Gå til innhold

The lightning - En fasekjølt PC utenom det vanlige (kommentarer)


Anbefalte innlegg

Kommentartråden for prosjeket.

 

Her kan du se selve prosjektet: The Lightning

 

Hva synes folket? :)

 

Har tenkt litt på hvordan jeg skal få realisert prosjekttemaet, altså strøm.

Spesielt når det kommer til utseende/lakkering.

Planen er kontraster med hvit innvendig, og en svært mørk blåfarge som skal forestille en mørk himmel, og eventuelt noen lyn som skyter ut av power-knappen kanskje.

 

Jeg er dog ikke så altfor kunstnerisk så dette er egentlig mitt aller største problem å få malt noe fint... hmm

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hola! Kult - og omfattende - prosjekt.

 

Har du tenkt på å bruke silikon til å feste vinduet? Hvis du er flink til å maskere så blir resultatet pent, i tillegg til at det demper for vibrasjoner.

 

Litt spørsmål:

 

* Hvordan blir det med slangene til kjølingen når du vipper ut hovedkortet?

* -- || -- når du skal separere de to delene av kabinettet?

* Den nye fasekjøleren din ser vesentlig større ut, og ser ikke ut til å ha "uttak for prosessor". Hvordan skal du modifisere den?

Lenke til kommentar

Jo takk, omfattende kan du nok godt si ja. Bare to måneder gikk til planlegging og produsering av en skisse/plan for prosjektet. Ettersom det er såpass mye som kan gå galt så har det vært rimelig vanskelig å planlegge for alt. Rør, ledning og slanger som skal passe økonomisk, et bra lydbilde og ikke minst feil temperatur på feil sted. Mange feller, og tross god planlegging så har jeg møtt på en del utfordringer (som hittill) har løst seg bra. :)

 

Ja, det er en god idè, så det tenker jeg at jeg gjør. Da blir det silikon rundt karmen/kantene på innsiden, som isolerer og lyddemper. :) Det vil jo feste vinduet, men trenger vel fortsatt en form for fin kant/list rundt, i overgangen fra tre til glass så er det jo ikke akkurat perfekte linjer, som ikke ser helt fint ut.

 

Ved ikke hvordan det ville sett ut med kun silikon rundt på yttersiden... hmm. Blir det for gjennomsiktig så vil du kunne se linjen, og blir det for tykt så vil det bare se rart ut.

 

 

For å svare på dine spørsmål:

1. kjøleslanger på hovedkortheis var kanskje en av de første spørsmålene jeg måtte spørre meg selv med et såpass originalt design. Jeg har ikke kommet så langt at jeg får testet ut mine teorier i praksis, men det er fire alternativer som jeg kommer til velge av.

- Jeg bruker armerte slanger (f. eks husslange, som jo er 1/2") som lar seg vanskelig knekke. Og det ser ikke stygt ut da det er skjult.

- Jeg bruker to slike "swivel'er" som vil stikke ut på baksiden, og slangefestet er nå på siden, slik at swivelen vrir seg når hovedkortet går opp og ned: http://koolance.com/fitting-single-swiveling-90-degree

- Det er greit med plass på baksiden av del 1, og i kombinasjon med en 90 graders knekk / to 45 grader på baksiden/enden av hovedkortbrettet, som gjør at slangen går langs med kabinettet (på baksiden) og deretter får et "langt" spenn på slangen, så vil dette gi nok slark til at vannslangen ikke vil ha høy spenning i verken av posisjonene til hvoedkortet.

- Kombinasjon av alle tre over.

 

2. Når jeg separerer de to delene så vil jeg ha to ganske store hull (som tillater at det ligger oppkveilet litt kabel/slange), og når jeg eg svinger ut kabinettet et stykke så kommer ingen slanger eller ledninger i spenn. Jeg vil da enten ha noen koolance hurtignipler som jeg bare kan koble fra, samt noen hjemmelagde koblinger for ledninger som jeg raskt kan plugge ut ved separasjon.

 

Alternativt så har jeg et lite rom jeg kan åpne opp FØR jeg separerer de to delene, hvor jeg kan koble løs slange og ledning.

 

3. Den nye fasekjøleren har en svakhet, og det er at jeg ikke får satt på en såkalt evaporator direkte til CPUen. Evaporatoren er denne gangen en svær radiator, som da blir veldig kald. Denne kulden må da overføres til systemet på en måte, og her kommer den "geniale" planen inn.

