Gå til innhold

Mange problemer med min bærbare pc


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg kjøpte for nøyaktig to år siden en laptop - Compac Presario CQ62, for 4 000 kroner.

Jeg har i løpet av disse to årene hatt en god del problemer med PC'en, og nå orker jeg rett og slett ikke mer.

Siden jeg ikke har noen greie på pc'er overhode, lurte jeg på om disse problemene er normale å ha, eller om jeg kan gjøre gjeldende krav mot utsalgsstedet.

 

I fjor sommer, i underkant av ett år etter kjøpet forsvant internettilgang plutselig. Jeg fikk ikke koblet meg opp overhode - selv om alle andre pc'er rundt meg klarte å koble opp til internett helt fint.

Hvordan dette ble løst?

Butikken krevde ca. 1 500 kroner for å fikse det.

 

Etter dette var alt greit i ca. ett år.

 

Men så, sommeren i år, hopet problemene seg på.

Det begynte med at skjermen plutselig ble helt svart; jeg fikk slått på pc'en, men deretter ble alt bare svart. Ergo, jeg fikk ikke brukt PC'en.

Butikken krevde igjen 1 500 kroner, og "fikset" problemet.

 

Da jeg kom hjem og sjekket pc'en, viste det seg at jeg måtte tilbake igjen,

Denne gangen var problemet svæææært treg oppstart, og internett som bare forsvant hele tiden. Og når det først dukket opp, var det svææært så tregt.

Jeg sendte den på reparasjon igjen, og da sa de at det var et virus der som brukte opp all plassen, slik at alt bare ble helt treigt.

De fjernet da dette viruset for meg. Denne gangen kostnadsfritt.

 

Da jeg fikk pc'en tilbake, og fikk sjekket den en stund hjemme, viste det seg at det ikke hadde blitt noe bedre. Jeg tok pc'en tilbake til butikken, og denne gangen sa de jommen meg at det var en harddiskfeil. De tok pc'en inn til reparasjon igjen.

 

Og så fikk jeg den tilbake, og nå sitter jeg her på skolen, og skal bruke PC'en i skolesammenheng.

MEN; internett er fremdeles ganske treigt, og pc'en henger seg ofte opp. Noen ganger er det slik at musen låser seg, og da må jeg ta pc'en på ventemodus for så å slå den på igjen før musen begynner å fungere igjen.

 

I tillegg; pc'en blir svært fort varm; nå har jeg hatt pc'en på i ca. 10 minutter, og den er ganske varm - mer enn det som er normalt. Det samme gjelder battereiet/laderen.

 

I en stund nå har den også begynt å bråde stadig kraftigere; det er snakk om den vifte som er inne i pc'en.

Etter hjelp fra noen snille mennesker på forumet her prøvde jeg å åpne opp pc'en for å rense den med trykkluft slik at viften skulle bråke mindre. Det gikk dessverre veldig dårlig, da det viser seg at en av skruene (hodet på den) er misformet, dvs at jeg ikke klarer å få skrudd åpent skruen med skrutrekker.

Har fått råd om å gå til profesjonell verksted for å få dette fikset - men ønsker først hjelp til hvilke krav jeg kan gjøre gjeldende mot butikken.

 

Jeg har aldri brukt PC'en veldig mye; kun til å notere i forelseninger og i kurs. Sett en og annen film på den en gang i blant (svært sjeldent). Har alltid slått den av ordentlig når den ikke er i bruk. Og; jeg har aldri hatt den på fanget, eller ellers nært stoffmaterielet mens den har vært på - alltid på et bord!

Det eneste jeg trenger av min PC er at Microsoft Word funker og den har internettilgang - det er alt jeg trenger. I tillegg til at det ikke er tregt oppstart. Dette må da være realistiske krav til en pc som bare er to år gammel...?!

