Gå til innhold

Test: KeySonic KSK-8021 U


Anbefalte innlegg

Det Apple-tastaturet som omtales i testen er noe av det beste jeg har brukt. Ville ikke byttet det med noe som helst.

 

Enig, ihvertfall når det gjelder skriving (jeg har ikke brukt det til spilling).

 

Jeg har vurdert å kjøpe et Apple-tastatur til PC'en min, men jeg er litt skeptisk til hvordan de forskjellige tastene vil fungere i praksis i et Windows-miljø. Jeg kjenner imidlertid til at noen PC-utviklere bruker Apple-tastaturer, så det er kanskje ikke så ille som det høres ut.

 

Keysonic-tastaturet kan være et aktuelt kjøp for meg, selv om det kanskje ikke er helt på høyde med Apples tastatur.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det antydes her at Apple hyret inn hjelp fra Sony for å hjelpe dem med å designe de nye Mac'ene på den tiden, etter at de gikk over til Intel-prosessorer:

 

http://www.engadget.com/2005/07/30/apple-recruiting-sony-vaio-engineers-to-build-the-first-intel/

 

Det kan nok forklare likhetene (og dersom dette stemmer har naturligvis heller ikke Sony noen grunn til å gå til sak mot Apple). Apple skal visstnok også ha samarbeidet med Sony i 1991, da de lanserte de første PowerBook'ene.

Lenke til kommentar

Det første finner jeg lite sannsynlig, da overgangen til Intel-prosessorer ikke medførte noen større designendringer, bortsett fra selve hovedkortet. Intel-baserte MacBook Pro fra 2006 er er ytre sett nesten identisk med forgjengeren, PPC-baserte PowerBook G4 fra 2005.

 

Derimot er det kjent fra før at Apple samarbeidet med Sony om utviklingen av PowerBook-serien på begynnelsen av 90-tallet, og at Sony faktisk produserte PowerBook 100 for Apple.

Lenke til kommentar

Det første finner jeg lite sannsynlig, da overgangen til Intel-prosessorer ikke medførte noen større designendringer, bortsett fra selve hovedkortet. Intel-baserte MacBook Pro fra 2006 er er ytre sett nesten identisk med forgjengeren, PPC-baserte PowerBook G4 fra 2005. Derimot er det kjent fra før at Apple samarbeidet med Sony om utviklingen av PowerBook-serien på begynnelsen av 90-tallet, og at Sony faktisk produserte PowerBook 100 for Apple.

 

Det kan godt hende at det påståtte samarbeidet (i artikkelen ovenfor) ikke ga utslag før noen år senere (i så tilfelle er timingen i artikkelen ikke helt korrekt). Slik sett kan det ha stemt at Apple hyret inn Sony-folk på den tiden. Det er jo ikke så urimelig med tanke på at de også samarbeidet på begynnelsen av 90-tallet.

 

Macbook Pro har jo forandret utseende siden 2006 og tastaturet minner litt om tastaturene som Sonys VAIO-maskiner hadde (og muligens har fremdeles). Jeg tror det er en av grunnene til at det hevdes at Sony var involvert i utformingen av Apples Mac'er etter at de gikk over til Intel-arkitekturen. Grunnen til at jeg linket til Engadget-artikkelen i utgangspunktet var at det dukket opp i et søk på Apple og Sony VAIO tastaturer.

 

EDIT: Glemte forresten å nevne at Steve Jobs var en beundrer av Sony og selskapets visuelle design, særlig på slutten av 70- og begynnelsen av 80-tallet. Sony utviklet også komponenter for Apple på 80-tallet. Steve møtte Sonys daværende sjef i Japan flere ganger og de stiftet et vennskap. Alt dette er skildret i den meget interessante og offisielle biografien om Steve Jobs, skrevet av Walter Isaacson.

Endret av hal9k
Lenke til kommentar

Det påståtte samarbeidet er oppspinn, som stammer fra en rent spekulativ artikkel skrevet i juni 2005, kort tid etter at Apple hadde annonsert den kommende overgangen til Intel-prosessorer. Apples første bærbare med Intel-CPU ble som kjent lansert på nyåret i 2006, uten store designendringer. Noe senere i 2006 kom MacBook (i hvit plast), som innførte "chiclet keyboard". Har aldri sett noe informasjon med substans som støtter disse spekulasjonene om Sony-folk, og jeg tror ikke det har noe hensikt å diskutere det videre ut fra rene gjetninger om såpass banale ting som tastaturkonstruksjon.

Lenke til kommentar

Det påståtte samarbeidet er oppspinn, som stammer fra en rent spekulativ artikkel skrevet i juni 2005, kort tid etter at Apple hadde annonsert den kommende overgangen til Intel-prosessorer.

 

Jeg har ikke funnet så mye annen informasjon om dette påståtte samarbeidet heller, så det kan godt stemme det du sier. Men jeg synes det allikevel var en interessant observasjon

 

Har aldri sett noe informasjon med substans som støtter disse spekulasjonene om Sony-folk, og jeg tror ikke det har noe hensikt å diskutere det videre ut fra rene gjetninger om såpass banale ting som tastaturkonstruksjon.

 

Spekulasjonene er visstnok ikke bare basert på utformingen av tastaturet, men hele maskinen. Hvis du f.eks. Googler etter "sony vaio macbook pro 2006 knock off" så dukker det opp noen sider knyttet til dette, bortsett fra at det fokuseres på at Sony har kopiert Apple (mens andre mener det er omvendt).

 

Uansett så har jeg ikke noen dypere innsikt på dette området (har aldri eid en bærbar Mac eller en Sony VAIO), så det er vanskelig å ta en klar stilling til disse påstandene.

Lenke til kommentar

tek.no, vennligst ikke bruk overskrifter ala det man finner på iTavisen.no.

Jeg er sjelden innom iTavisen lenger, nettopp pga se og hør overskrifter og jalla artikkler, og jeg setter pris på om dere fortsetter å lage god avis dere er vanligvis gjør, uten å dra inn se og hør overskrifter!

amen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...