Gå til innhold

[Løst] Bygget pc til 11.769. Trenger hjelp til finpuss <3


Anbefalte innlegg

Ja har går det mye frem og tilbake.. Jeg har byggd 2 andre pcer tilbake i min tid og har aldri hatt AMD og Radeon.. så lite erfaring der..

 

Helt ærlig så vil jeg personelig gå får intel og nvidia og jeg leser noen bedre foreslåtte prosessorer og hovedkort men ikke spesefikt hovedkort

 

Tror det står mellom 660 eller 670, vet ikke hva SLI står for og hvorfor jeg burde ha det?

jeg vet heller ikke i såfall hvilket spesefikt hovedkort med minne jeg skal ha heller..

 

Dere alle gjør meg mer usikker, men jeg venter enda på en konklusjon :)

Prisen blir værtfall mellom 9 til 12 tusen. takk for mye diskusjon til min fortjeneste :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg er selv på vei til å bestille meg ny PC i 12k klassen. Jeg tror jeg har klart å bestemme meg for hvilke komponenter jeg vil ha og det eneste jeg virkelig grubler på er kabinettet.

Selv om jeg ikke har valgt mus tastatur osv så er det likevel mye likt det jeg satt opp for deg tidligere. Den eneste forskjellen er kabinettet, som jeg er usikker på+ strømforsyning som jeg har valgt siden jeg ønsker å benytte den samme også i fremtiden.

crf71.png

Endret av mg_martin
Lenke til kommentar

 

Helt ærlig så vil jeg personelig gå får intel og nvidia og jeg leser noen bedre foreslåtte prosessorer og hovedkort men ikke spesefikt hovedkort

 

Tror det står mellom 660 eller 670, vet ikke hva SLI står for og hvorfor jeg burde ha det?

jeg vet heller ikke i såfall hvilket spesefikt hovedkort med minne jeg skal ha heller..

 

Dere alle gjør meg mer usikker, men jeg venter enda på en konklusjon :)

Prisen blir værtfall mellom 9 til 12 tusen. takk for mye diskusjon til min fortjeneste :)

 

Det er ikke så greit å orientere seg i denne jungelen av forskjellige modeller og merker, men jeg tror at ASUS p8z77 er et veldig godt kort. Når det kommer til prosessor så føler jeg det er greit å gå for den nyeste generasjonen til Intel (Ivy Bridge) siden det har en noe bedre arkitektur enn forrige generasjon (Sandy Bridge) i5 3570k er ifølge de fleste tester et godt valg mtp. pris/ytelse.

 

SSD er helt konge. Det gjør ikke selve maskinen kraftigere, men den blir responsiv og alt føles raskere. En kjempeoppgradering fra mekanisk disk i mine øyne. Aberet er at det er begrenset levetid på disse diskene og det er begrenset hvor mange ganger man kan overskrive på disken. I tillegg er det greit med en disk der man kan lagre større filer osv. Da er det lurt med en mekanisk disk. På SSD siden anbefales Samsung 830 serien som får mye ros for pris/stabilitet og ytelse. Jeg har sett mye frem og tilbake når det kommer til mekaniske disker. Enkelte synes Green serien (fra både Seagate og WD) er helt topp, men jeg har også sett at mange har hatt problemer med at diskene bare dør. Derfor tror i hvertfall jeg at det er greit å droppe green serien. Disken jeg har satt over er ikke Green.

 

Som jeg har nevnt tidligere synes i hvertfall ikke jeg at ytelsesdroppet forsvarer prisen på 660T derfor vil jeg lagt noen ekstra kroner i det å gått for 670 istedenfor. Man kan diskutere om radeon 7970 er et godt alternativ til 670. 7970 har mer VRAM, noe som enkelte påstår vil spille en stor rolle for ytelsen i fremtidens spill. Problemet er, slik jeg har forstått det, at AMD (radeon) ikke er så flinke til å oppdatere driverne noe som fører til at man ofte sitter med gamle drivere som fører til dårligere ytelse. Her er det lov å arrestere meg.

 

Minnet jeg har satt opp yter bra til prisen, kort og greit. Det er i tillegg lavprofil noe som fører til at det ikke blir trangt å få plass til en større cpu kjøler.