 

Så sitter jeg her da, og plager folk på lesesalen med lydene som kommer fra min PC. Også er jeg svært redd for at PC'en kommer til å bli såpass varm en dag at den bare "sprekker":

 

Så spørsmålet mitt er; hva kan jeg egentlig gjøre nå? Jeg er så driiit lei av de mange besøkene til butikken for å få problemene rettet opp. Jeg har neppe tid til dette.

Og nå har jeg altså betalat 4 000 kr for kjøp av pc'en + 3000 i service. 7 000 kroner for en pc som fremdeles ikke funker, og som jeg bare har hatt i to år, kan da vel ikke være meningen!?

 

Som sagt; jeg er ingen ekspert på pc, men det er vel neppe meningen at denne pc'en skal fungere så dårlig? Altså; selv om det ikke er en av de fancy mac-typene, så må den vel funke greit nok, i alle fall tatt i betraktning den korte levetid - to år?

 

Jeg er sterkt i tvil om hva jeg skal gjøre nå...

Gå til butikken igjen, eller skal jeg bare gi opp og kjøpe en ny PC?

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du prøvd å reformatere hele PCen?

 

Jeg har aldri vært fan av HP/Compaq, og de er som du sier, fungerer ekstremt dårlig. Hadde en HP i litt over 3 år, og den ble reformatert flere titalls-ganger, sendt til reparasjon 3-4 ganger. Den måtte jeg gi opp, og kjøpte en Asus. Har nå hatt den i 1 år nå, og har ikke møtt på et eneste problem, utenom litt viftestøy når jeg spiller eller ser på filmer i HD.

 

Når det gjelder støy/varme, er det pga viften, noe HP/Compaq er kjent for. Kjenner en som har hatt en HP i mindre enn et år, og selv når fyren ikke gjør noe, bråker den noe sinnssyk.

 

Prøv å reformatere, og se hvordan den blir. De 3000 kr du brukte tror jeg kunne lett blitt fikset via en reformatering. Husk å ta backup!

Lenke til kommentar

Å formatere PCen vil si at du sletter absolutt alt av gamle filer + innstillinger.

Når du reformaterer sletter du absolutt alt og deretter installere Windows på nytt. Da skal PCen bli som dagen du kjøpte den, bare litt tregere pga. harddisken.

 

Nå vet jeg ikke om denne prosessen skjedde da du tidligere sendte den inn til reparasjon, f.eks ved harddisk-feilen.

Lenke til kommentar

Når det gjelder dine rettigheter mot selger, så har du 5 års reklamasjonsrett. Mange glemmer dette, og tror at når garantien er ute, så har en ikke mere rettigheter. Selger har mulighet for å rette samme feil 3 ganger, viss det da ikke virker kan du heve kjøpet eller pengene tilbake. Selvfølgelig er det unntak viss dette er en brukerfeil, der det er lagt inn virus, og annet software relatert. Men brukerfeil vil også være en fare om en kjøper ny maskin.

 

Ser noen anbefaler å kjøp ny maskin, men er det feil på maskinen, så har du krav på gratis reperasjon.

 

Er det derimot en brukerfeil, hjelper det ikke å kjøpe ny maskin......

Endret av belsby
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

For meg høres det ut som om du allerede har betalt for "reparasjoner" du ikke skulle ha betalt ett øre for. Gå til reklamasjon umiddelbart hvis du kjøper en maskin som etterhvert slutter å fungere som den skal. Be om ny maskin, eller få kjøpet hevet. Og bytt butikk etterpå! De du handler med nå, har allerede snytt deg for 3000 kroner. Deretter råder jeg deg til å betale litt mer for å få god kvalitet neste gang du handler pc. 4000 for en ny bærbar betyr at du handler aller, aller laveste byggekvalitet, av aller billigste materiale, og aller billigst skrudd sammen, hvis du skjønner hva jeg mener...

