Gå til innhold

Spise for å bli sterk - finner for mye motstridende informasjon


Anbefalte innlegg

Vet det finnes haugevis av informasjon ute på nettet ang. dette temaet, men jeg synes at mye blir motstridende og forvirrende. Tenkte jeg skulle forhøre meg her hva dere mener om temaet.

På ett år har jeg forvandlet meg selv fra en sofasliter på hele 97 kg (196 cm) og 24% (pluss) kroppsfett til en langdistanseløper på 84 kg og 14-15 % kroppsfett. Jeg har løpt mye, langt og fått gode tider fra distanser på 5 km opp til halvmaraton. Relativt fornøyd med meg selv, om jeg må få lov til å skryte litt.

 

Det jeg IKKE har gjort er å trene styrke! Jeg har alltids synes at styrketrening er forferdelig kjedelig, og det å måle fremgangen i bicepscurls applerte aldri til meg. Dette var holdningen helt frem til nå. Jeg har nå begynt på crossfit, noe jeg synes er helt fantastisk. Konkurranseinstinktet slår inn med en gang, og det å bli trent av en trener i en gruppe gir meg gode minner fra gamledager da man trente friidrett. Absolutt noe jeg kommer til å fortsette med, og byttet ut en god del løpeøkter til fordel for dette.

 

 

 

Problemet mitt er at jeg er alt for svak i overkroppen etter mitt eget ønske, spesielt når det kommer til pushups/pullups. Jeg eier ikke styrke, og dermed klarer jeg ikke like mange runder som jeg skulle ønske. Tankene om å gå gradevis ned i fettprosent og vekt har dermed blitt lagt vent til jeg har fått økt stryke slik at jeg klarer å gjennomføre WODene med hevet hode.

 

Frem til nå har jeg spist sundt, uten å følge en spesiel diet. Måltidene besto gjerne slik:

Frokost: To brødskiver (spelt) med random pålegg (ofte kaviar).

Lunsj: 3-4 brødskiver, evnt. havregrynsgrøt med syltetøy eller salat.

Middag: 200-300 gram kyllingfileet/laks/torsk, salat og fullkornspasta.

Kvelds: 2-4 brødskiver (kommer an på hvor sulten jeg er).

 

 

 

Dette funket til å gå gradevis ned i vekt iløpet av året, men jeg innser nå at jeg må spise for å bli sterkere. Dette er et helt nytt felt for meg, og jeg aner ikke hvor jeg skal angripe det. Det er ikke snakk om øking i muskelmasse, men i styrke om det er en forskjell på dietene til dette.

 

Crossfit anbefaler Paleo, noe jeg har prøvd de siste dagene. Her føler jeg at det er umulig å få i seg nok kalorier, spiser kjempemye, ofte og når jeg regner på det iløpet av kvelden har jeg ikke fått i meg over 2000 kcal en gang. Enkelte anbefaler å øke inntaket av nøtter, hva mener dere? Det blir jo snakk om da 1000 kcal i nøtter om dagen, høres jo sinnsykt ut.

 

Andre steder anbefaler (fitnessbloggen f.eks) anbefaler folk havregryn, noe som er stikk i strid med Paleo tankegangen. Hva med da f.eks brød? Er det noe forskjell om jeg får i meg kcal fra karbohydrater eller fett når det kommer til styrke? Hva med melkeprodukter? Noen mener at man helt tydelig skal holde seg unna, andre mener h-melk is the shit.

 

Hva med kosttilskudd? Burde jeg begynne med gainer siden jeg tydelig sliter med å få i meg nok kcals? Kreatin er å anbefale vil jeg regne med? Hva med BCAA?

For øyeblikket bruker jeg proteinpulver, selolje og ZMA.

 

Jeg ser dette ble en ganske så lang post, og har du lest igjennom så må jeg takke deg. Trodde jeg hadde litt peiling, men har innsett at dette ikke er tilfelle.

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjør på med kreatin. Gidder ikke å anbefale noe av det andre, da det er veldig, veldig individuelt hva du responderer på/trenger.

 

Kjør på med TUNGE løft i benken, og kanskje også markløft. Da tenker jeg 5x5 eller en eller annen pyramide. Da trener du styrke. Spis mer proteiner. Spiss egg til frokost for eksempel.

 

Kreatin er sikkert kjempegreier det, men ikke før han får i seg nok mat.

 

Til trådstarter. Jeg anbefaler at du spiser mer. Prøv å få i deg rundt 3000-3200kcal per dag. Det spiller i utgangspunktet ingen rolle hvor dette kommer fra med mindre du skal spise kun ren mat. Personlig får jeg i meg rundt halve kaloriinntaket mitt fra helmelk, fordi det er enkelt å få i seg, og inneholder en del protein.

 

For å bli generelt sterkere er markløft, knebøy, benkpress og pullups fine øvelser. Du kan også legge til andre isolasjonsøvelser om du vil det(bicepscurl, tricepsextention etc).

Lenke til kommentar

Om jeg ikke tar altfor feil, blir marathon-løpere som regel syltynne. Du forbrenner nok ekstreme mengder fett. Finn ut hvilke mengder protein, karbohydrat og fett du trenger. Etter det kan du lage deg faste måltider daglig der du fyller opp disse kravene gjennom dagen.

 

Syns å ha hørt at 70% av muskelbygging er avhengig av ernæring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...