Gå til innhold

Bildebehandling for fotobøker


Anbefalte innlegg

Jeg har ved noen få anledninger bestilt fotobøker fra blurb.com og fra Japan Photo, men har hver gang blitt litt halvskuffet over resultatet. Jeg syntes det blir liggende et litt uskarpt slør over bildene i tillegg til at de får mer støy enn de egentlig har.

 

Er dette et kjent problem som jeg bare må regne med i en fotobok, eller er det jeg som gjør noe feil med for eksempel oppløsning eller oppskarpning?

 

Kan også nevne at jeg har skrevet ut noen av de samme bildene hjemme og fått veldig gode resultater.

 

Er nå i ferd med å lage et par nye bøker og hadde satt pris på litt skarpe bilder denne gangen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er fornøyd med resultatene jeg har fått fra Japan Photo, men så har jeg fulgt et par regler jeg har satt meg seg.

 

1. Jeg har slått av valget for etterbehandling av bilder i Cew programvaren.

2. Jeg har eksportert bildet i sRGB fargerom

3. Jeg sørger for at bildet har stor nok oppløsning i forhold til printstørrelse.

4. Jeg har tatt noen testutskrifter for å sjekke at bildene ikke blir for mørke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Greie kjøreregler fra tomsi42 for godt resultat.

 

Har erfaring med blurb.com og er godt fornøyd med resultatet, men man skal være klar over at dette er en trykkeprosess med en form for rastrering som nødvendigvis ikke er like god som utskrift/ print i fotokvalitet. Japanfoto/ CeWe/ Elkjøp og Fotovideolaboratoriet m.fl. tilbyr fotobøker i begge dissse kvalitetene hvor det som kalles fotokvalitet er det dyreste.

Lenke til kommentar

Jeg er fornøyd med resultatene jeg har fått fra Japan Photo, men så har jeg fulgt et par regler jeg har satt meg seg.

 

1. Jeg har slått av valget for etterbehandling av bilder i Cew programvaren.

2. Jeg har eksportert bildet i sRGB fargerom

3. Jeg sørger for at bildet har stor nok oppløsning i forhold til printstørrelse.

4. Jeg har tatt noen testutskrifter for å sjekke at bildene ikke blir for mørke.

 

Må vel innrømme at jeg kun har bestilt fra JP en gang og da ble nok bildene et hakk bedre enn de jeg har fått fra Blurb.

 

Jeg ser at på ditt første punkt så har jeg nok noe å hente. Dette har jeg ikke engang lagt merke til at finnes.

 

Leverer du maks oppløsning eller bare god nok? Jeg har sendt inn maks oppløsning (fra 24 MP) og begynte kanskje å tro at dette er for mye (uten at jeg forstår hvorfor).

 

Ellers bruker jeg sRGB og har egentlig ikke hatt spesielle problemer med at det blir for mørkt.

Lenke til kommentar

Greie kjøreregler fra tomsi42 for godt resultat.

 

Har erfaring med blurb.com og er godt fornøyd med resultatet, men man skal være klar over at dette er en trykkeprosess med en form for rastrering som nødvendigvis ikke er like god som utskrift/ print i fotokvalitet. Japanfoto/ CeWe/ Elkjøp og Fotovideolaboratoriet m.fl. tilbyr fotobøker i begge dissse kvalitetene hvor det som kalles fotokvalitet er det dyreste.

 

Okay, skjønner at jeg ikke har satt meg nok inn i dette før jeg har bestilt. Betyr dette altså at ved å bruke en av de overnevnte så kan jeg bestille bedre kvalitet enn det som tilbys fra blurb?

Lenke til kommentar

Det som jeg passer på når jeg eksporterer til JPEG, er at jeg ikke ser på antall MB bildet er på, men velger en høy JPEG kvalitet - 85-90%, og skalerer til en størrelse som vil gi rundt 240-360dpi i boka. Er det en kvalitetsbok jeg skal lage, så finner jeg reell størrelse og skalerer til 300dpi.

 

Jeg stoler egentlig ikke på skaleringsfunksjonene til Cewe ...

 

Husk at Blurb har flere kvalitetsnivåer - de billigste utgavene synes jeg ikke er like gode som mine egne utskrifter, JP er bedre der.

Lenke til kommentar

Det som jeg passer på når jeg eksporterer til JPEG, er at jeg ikke ser på antall MB bildet er på, men velger en høy JPEG kvalitet - 85-90%, og skalerer til en størrelse som vil gi rundt 240-360dpi i boka. Er det en kvalitetsbok jeg skal lage, så finner jeg reell størrelse og skalerer til 300dpi.

 

Jeg stoler egentlig ikke på skaleringsfunksjonene til Cewe ...

 

Husk at Blurb har flere kvalitetsnivåer - de billigste utgavene synes jeg ikke er like gode som mine egne utskrifter, JP er bedre der.

 

Jeg har også tidvis skalert til 300dpi som er anbefalt oppløsning hos blurb, men er usikker på om dette gir vesentlig bedre resultat enn å bruke bilder med høyere oppløsning, det er ihvertfall arbeidskrevende....

 

Blurb har vel bare én kvalitet på selve trykkingen, men ulike papirkvaliteter som til en viss grad innvirker på opplevd kvalitet på trykken.

Endret av twoeyes
Lenke til kommentar

Takker for nyttig info!

 

Ser at dette med å lage fotobøker straks blir enda mer omfattende enn før, men om resultatet blir bedre kan jeg leve med det. Jeg har ikke gjort noen form for skalering tidligere og har hatt en mistanke om at det har vært kilden til problemet.

 

Ellers har jeg prøvd flere kvaliteter hos blurb, men opplever det sånn som twoeyes sier at forskjellen er på papiret. De dyre bøkene føles bedre, men bildekvaliteten har vært lik.

 

Noen som har erfaring med å lage bøkene ferdige i Aperture og bestille fra Apple da? Da burde man jo slippe hele denne eksporteringsproblematikken?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...