 

PS. En pc blir tregere etterhvert av 1 grunn: Man overbelaster den. Du har fyllt opp harddisken med data, slik at det ikke finnes rom for manøvrering og flytting for operasjonssystemet (forkortet til OS ... Windows er et OS), som det er avhengig av. Og/eller du har installert en del programmer som enten starter opp av seg selv sammen med OS når du starter maskinen, eller du starter dem selv etterhvert. Mange programmer som ligger og kjører (og bruker minne og prosessorkraft) samtidig, gjør maskinen tregere. Jo svakere ytelse i pc'en fra før, jo tydeligere blir denne tregheten. De forskjellige delene i datamaskinen blir ikke tregere med alderen i seg selv - det er en myte. (Det må i såfall være en harddisk som er så gammel og velbrukt at den har fått svært mange ødelagte sektorer slik at OS'et anstrenger seg på å forsøke å lese/skrive data til/fra ødelagte sektorer, igjen og igjen.). Det er dette en formatering kan hjelpe med. Ved å fjerne alt og legge inn OS (Windows) på nytt, blir tilstanden som den var da den var ny, før du selv begynte å lagre eller installere ting.

Noen ganger kan man hjelpe maskinen litt ved å legge til mer minne (RAM). Hvis du f.eks har 2 GB RAM nå, kan det hjelpe hvis du setter inn 2 GB til. Har du allerede 4 GB, er det lite trolig at det vil hjelpe stort å sette inn mer - hvis du er en "vanlig" pc-bruker.

En bærbar pc blir også varmere etterhvert hovedsakelig av 1 grunn: Det har samlet seg opp mye støv innvendig. Varmere betyr også at viften må jobbe hardere lengre, og lage mer bråk.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Hei, ja jeg føler også at jeg har betalt dette beløp for noe som ikke fungerer; dette er bortkastede penger! Og jeg blir rett og slett sinna.

Jeg har egentlig aldri brukt denne pc'en veldig mye, det eneste den har vært brukt til er et par forelesninger her og der, samt annen undervisning. Har så vidt jeg husker bare lastet ned ett program; photoscape, men det slettet jeg helt fra pc'en etter en stundt. Har som jeg husker aldri lastet ned noe annet. Film har jeg heller ikke lastet ned; bare kjørt inn dvd'er. Og så en ting til; jeg har jo lastet ned ned OpenOffice nå etter den siste gangen med repaprasjon, dette fordi de fjerner jo microsoft office når de reinstallerer pc'en - og som stident er jeg dessverre ikke så rik at jeg har mulighet til å kjøre en ny gang med Microsoft Office hver gang den blir slettet etter repaprasjon!

Når det gjelder minne: det eneste jeg lagrer på pc'en er noen 10-20 dokumenter for hver semester, kanskje et par få pdf-filer som er forelesningsdisposisjoner, og så noen få bilder bare. Disse filene overfører jeg ti len minnepenn og sletter fra pc'en etter hvert. Tror du det er dette som "Metter" pc'en - opptar plass slik du tnkte deg?

 

Har jeg nevnt at pc'en igjen har fucket seg opp? Internett er helt borte, får ikke koblet til overhode. Og så får jeg opp beskjeder der bokstaver og tall er byttet med en slags firkanter, altså man ser ikke noe skrift på pc'en en gang!

Var på butikken igjen i går, og der sa han at det var et slags "softwarefeil" igjen. Men han hadde løsningen; det var at jeg måtte betlae 600 kr i timepris for å få det fikset. Altså betale enda mer for en drittpc! Da jeg protesterte, og sa at de prøver å feie alle feil inn under merkelappen "softwarefeil" og snyte penger av meg, prøvde han atpåtil å legge skylda på meg. Han sa at om jeg hadde valgt å gå med på en serviceavtale da jeg kjøpte pc'en så hadde de fisket alle feil i tre år gratis. Men da måtte jeg betale over 3000 kr for en slik serviceavtale! At han våger å legge skylda på meg!

