Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Stort hastighetstap ved bruk av ruter.


Anbefalte innlegg

Hei

Har byttet til get 70/5 internett fra get, og kjøpte i tillegg ruteren get selger (cisco e2500)

 

Når jeg kobler til med kabel rett i modemet, uten å gå via ruter, får jeg 70 Mbit. Når jeg kobler til med kabel via ruteren får jeg rundt 40 Mbit.

Når jeg kobler til trådløst til ruteren får jeg rundt 35 Mbit..

 

Ringte get og de sa at siden de leverer ytelsen jeg betaler for inn til modemet, så må det være ruteren, og at jeg i så fall må ta problemet med cisco.

 

Noen som har forslag til hva problemet kan være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke tilgang til switch så får ikke testa, men det er da vel vanlig å bruke både modem og ruter sammen uten at det skal være noe problem?

 

Ser at det ikke kom tydlig frem i det første innlegget, men jeg er nødt for å ha trådløst nett i tillegg så da er vel ikke switch et alternativ uansett..

Lenke til kommentar

I følge en test så skal den routeren yte inntil 91Mbit via internettporten. Det er nok slik fordi farten er begrenset av 100Mbit ethernet.

 

Når det gjelder trådløsytelsen, så se om du kan sette opp båndbredden i routern (WLAN) til 40MHz.

Da vil du kunne oppnå 70Mbit trådløst i teorien hvertfall.

 

Bruk http://nettfart.no når du tester og pass på at det ikke går annen trafikk på nettverket.

Lenke til kommentar

Siden ruteren skal være i stand til å yte 91 Mbit og jeg kun får rundt 40 så betyr vel det at det er noe galt med noe mer enn bare innstillingene for det trådløse nettverket?

 

Forsøkte også å endre det trådløse oppsettet i ruteren slik at den kun bruker 40Mhz uten at det hjalp. Den stod i automodus så den har vel sannsynligvis brukt det fra før..

Lenke til kommentar

Selv om routeren står på auto, så er den fremdeles avhengig av at nettverkskortet bruker 40MHz også.

Sjekk om PC kobler seg opp med 300Mbit bruttohastighet.

 

Videre må man ha ganske godt signal for å få full hastighet.

 

Men som du sier, så burde du få mer enn 40Mbit via kabel. Årsaken til dette er enten annen trafikk på linjen din, eller at routeren ikke fungerer som den skal.

 

Personlig ville jeg ha levert den tilbake og heller kjøpt en router med Gigabit.

 

Eks: Asus RT-N56U, yter 800Mbit via internettporten. Da har du en router som henger med ved neste oppgradering av netthastigheten.

Lenke til kommentar

For meg som bor i et borettslag så hjalp det veldig med å få de trådløse enhetene over på 5 GHz-båndet. På 2,4 GHz-båndet finner jeg 12 nettverk der alle overlapper hverandre litt hipp som happ, mens jeg er alene på 5 GHz.

Oppnådde oppimot 30 Mbps på 2,4, mens på 5 så makser jeg 70/70-linja mi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...