Gå til innhold

Ingeniør offshore


Frim

Anbefalte innlegg

Har planer om å starte på ingeniørstudier til neste år, og har veldig lyst på en jobb offshore. Er kjent med at de aller fleste ingeniører har landbaserte stillinger og at det ikke er så vanlig med ingeniører på plattform med 2/4 rotasjon.

 

Så spørsmålet mitt er da hvilke ingeniørutdannelser øker sjansene for å få jobb offshore. Har vært innom maskiningeniør, elektroingeniør (automasjon) og prosessingeniør da jeg syns disse yrkene virker spennende. Er noen av de relevante hvis jeg ønsker meg en slik jobb jeg har beskrevet?

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mekatronikk er veldig relevant. Kjenner flere som har gått ut herfra som jobber offshore. Da utdanningen gjelder både maskin, elektronikk, hydraulikk, servoteknikk, reguleringsteknikk, CAD etc. Satser på det samme. Fettern min gikk ut for 2 år siden og fikk seg drømmejobben offshore med 700k allerede første året. UiA har vel den eneste mekatronikk linja i Norge på universitetsnivå, og vi har mye kontakt med bedrifter gjennom linjeforeninga vår! Vi har bedriftsbesøk der både dem og vi besøker :)

 

Bildet her viser vel ganske greit hva mekatronikk er :)

 

650px-MechatronicsDiagram.svg.png

Lenke til kommentar

Fettern min jobber med vedlikehold av brønner hos Aker Well Service, med logging og traktor, det blir vel en slags blanding av kontor med noe praktisk montering av verktøy/utstyr. Kompisen min jobber med elektriske problemer hovedsaklig på båter men også på platformer, første jobben han fikk reiste han aleine til Nigeria, ellers har han blitt sendt noen turer til Singapore, men de fleste jobbene hans er i Norge. Han jobber for Nationel Oilwell. Begge har bachelor i mekatronikk :) Om master er interessant har UiA også master i mekatronikk

Lenke til kommentar

Du kan f.eks ta en bachelor i elektronikk, automasjon ol og så eventuelt bygge på med en master i mekatronikk. Jeg går 3. år på elektronikkingeniør, og vet om en som skal ta master i mekatronikk.

Ellers er elkraft også veldig etterspurt, med mulighet ute i felten.

 

Jeg tror at du er ganske safe med alle linjene du nevnte som interesse. Har du ok snitt, så ville jeg absolutt vurdert undervannsteknologi også. Dette er et felt med STOR mangel på bemanning, og du er så og si sikret deg en solid jobb etter utdanning :)

 

Jeg går ikke på NTNU, men hvis du har vilestyrke så er mitt tips å søke deg inn på en master/siv.ing-utdanning på NTNU når du først er i gang.

 

Er det noe annet grunn enn penger til at du vil jobbe offshore? De fleste bedrifter jeg har snakket med tilbyr mye reisejobber ol som gir gode lønnsbetingelser.

Endret av baBuShKa
Lenke til kommentar

Har lyst til å jobbe der det skjer, altså ikke på det samme kontoret dag inn og dag ut. Jeg er glad i havet og kunne tenke meg å jobbe der. Men å reise rundt til forskjellige steder rundt om hadde også vært spennende. Jeg har lyst på en jobb der jeg må bruke hendene, men også hodet.

Lenke til kommentar

Har lyst til å jobbe der det skjer, altså ikke på det samme kontoret dag inn og dag ut.

 

Jeg har lyst på en jobb der jeg må bruke hendene, men også hodet.

 

Da må du være påpasselig med hva du sier ja til og hva arbeidsbeskrivelsen er offshore, om du får en ren ingeniørstilling. De som får hands-on approach arbeidsoppgaver er som regel folk som har gått praktisk rettede fag på vgs/har fagbrev. Har du en ingeniørgrad og sendes offshore blir din rolle svært ofte på et planleggings- og ansvarsnivå. Kjenner flere som er ingeniører som har vært på platformer både i fast rotasjon, og på "løse turer" basis, og felles for alle er at dem etter noen turer kjeder fletta av seg. Slike jobber blir ofte sammenlignet med å "se på en vaskemaskin hele dagen, i tilfelle det skjer noe feil med den."

 

Med det sagt så er det nok godt mulig å få en praktisk rettet jobb også med en ingeniørgrad, så sant du er obs på hva du ønsker å gjøre. For de fleste bedrifter betyr det da ikke all verden om du går mekatronikk eller maskin eller elektro (e.l.), fordi etter endt utdanning kan du uansett ingenting. Det eneste det er godt for er å vise at du har evne og vilje til å lære deg sånne "avanserte" ting, slik at bedriften tar sjansen på å ansette deg og lære deg opp til nøyaktig slik de ønsker at du skal være.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da kan jeg trygt si at mekatronikk er et bra valg :) Men er nok massevis av utdanninger å velge mellom får å oppnå sånne jobber

 

Jeg kaprer tråden med ett lite spørsmål :)

Det virker som du går mekatronikk? Og iallefall har oppegående kunnskap om utdanningen så..

 

Vet du om forskjellen i arbeidssituasjon/oppgaver mellom en som har bachelor og master i mekatronikk?

Lenke til kommentar

Jeg kan fortelle det jeg vet om bachelor mekatronikk, men har lite kunnskaper om hva en master i mekatronikk får av jobb. Det jeg har plukket opp er som regel at når en begynner på master i mekatronikk har en som regel ordna seg jobb. De jeg kjenner som har gått mekatronikk har kapra jobb enten rett etter eller før de er ferdige med bachelor oppgaven :)

 

Og ja, jeg går 3dje året mekatronikk nå!

Lenke til kommentar

Jeg kan fortelle det jeg vet om bachelor mekatronikk, men har lite kunnskaper om hva en master i mekatronikk får av jobb. Det jeg har plukket opp er som regel at når en begynner på master i mekatronikk har en som regel ordna seg jobb. De jeg kjenner som har gått mekatronikk har kapra jobb enten rett etter eller før de er ferdige med bachelor oppgaven :)

 

Og ja, jeg går 3dje året mekatronikk nå!

 

Høres jo bra ut! :) Er masteren jeg vurderer å begynne på.. Jeg vil bare forsikre meg om at jeg ikke blir en verkstedsarbeider av noe slag ;) helst en kontorjobb innen utvikling og noe hands-on arbeid :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...