 

Den kalde radiatoren vil stå inne i en helt termisk lukket box, sammen med en annen radiator jeg skal skaffe meg. Den vil så isoleres med forskjellig materiale, så godt som det lar seg gjøre, for ikke å slippe noe kulde ut. Det vil så bli ført inn et kobberrør, som fører varmt vann (fra CPU, GPU og HK) inn i den andre radiatoren, som etterhvert vil holde ca samme temperatur som den fra fasekjøleren. Etter å ha blitt kjølt kraftig ned, så vil vannet gå gjennom et koberrør jeg håper på å få sveiset fast til det kaldeste røret som kommer fra fasekjøleren. (dette er for at temperaturen skal synke noen få grader ekstra)

Videre vil vannet bli ledet ut gjennom et isolert kobberrør/slange som går direkte til CPUen, og deretter til HK og GPUene.

Vannet vil inneholde rundt 30-50 % frostvæske slik at vannet kan gå ned til 36 minusgrader før det fryser. Etter litt tid så vil prosessoren holde svært lav temperatur, og vi har det man kaller en waterchiller. Altså en modifisert fasekjøler. ;)

 

Teoretisk sett så klarer vel gassen (r410) rundt -32 grader, men det spørs om vi kommer til å se SÅ lave temperaturer. Jeg blir fornøyd uansett, så lenge tempen går under 10 grader, som er det vanligste på waterchillere. Har dog aldri sett noen i denne størrelseklassen før. :D

 

Opprinnelig så er den bare laget for å kjøle ned til 18 grader, men det er null problem å omgå. ;)

 

En ekstra idè som har dukket opp ved en senere anledning er å kjøle ned selve rommet der hovedkortet står med kald luft fra denne kalde boksen hvor den kalde radiatoren til fasekjøleren står. Det vil da være en vifte som blåser kald luft gjennom et rør og ut til hovedkortet, og en som trekker "varm" luft inn i boksen igjen. Dette vil senke temperaturen rundt alle komponentene, tørke ut lufta, og derfor forhindre eventuell kondens mest mulig. Dette rommet hvor hovedkortet står vil da bli mest mulig lufttett, som igjen betyr mindre støy.

 

edit: Om jeg får fikset den gamle så ville det jo kanskje vært mulighet for å kjøle ned prosessoren direkte med sin egen fasekjøler, uten at jeg tror det vil ha noen særlig nytteverdi med en ekstra fasekjøler for dette.

Lenke til kommentar

Huff!

 

I det siste så har jeg gjort en del på den kommende del 2, eller rettere sagt jobbet med fasekjøleren/airconditionen. Fikk demontert det meste, og dreiv med å sette sammen de to kjøleradiatorene, slik at det blir en waterchiller.

Etter mye nøysom "fletting", litt sammensveising av noen kobberrør og skjæring for å få disse tett sammen, så var jeg klar for montering. Men i siste øyeblikk klarte jeg med drillen å stikke hull på den kritiske radiatoren (den med gass under trykk)!

 

Skulle drille et hull i en metallplate like ved, for å føre gjennom et rør, men drillen satte seg litt fast og gikk sideveis der den åpnet et hull i det ene røret.

 

Ble nødt å evakuere området umiddelbart, da komprimert r410a (veldig kaldt) sprutet ut i rommet. Og så ble det utlufting i et par timer. Kjipt for meg, og kjipt for menneskeheten generelt sett. Gassen er ikke giftig, og ikke skadelig for Ozonlaget, men er en veldig god drivhusgass, så nå kan trondheim forvente en varm vinter. :p

Dog er jo tilsvarende snill med at jeg bare bruker tog og sykler over alt, så ingen skal anklage MEG for noe klimaforsøpling!

 

Spørsmålet nå er bare hvor jeg kan få fylt på mer gass! Ser de selger det til en noe høy pris, men la gå. Problemet er at jeg ikke har utstyr for å fylle på saken... hmm

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Neimen ikke lett å velge ledning til der hovedstrømmen (12V). For å minske spenningsfallet så trenger jeg ifølge mine kalkulasjoner minst 35mm^2 areal på disse 3m lange kablene (frem og tilbake til PSU), og det i kobber.

 

Fikk tak i noe rimelig 20mm^2 i aluminium og en kort stump på 35mm^2 i kobber på Thorsov bilrekvisitta. Der hadde de ikke større lengder med tykke kobberkabler, så tipper det blir 2x20mm^2 som jeg prøver meg på først. :) Så får vi se om det blir for høyt spenningstap i lederene etterhvert. Er jo ikke mindre enn 100A som skal gå igjennom, så en viss standar må jo til.

 

Ps: Ikke glem å sjekk ut siste oppdatering. ;)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ny oppdatering folkens. :)

 

Sist men ikke minst, noen som vet om et fint og bra hovedkortbrett jeg kan bruke? Altså, selve metallplata som du skrur fast skjermkort etc. samt hovedkortet i.