 

Ble litt wall of text, men jeg håper du får litt klarhet i ting. Hvis du fortsatt er usikker så må du bare ta tiden til hjelp. les tester, se noen reviews på youtube osv. da blir det lettere å gjøre seg opp en egen mening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

mg_martin sier det meste her, eneste jeg ønsker å legge til er driversituasjonen til AMD:

7970 hadde ikke en helt ideell driversituasjon ved lanseringen i januar med at desemberdriverne var best, dette ble fikset i april. De siste to månedene nå har driversituasjonen virkelig skutt fart, og det er ingenting å utsette på driverstøtten for annet enn 4x 7970 nå.

 

Angående ytelse: http://www.techpowerup.com/reviews/Palit/GeForce_GTX_660_Ti_Jet_Stream/28.html

Det finnes fabrikkoverklokkede varianter av alle kort, for eksempel dette 7950 som er nesten 20% raskere enn standardutgaven (og dermed ligger nærmere GTX 670 som gjør det til en god del mer ytelse for penga enn et 660 Ti) og 660 Ti som er vist til tidligere av andre postere.

 

I fremtiden er det et spørsmål om man går over fra deferred rendering til "Forward+", AMD sine kort er et hestehode foran Nvidia sine kort i "Forward+"-motorer. Det andre som kan påvirke i AMDs favør er den massive forskjellen i minnebåndbredde, men det er lite realistisk at dette kommer til å påvirke mye før neste generasjon med konsoller kommer ut og da er det fullt mulig Nvidia har mer båndbredde igjen.

Lenke til kommentar

Helt ærlig så vil jeg personelig gå får intel og nvidia og jeg leser noen bedre foreslåtte prosessorer og hovedkort men ikke spesefikt hovedkort

 

Tror det står mellom 660 eller 670, vet ikke hva SLI står for og hvorfor jeg burde ha det?

jeg vet heller ikke i såfall hvilket spesefikt hovedkort med minne jeg skal ha heller..

 

Dere alle gjør meg mer usikker, men jeg venter enda på en konklusjon :)

Prisen blir værtfall mellom 9 til 12 tusen. takk for mye diskusjon til min fortjeneste :)

 

Det er ikke så greit å orientere seg i denne jungelen av forskjellige modeller og merker, men jeg tror at ASUS p8z77 er et veldig godt kort. Når det kommer til prosessor så føler jeg det er greit å gå for den nyeste generasjonen til Intel (Ivy Bridge) siden det har en noe bedre arkitektur enn forrige generasjon (Sandy Bridge) i5 3570k er ifølge de fleste tester et godt valg mtp. pris/ytelse.

 

SSD er helt konge. Det gjør ikke selve maskinen kraftigere, men den blir responsiv og alt føles raskere. En kjempeoppgradering fra mekanisk disk i mine øyne. Aberet er at det er begrenset levetid på disse diskene og det er begrenset hvor mange ganger man kan overskrive på disken. I tillegg er det greit med en disk der man kan lagre større filer osv. Da er det lurt med en mekanisk disk. På SSD siden anbefales Samsung 830 serien som får mye ros for pris/stabilitet og ytelse. Jeg har sett mye frem og tilbake når det kommer til mekaniske disker. Enkelte synes Green serien (fra både Seagate og WD) er helt topp, men jeg har også sett at mange har hatt problemer med at diskene bare dør. Derfor tror i hvertfall jeg at det er greit å droppe green serien. Disken jeg har satt over er ikke Green.

 

Som jeg har nevnt tidligere synes i hvertfall ikke jeg at ytelsesdroppet forsvarer prisen på 660T derfor vil jeg lagt noen ekstra kroner i det å gått for 670 istedenfor. Man kan diskutere om radeon 7970 er et godt alternativ til 670. 7970 har mer VRAM, noe som enkelte påstår vil spille en stor rolle for ytelsen i fremtidens spill. Problemet er, slik jeg har forstått det, at AMD (radeon) ikke er så flinke til å oppdatere driverne noe som fører til at man ofte sitter med gamle drivere som fører til dårligere ytelse. Her er det lov å arrestere meg.

 

Minnet jeg har satt opp yter bra til prisen, kort og greit. Det er i tillegg lavprofil noe som fører til at det ikke blir trangt å få plass til en større cpu kjøler.

 

Ble litt wall of text, men jeg håper du får litt klarhet i ting. Hvis du fortsatt er usikker så må du bare ta tiden til hjelp. les tester, se noen reviews på youtube osv. da blir det lettere å gjøre seg opp en egen mening.

Tusen hjertelig martin! Nå har jeg bygget så og si den samme pcen som deg på komplett.no med komplett sinn Oppgraderingspakke - Intel Core i5-3570K og fikk sirka 700kr billigere en den du hadde over her :) sjekk det ut! tusen takk! dette blir mitt kjøp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...