 

Og så sa han at i de tilfeller da det ikke er softwarefeil, så fikser de alt gratis. Jeg viste til de to betalingene jeg har gjort tidligere i år og i fjor for å få den fikset, og sa at personalet ikke hadde sagt at årsaken var softwarefeil de to gangene jeg betalte. Første gangen sa de ikke noe til meg om hva som var feilen, bare krevde betaling for å få den fikset. Andre gangen sa de at det var harddiskfeil - det skjønte de først tredje gangen jeg kom med pc'en tilbake til service samme måned! Han jeg snakket med i går sa spesifiskt at de ikke tar betalt for å fikse harddiskfeil. Men da jeg protesterte, og viste til at det nettopp drride seg om dette siste gang, sa han bare sløvt "ja, da var det vel harddiskfeil som du betalte for da". Hvorfor jeg likvel hadde vært nødt til å betale for det, selv om jeg egentlig ikke skal gjøre det, ville han ikke si noe om!

Altså, de karene som sitter i den derre serviceskranken deres er ikke noe særlig servicevennlig, og det har de aldri vært. Men jeg har alltid gått inn med en positiv innstilling, og aldri vært negativ ti ldem; det er jo tross alt ikke deres feil at pc'en blir ødelagt. Men jeg forventer i det minste korrekt, tilstrekkelig informasjon. Og det å bli møtt på samme positive, respektable måten som jeg presenterer meg selv med. Men disse gutta har virkelig seriøse holdningsproblemer. I stedet for å hjelpe forsøker de bare å legge skylda på deg selv, og så prøver de å selge deg disse avtalene sine... Jeg ble så sint i går, måtte bare forlate butikken til slutt med drittpc'en hengende med meg! Han ville jo ikke høre på det jeg hadde å si, og jeg fikk ikke engang lagt frem alle problemene! Jeg fikk f. eks ikke bedt dem om å skifte ut den miformede skruen slik at jeg i alle fall kan fjerne støv fra pc'en selv i stedet for å sende den til verksted every two months!

 

Da jeg spurte han om hva som var softwarefeil, og hva jeg kunne ha gjort for å unngå det, ville han ikke svare på det. Jeg blir så friustrert rett og slett! Hadde veldig lyst til å kaste pc'en ned i gulvet og trampe p åden der og da! Kan noen hjelpe meg til å forstå hva dette dreier seg om? Det virker som å de slipper lett unna ved å kalle alle feil for "softwarefeil", og så skal vi som kunder bare betale mer og mer!!! Han i butikken var jo ikke villig i det hele tatt til å fortelle meg hva det dreier seg om! Han ville bare ta jeg skulle btale for endte gang og lever inn pcen til service igjen!

 

Jeg er avhengig av pc! Trenger et til å notere i forelesninger, kurs, seminarer og skrive oppgaver og notater til eksamen, når ikke skole-pc'ene er tilgjengelige!

HAdde jeg visst at det skulle gå ti lsli, så hadde jeg aldri kjøpt denne pc'en! Nå har jeg strengt tatt betalt 4000 + 1200 (som han i butikken var så snill og poengterte for meg) + 1200, for en pc som egentlig kostet 4000, og som jeg nesten ikke har brukt i disse to årene. Og som jeg har fått veldig lite nytte av!

 

Jeg er så sinna np altså! SOftwarefeil, softwarefeil og softwarefeil!!!!

Lenke til kommentar

Jeg skjønner frustrasjonen din. HP/Compaq er som regel forferdelige maskiner. Det er som regel kun bedriftsmodellene til HP som er noe. Men du kan prøve å laste ned Ubuntu LiveCD og boote den. Hvis du fortsatt ikke får koblet deg til nettverket og/eller har rare tegn på skjermen tyder det på hardwarefeil. Og da sannsynligvis hardwarefeil pga varme (HP/Compaq er som regel alt for varme rett fra leverandør).

Lenke til kommentar

hvis maskinen har en hardware feil så skal du reklamere og da blir reparasjonen kostnadsfritt for deg, med mindre du er skyld i feilen selv.

Ved virus\software\driverproblemer osv er dette betalbart, og derfor du mulig har betalt 1500 tidligere ?

