Gå til innhold

LG bekrefter 84 tommers 4K-TV i Europa


Anbefalte innlegg

gleder meg til 4K kjem for fullt :Dej skjønna ikkje ka folk syt om når dei sei at du må ha 100 tommers display for å få utnyttelse av 4K, treng jo ikkje det, det gir jo uendelig bedre kvalitet berre på 40 tommer, sjølv om at det ikkje er sann at eg blir sittande så nært at eg ser alle pikslane så blir det bedre kvalitet !!! For eksempel så skal alle absolutt ha PC-skjermer med ihvertfall halvparten av 4K oppløsning, hva er vitsen med det ??? ifølge alle dere her så får du uansett ikkje utnytta det før du har 5 ganger større skjerm !!! hvor er logikken folkens ??

 

Logikken ligger kanskje i at du sitter mye nærmere PC-skjermen enn TV-skjermen, og at høy piksel-tetthet derfor er mye viktige på en PC-skjerm enn på en TV-skjerm for at bilde skal oppfattes som klart?

 

Og uendelig bedre kvalitet? Uendelig?? Jeg for min del setter pris på bildekvalitet og tar imot 4k med åpne armer. Problemet er jo at det ikke finnes innhold og jeg er usikker på om noen vil gidde å satse på det med tanke på at folk flest ser ut til å drite i hva signalkilden er så lenge TV-en har gode spesifikasjoner på papiret. Sånn sett tror jeg nok et løft på andre kvaliteter enn oppløsning hadde vært vel så viktig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@Judaz: Du har helt rett.

 

Og for å eksemplifisere det. Om du sitter 157 cm fra en 40 tommers TV eller 94 cm fra en 24 tommer PC-skjerm, begge med 1920 x 1080 oppløsning vil øye oppfatte disse som akkurat like skarpe. Hver piksel vil dekke akkurat samme verdi i buesekund. For en 27 tommers skjerm med 2560 x 1440 er avstanden 81 cm.

 

Nå tror jeg de fleste av oss sitter minst 157 cm fra TV-en, men betydelig nærmere PC-skjermen en 94 cm (faktisk også nærmere enn 81 cm på 27 tommer).

 

(for en 55 tommers TV er avstanden 218 cm - jeg tror de fleste sitter lengre unna)

 

Jeg anbefaler folk å lese denne artikkelen i The Verge. Artikkelen bygger på hva en person med 20/20 syn kan skille av detaljer, omregnet i buesekund. 20/20 syn er det vi kaller gjennomsnittlig syn.

 

Derfor er faktisk 1920 x 1080 på en 40 tommers TV helt greitt, mens 1920 x 1080 på en PC-skjerm (om folk har omtrent samme avstand som undertegende til skjermen, 65 - 75 cm), faktisk er dårlig oppløsning. Faktisk bør en 24 tommers skjerm ha minimum 2560 x 1440 oppløsning for å oppfattes som like skarp som en TV på 40 tommer med typiske avstander.

 

Og løft på andre kvaliteter er vel så viktig. F.eks betyr svartnivå, kontrast, fargedybde og dynamikk minst like mye for opplevelsen. Og ikke minst kvaliteten på signalkilden. 4K har liten hensikt med sterkt komprimerte signalkilder - som svært mye av de vi ser på kommer i.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...