 

Skulle jo gjerne hatt et som det ikke er noe tull på, som vifte etc. over I/O utgangene. Men i værste fall så kan jeg jo sikkert skjære unødvendige ting bort.

Lenke til kommentar

Fant ikke noe på netshop faktisk, men fant noe på digitalimpuls: http://www.digitalimpuls.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=5936&WebSiteMapNodeID=1000001

 

Eneste som er kjipt med det, er at jeg har noe strenge krav til høyde på skjermkort, og da også til hovedkortbrettet. Har ca 18cm å gå på, samt at jeg synes det ser litt stygt ut med denne metallramma over PCI-e bracketten, og vifta over I/O bracketten. Ettersom hovedkortet alltid vil stå i "fri-luft" så er egenlig en noe mer åpen løsning best?

 

har jo også sett skikkelige smoothe hovedkortbrett, men mulig det er modifiserte Lian-Li eller no.

Tror dog jeg fant noe osm så rimelig estetisk bra ut, og enda enklere å gjøre modifikasjoner, da du kommer bedre til thumbscrew'ene når du ikke har en metallplate bak dem. Eneste er denne kanten som stikker opp, som må skjæres bort. :)

 

Samt det faktum at det alltids er så kjipt å sende helt fra statene. Håpet kanskje det var noe lignende her i europa, og kanskje også billigere. :) (men pris er dog ikke noe stort krav)

http://www.performance-pcs.com/catalog/index.php?main_page=product_info&cPath=130_210_750_753&products_id=28976

 

Hva tror du?

Lenke til kommentar

Hvis du er misfornøyd med bakplaten, er det ikke værre enn å lage en ny. Den er festet med popnagler, så er lett å fjerne og bruke til mal på en ny plate.

 

Du er sikkert klar over at du linket til et mATX-brett. Synes dette er penere. Det har ingen viftehull.

http://www.performan...age_scroll_id=0

 

Bestille fra statene er så klart kjipt. Såvidt meg bekjent er det ingen i Norge som selger mATX-brettet. Dessverre.

 

Er det ikke like enkelt å kutte til LianLi-brettet dra Digital Impuls? Gjorde det i powermacen min (nede til høyre i signatur), og det ble helt OK. Mangler bakplate though :-)

Lenke til kommentar

Nei, jeg tor kanskje du så på feil bilde, og så på bildet over kategorien. Brettet jeg linket til skal være ATX.

:) (hovedkortet mitt er ATX så mATX blir for lite) dimensjonene til det jeg linket til 33x33cm (ATX).

 

Men det er absolutt en idee å skjære det ut selv. :=) Jeg er ikke veldig ram på å skjære i hardt metall, men det skal vel bli forholdsvis akseptabelt.

 

Bilde av det: :)

Q6MATX_01.jpg

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Sweet firebomb ;D

Haha, ja du kan så si. :p

 

Dog, på den andre siden så ser jeg egentlig for meg en svært sikkert maskin, i hvert fall rent brannteknisk.

1. Jeg har masser av tid, og alle mulige temperaturer vil bli målt. De værste målingene kommer egentlig fra kjøleribba til disse to arbeidslysene, som under maks belysning holder rundt 60-70 grader. Ikke noe som starter branner, men vurderer kanskje en liten vifte på kjøleribba...

 

2. Har en litt sprø plan, men om alt går som det skal, så hadde jeg lyst å implementere et CO2-slukkeanlegg og alarm.

På mer allment språk så vil det si at jeg har en CO2-flaske, som utløses av en intern alarm i kabinettet, som kan bli satt til å reagerer på f. eks røyk. Siden dette er et rimelig tett område så vil selv svært små mengder røyk kunne utløse alarmen, samt at det ikke krever så store mengder CO2 for at enhver tilnærming til brann effektivt vil bli slukket automatisk. Som igjen betyr at når mengden CO2'en som etterhvert lekker ut av kabinettet så vil den ikke ta livet av personer i området heller.

Det hele kunne vel kanskje også skrudd av strømmen ved branntilløp. :)

 

Det blir jo klart et lite eksperiment, men ser for meg at jeg fysisk har 2-3 brannalarmer inne i kabinettet. Og kobler så et releè eller transistor i parallell til hver av de tre høyttalerene i brannvarslerene. Om en av alarmene går av, så vil også det ene releèt/transistoren aktivere en ventil, som igjen åpner en CO2-flaske som er koblet opp til et svært enkelt slange/rørsett som leder CO2'en til kritiske steder i maskinen.

Om det blir for problematisk med sinussignalet som høyttaleren mottar, så kan jeg kanskje koble meg i serie på selve batteriet til brannalarmene. Ettersom det tilnærmet ikke går strøm før alarmen slår ut, så kanskje jeg kan få en økning i strøm føre til at releèt går i "PÅ" tilstand.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...