til innhold

Privatist - VGS


t_man

Anbefalte innlegg

Hei !

 

Fullførte i våres VGS (allmene fag) og oppnådde generell studiekompetanse.

Som studieretningsfag (i 2. og 3. klasse) hadde jeg;

 

--matte (2+ 3MX)

--engelsk (2 + 3EN5)

--fysikk (2 + 3FY)

 

Tenkte så av "ymse" grunner å melde meg opp som privatist i kjemi, har således noen spørsmål;

 

1) Er det noen som har tatt privatist eksamenen i 2KJ. Personelig tenkte jeg å ta 2KJ til vinteren og 3KJ til sommeren. Hvordan tror dere dette vil gå? Klarer en å komme i gjennom 2KJ pensumet før jul og oppnå en grei karakter (min. 4) ?

 

2) Hvis jeg tar både 2KJ og 3KJ vil det da være mulig å erstatte f.eks. engelsk karakteren fra 2. og 3. klasse med kjemi karakterene. Altså den karakteren jeg oppnådde, i engelsk i 2 og 3 klasse, blir slettet fra vitnemålet og kan bli erstatta med 2KJ og 3KJ karakteren?

 

3) Mener å huske at 2KJ er et muntlig fag, altså skal eksamen være muntlig å bestå av en praktisk og en muntlig del. Praktisk bruker vel å være en elevøvelse (var i allefall slik i fysikk). Hvordan er det hvis en går opp som privatist?

 

4) Vil en også få realfagspoeng (0,5p per fag) om en går opp som privatist i kjemi. Har 2p fra før (2MX, 3MX + 2FY, 3FY).

 

5) Hvis eksamen skulle gå elendig (!), kan en da velge å ikke få karakteren(e) ført på vitnemålet?

 

6) Blir karakterene på eksamene (kjemi) værende på primær- eller ordinærvitnemålet?

 

Vet dette er mange spørsmål, som jeg kanskje burde snakket med en rådgiver om, men dessverre har jeg ingen mulighet til dette for øyeblikket, da jeg er inne til førstegangstjeneste.

 

Takk for hjelpen !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

5) Hvis eksamen skulle gå elendig (!),  kan en da velge å ikke få karakteren(e) ført på vitnemålet?

Beklager at jeg ikke kan svare på noen av de andre spørsmålene dine..

 

Ja, du kan velge å ikke få det ført på vitemålet. Du kan også velge å gå opp som privatist, og ta eksamen en gang til og bruke en eventuelt bedre karakter som du nå får

Lenke til kommentar

2KJ er et tretimers fag... Erfaringen min er at det var et strev å klare det utregninsmessige i boka. Omforminger, regne ut konsentrasjon, stoffmengde osv osv.

 

Redda karakteren min på de siste par kapitlene og halet inn en grei 4.

 

Men så skal det nevnes at kjemi læreren vår hadde grusomme prøver (alt vi hadde vært gjennom i boka var pensum til hver prøve + at oppgavene ofte var vanskeligere enn man kunne ventet å få på en skriftlig eksamen (som vi ikke kunne komme opp til men allikevel)).

 

Valgte i alle fall ikke å ta 3KJ i år.

Lenke til kommentar

jeg tok 2kj i fjor, fikk 3 på examen, de andre som gikk opp fikk 2 alle sammen, bortsett fra en ****** som fikk 5.

 

tok alle fagene mine som privatistm untatt Geo fordi den ble skriftlig,

 

privatist er greit det, fikk noen brukbare karakterer, beste var 6 i engelsk.

så fikk jeg et par 5ere og to 4ere og to 3ere

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...