 

Jeg anbefaler at du tar en recovery\formatering og backup før du leverer den inn til butikk\verksted, og ser om problemet blir bedre da.

Lenke til kommentar

Sommeren 2011 fikk jeg ikke noen svar på hva som var problemet; de sa bare at jeg måtte betale for få den fikset, og da bare jeg betalte jeg og fikk den tilbake etter en ukes tid.

Denne sommeren sa de ikke at det var noe, bare krevde betaling og da gav jeg dem det igjen. Da jeg klagde andre gangen sa de plutselig at det var et virus som brukte opp all kapasiteten på pc’en og så fjernet de visstnok denne; denne gangen kostnadsfritt. Men siden pc’en ikke ble noe bedre etter andre gans behandling i år, å tok jeg den med tilbake, og nå sa de plutselig at nei, det er en harddiskfeil så de skulle få et eller annet oppi den bytte ut. Også denne gangen kostnadsfritt.

Men som nevnt overfor; pc’en ble jo ikke noe bedre av den grunn! Men da gikk jeg ikke tilbake etter at jeg hadde fått den tilbake for tredje gang da jeg trengte å notere på egen pc under undervisning.

Men nå er jo problemet den at jeg får ikke internettilgang på skolen, mens da jeg hadde med meg pc’en hjem i helgen så fikk jeg plutselig internettilgang. Men fremdeles da var internett sykt treigt, og jeg fikk fremdeles opp de rare meldingene der bokstaver er byttet ut med firkantlignende figurer. Det er ikke noe galt med internett på skolen generelt, da jeg har hørt med it-avdelingen der. Men de kunne ikke hjelpe meg md mitt problem på pc’en min.

Jeg har jo null peiling på pc, så jeg har veldig liten sjanse på å forsvare meg mot butikkpersonalet.

Jeg skjønner egentlig ikke hva det er jeg har betalt for.

Og da jeg betalte i sommer sa han i skranken at dersom jeg betalte litt ekstra så skulle han isntallere antivirusprogram for meg – noe som jeg gikk med på. SÅ da kan det jo ikke være virus jeg opplever nå`?

Og hvordan er det egentlig softwarefeil oppstår? Altså hva kan man gjøre for å gardere seg mot denne typen feil? Altså jeg bruker jo nesten aldri pc’en, og aldri på noe tull som spill, nedlastninger ol.

Og under enhver omstendighet må jeg jo i allefall ha anledning til å få den jævla skruen byttet ut?

 

 

Burde jeg sende en beskjed til kundeservice per mail og avale noe? Jeg orker ikke å møte de frekke guttene i skranken igjen!

 

Bør jeg dra til et privat verksted som kan gi meg tips til hva problemene dreier seg om? Slik at jeg er bedre rustet til å møte selgeren?

Lenke til kommentar

Disse firkantene du snakker om. Gjelder det for alt, eller bare noen dokumenter/programmer? For det kan være at de bruker en skrifttype du ikke har installert på PC-en og/eller bruker annet tegnsett.

 

Når det gjelder software-feil kan de skje på mange måter. Ofte er det slik at oppdateringer kan feiltolke maskinvaren og installere feil drivere. Er dette tilfellet, så kan du i værste fall få komponenter som ikke funker. Det kan også være at noen programmer bruker samme fil og hvis den filen blir byttet ut med en nyere versjon så kan du oppleve uventede resultater i programmene som bruker den.

 

Ofte har ikke de som står i skranken veldig god peiling (ofte i kjeder som elkjøp, expert osv). Men dette er min erfaring, det kan hende det faktisk finnes noen som kan noe, der ute ;) De burde uansett kunne bytte ut skruen din. Det er litt stress, men det er fullt mulig

Lenke til kommentar

Hei, ja disse firkantene er over alt egentlig.

Dette gjelder eksempelvis:

- adresselinjen på internett,

- når jeg er inne på Open Office og trykker på høyre mus for å få opp menyen der - jeg kan ikke se menyen overhodet - det er bare firkanter overalt

- På Open Office verktøylinjer/menyen helt øverst

mm...

