Gå til innhold

Pentax program A - Hvilken adapter må jeg ha for canon eos ?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Fikk nå nylig tak i en Pentax program a kamera med et par objektiver som jeg da ønsker å bruke på canon 550D. Det jeg lurer på er om noen kan linke meg hvilken adapter jeg trenger for å få mounta de objektivene på canon ?

følgende objektiver har jeg

45360.jpg

45358.jpg

45361.jpg

Takumara-A Zoom 1:3.5-4.5 28-80mm

Vivitar 70-300mm 1:4.2-5.8 MC Macro Focusing Zoom

Miranda 50mm 1:2 Lens made in japan

Er det noe bra objektiver ?

Det er det som står på de forskjellige objektivene som følgte med. Alle føles solid og er nesten strøkne, så har lyst å få testa dem på canon. Håper noen kan hjelpe meg :)

update: Nå har je da funnet ut at det er PK mount og er endel på ebay, men jeg lurer på om de objektivene er noe bra ? Jeg finner ingenting av miranda 50mm 1:2

Endret av m4sta
Videoannonse
Annonse
Skrevet

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

På EF-S kameraer som din 550D finnes det adaptere for Pentax K. Jeg har ikke brukt det så jeg kan ikke anbefale noen spesielle. Linsene du har ser ut til å være ganske rimelige. 28-80 er ikke noen praktisk brennvidde (for de fleste) på et crop-kamera, men 50mm og telezoomen kan du ha nytte av. Ikke forvent fantastisk skarp optikk, men bedre enn å ikke ha dem og et adapter koster ikke stort. Lyssterk 50mm kan f.eks være fin for portretter. Merk at de blir manuell fokus.

Skrevet

Dette er, som se# skriver, en standard "Pentax K"-fatning. Du kan finne noen adaptere fra Pentax K til EOS, men blender og fokus skal du styre selv på objektivet. Og - fjern linjene i posten.

Skrevet

Nå , nå har jeg fjerna linjene. Skjønner ikke hvorfor det ble lagt til

Men nå har jeg bestilt adapter på ebay, og bare gleder meg til å få testa dem. Men som sakt sliter med å finne info om 50mm f1.2.

Skrevet (endret)

Vil umiddelbart gjette på el cheapo rebrandet standardgreier..

http://www.mirandaca...xons/dixons.htm

Neppe verdt mer enn en hundrings eller to...

Miranda var et kjent selskap som gikk dukken i '78. Etter dette brukte Dixon navnet til å selge rebrandede Cosina-kameraer som "Miranda". Tipper "Miranda"-optikken som ble solgt med disse husene (som dette ser ut til å være) også var el cheapo rebrandet Cosina-optikk.

Og nei - "1:2" betyr ikke "f/1.2" - det betyr "f/2".

Endret av Trondster
Skrevet

etter litt hardcore googling fant jeg det ut også, men noen som vet hvor man kan få tak i adapteren i oslo ? Sånt at jeg slipper å vente 100 år fra ebay

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...