Gå til innhold

Få ned utgifter i utdanningsperiode


Alfon

Anbefalte innlegg

Vi er et ektepar som inntil nå hadde to inntekter til betjene våre utgifter med. Min kone velger nå å starte en utdanning som gjør at hun tar ut en permisjon uten lønn.

 

For å dekke inn noe av tapet av hennes månedlige inntekt nå i tre år ser vi på flere alternativer.

 

Hennes inntekt var på ca 15000 kroner utbetalt i måned.

 

Billån er nedbetalt om et halvt år så der er nye 6000 "spart". Så har vi eventuellt studielån å spe på med for det som måtte mangle. Jeg tror studielånet er på ca 90000 per år altså lett 7500 per måned.

 

Lurer på å kjøre med avdragsfritt boliglån i denne studieperioden. Vil i så falle "spare" 5000 kroner i måneden på det. Vårt boliglån utgør ca 1/3 av boligens verdi så jeg tror ikke det vil by på noen problemer å få avdragsfrihet.

 

Er det noen som vet om man forlanger høyere effektiv rente hvis man går for en slik løsning som avdragsfrihet for en kortere periode som f.esk 3 år?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste banker har samme rente for med og uten avdrag.

 

Sjekk også ut hvilke fordeler hun får som student. NiTO har f.eks. 1/2 pris på innboforsikring for studentmedlemmer (under 500kr/år!). Avisen kan kanskje være til rundt halv pris (Adressa 115kr vs 255kr mnd). Billigere telefonabm. hos Chess via studenkortet (179kr/mnd for 500/500/500 SMS/MB/Min). Billig månedskort på bussen (ca. 350kr/mnd vs 580kr/mnd). Også er det gjerne noen kroner avslag på treningssenteret. Alt i alt, det blir penger av det!

 

http://universitas.no/nyhet/55983/tar-fag-for-billig-trening

Lenke til kommentar

Hva skal dere bruke de ekstra 5000 på? Fortsett nedbetalingen og kutt heller i forbruket og lev som studenter. :)

 

Jeg ville uansett bedt om avdragsfrihet på boliglånet for å kunne innfri billånet så raskt som overhodet mulig. Og etter det begynt nedbetaling på boliglånet igjen.

Hehe med tre unger så vil jeg helst leve som før. Vi har lyst til å dra på ferie og kose oss som før, Med høyere lønn for mine kone etter endt studietid så er ikke lengre løpetid på lån så farlig. Om man er gjeldsfri om man er 52 år eller 55 år spiller liksom ikke så stor rolle. Det er vel heller bedre å innvistere i gode minner mens barna fortsatt er barn enn å på død og liv ha bedre økonmi når barna har forlatt redet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...