 

Jeg har ikke gjort noen endringer på pc'en selv siden jeg fikk den tilbake annet enn at jeg lastet ned Open Office og Flash Player samt pdf.

Kan noe av dette ha vært årsak til feil?

 

 

Og hva bør jeg gjøre nå? Skal jeg reinnstallere pc'en selv? Men da må jeg vel også installere internett og lyd og lignende grunnelggende programmer selv og da, eller forblir disse på pc'en selv om jeg reinstallerer?

Lenke til kommentar

Sannsynligvis har ikke Open Office og flash noe med det å gjøre ;)

 

Det er ikke sikkert du trenger å reinstallere, men er du heldig så fikser det problemene dine ;) Hvis du reinstallerer er det noen måter å gjøre det på, enten ved å bruke recovery disker fra HP, eller bruke egen Windows CD (da trenger du egen lisens ettersom lisensen som er festa på pc-en sannsynligvis ikke vil funke). Bruker du recovery disk vil PC-en bli som når du kjøpte den, med de programmene du trenger. Går du for å bruke egen Windows CD er du nødt til å legge inn alt du trenger selv, dvs lyd-driver, grafikk-driver, wifi-driver osv. På denne måten har du mest kontroll, men det kan ta litt tid å få konfigurert det sånn som du vil.

Lenke til kommentar

Ah! Du er nå en engel! Takk for svarene dine!! <3

 

Virker som om butikken prøver å lure meg kraftig når de sier at det er softwarefeil; slik jeg har forstått det etter deres forklaringer så oppstår det jo ikke av seg selv… Altså kan jeg nå utelukke at det er softwarefeil og kreve at de fikser det? Altså de skal jo liksom fikse pc’en min, alle de andre gangene den har vært inne til behandling, og da skulle jo den funk som normalt – altså jeg har betalt for at de skal rette opp feilen, men når pc’en uansett ikke funker da etter uttalige reparasjoner så kan de jo ikke bare kalle det softwarefeil og likevel kreve betaling!? Deres opprinnelige retteforsøk var jo alle mislykket…

 

Hva gjør jeg hvis de likevel nekter for dette og krever timepris igjen? Jeg orker ikke tanken på å stå der og krangle med de folka igjen i all offentlighet!

 

I så fall ber jeg dem fikse kun skruen, for det er vel en såkalt fabrikasjonsfeil som de ikke kan legge skylden på meg for. Og så kjøper jeg en slik HP-cd som du snakker om. Men tro du en som meg, som overhodet ikke har peiling på pc, kan klare dette? Eller blir det komplisert?

 

Takk igjen!

Lenke til kommentar

Jeg er litt usikker på om du kan kjøpe en Recovery CD, men det kan godt hende. Bare sørg for å få en disk som er for samme modell som PC-en din. Det å gjenopprette Windows med en sånn disk er ikke vanskelig, det er som regel bare å følge veiledninga på skjermen. Bare husk å ta backup av filene du trenger, først.

Hvis du går i gang med "vanlig" Windows-installasjon og ikke den fra Recovery CD-en, så er ikke det noe problem heller, bortsett fra at du må finne og installere de rette driverne selv.

Du kan prøve denne fremgangsmåten som jeg fant på sidene til HP

 

Nå skal det sies at softwarefeil også kan forekomme hvis det er noe galt med disken din, men siden de har fiksa den, tviler jeg på det. Det kan også være en bitteliten feil med prosessor, minne eller hovedkort også. Hvis du har en feil som gjør at noe ikke blir lagret riktig, så vil du få en softwarefeil. Det er mange andre grunner til softwarefeil også, men som du sikkert skjønner, så er det ikke lett å vite hva feilen er hvis ikke man har vært borti lignende tidligere. Uansett, skrua burde de fikse gratis (min mening), du har tross alt betalt for mange reparasjoner som ikke har funka.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...