Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ngt, avstand til sentralen.


Anbefalte innlegg

Jeg har fått i oppdrag av en kammerat å snakke litt med Ngt for han. Han bor langt unna sentralen, og er i tvil om han kan få Adsl. Han har selv snakket litt med Ngt, og de sa at han bodde 1,7Km for langt unna sentralen.

1) Hvor langt er dette? Jeg har hørt et sted at de regner 3Km for for langt unna. Da bor han altså 4,7 km unna sentralen. Men er det noen som vet hvilken grense de definerer?

2)denne forumtråden så står det;


Data Rate (kbps)  Distanse (meter) SHDSL     Distanse (meter) SDSL

         144               8300                       5600

         208               7300	

         272               6766                       4200

         400               6467                       3900

         528               5933                       3600

         784               5633                       3450

        1040               4967	

        1168               4700                       3300

        1552               4367                       3000

        2064               3533	

        2320               3400                       2250

Denne gjelder da sdsl. Er den også representativ for Adsl? Hvor langt unne må han bo før han får dårligere enn ca 600kbps.

3) Noen som har erfaring med å be Ngt legge inn bredbånd selv om de fraråder det? Er de villig til det?

4) Er det slik at om de setter opp i sentralen til f.eks Echo (4mbps) så vil du kunne oppnå høyere hastighet, eller er dette slik at bor du 4700m fra sentralen så kan du ikke få mer enn X-kbps uansett hvor raskt sentralen setter deg?

5) Om det er slik at om de setter deg opp i sentralen så kan du oppnå høyere hastighet selv om du bor langt unna sentralen, er det noen som vet om Ngt er villig til å gjøre dette for å utligne for linjetapet over lange avstander?

6) Er det noe teknisk utrsyr som gjør at avstanden ikek blir så viktig? Jeg har hørt at noen steder så har de en slags boks som forsterker signalene, og gjør at du kan bo lengre vekke fra sentralen. Er det mulig å få ngt til å sette opp en slik boks i nærheten, eller er det fåfengt å be om?

 

Vet at det ble litt, alle svar blir tatt i mot med glede.

Og p.s, jo jeg har søkt.

Mvh P@rm@nn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

avstanden er ikke hvor langt du bor unna sentralen i vei men hvor langt unna telefonuttaket ditt er fra sentralen dvs linjeavstanden

 

jeg bor 3666m unna sentralen i linjeavstand og hadde nettopp bredesmilpakken med 4 mb linje (effektiv var den på ca 3300mbit)

 

tviler sterkt på at du kan få noe signalbooster av dem

 

telehor har en grense på 3400m og vil derfor ikke gi meg adsl der jeg bor heldigvis (har tilbud om telehor avidi)

 

ngt har vel en ca grense på 5000 m etter det jeg har forstått

 

 

NGT ruler!!!!!

Lenke til kommentar

ngt har vel en ca grense på 5000 m etter det jeg har forstått

Takk for svarene (begge 2).

Dette var jo egentlig litt dumt. Om de har en annbefalt max grense på 5Km, og han hadde 1,7km lengre linjeavstand en det, så er han oppe i 6,7Km.

Om den tabellen jeg fant også er representativ for Adsl så kan han ikke få mer enn rundt 272kbps, noe som jo ikke akkurat er kjempe.

Lenke til kommentar

Takk for alle svarene. Jeg snakket nå meg Ngt, og de var ikke veldig positive. Fant forresten ut at han er 6,4km unna sentralen. Det fruen i bredbåndstellefonen sa var at de var villig til å bygge ut, men de kunne ikke garantere noe som helst. Hun sa at han nokk ikke ville få mer en maks halvparten av anonsert linje (850), om han i det hele tatt fikk kontakt. Han kunne også få en linje som falt ut med gjenve mellomrom. De hadde det sterkeste utstyret i sentralen (kansje derfor telenor bruker 3 km som max lengde, mens ngt 5), og at det da nok ikke var håp om å få av noen av de andre. Ville nok heller ikke bli bygd ut en sentral nærmere han, da han bor ute i skogen.

Så lurer litt på om jeg skal annbefale han å prøve, eller bare vente 4 månder til han blir 18 så flytte ut.

Lenke til kommentar
jeg bor 3666m unna sentralen i linjeavstand og hadde nettopp bredesmilpakken med 4 mb linje (effektiv var den på ca 3300mbit)

Jeg hadde også 4 Mbps sommertilbud fra NGT

Det sto 4000/864 kbps i routeren..

Jeg hadde også ca 3300 kbps eller 433 kB/s effektiv download!

Det har noe med linje tap og gjøre..

Det er derfor det står 3700 kbps eller noe lignende i routeren til de som har Delta 3000 kbps!

NGT ruler!!!!!
Enig
Lenke til kommentar

1) Hvis jeg husker rett, så stemmer det at NGT bruker 5km som grense. Har du lengre linjeavstand (ikke luftlinje-avstand) enn dette, vil de spørre deg om du er interessert i å prøve likevel. Men da er det en såkalt "no guarantee"-ordning, der du som kunde tar alle kostnadene ved forsøket dersom det skulle vise seg å ikke fungere. Det er mulig NGT har nedjustert grensen til under 5km nå som de har økt hastigheten på sitt laveste abonnement fra 704 til 850 kbit/s (er en stund siden jeg var borti denne problemstillingen sist).

 

Mulig jeg tar feil her, men jeg tror ikke Telenor gir deg denne muligheten til å forsøke i slike vanskelige tilfeller.

 

2) Den oversikten er ikke representativ for ADSL. SHDSL (som er en litt nyere og "bedre" standard enn SDSL) er en god del mindre følsom for linjeavstand enn ADSL er. Typisk kan de laveste abonnenmentene i de fleste tilfeller leveres til ca. 5 km for ADSL og til ca. 7 km for SHDSL, men det avhenger helt av forholdene for akkurat din linje (mer om dette under).

 

3) Så vidt jeg vet gir NGT deg muligheten til å bestemme dette, som beskrevet over.

 

4) Det er linjen fysisk som avgjør hvilken hastighet som er mulig. Hvor mye båndbredde NGT bestemmer at du får lov til å bruke påvirker ikke dette. Maks hastighet er altså helt uavhengig av hvilket abonnement du har. Det kan faktisk skape problemer om sentralen tillater en høyere hastighet enn linjen rent fysisk tåler, rett og slett fordi ruteren din da vil prøve å kommunisere på høyere hastighet enn det linjen takler. Linjen kan da falle ut og bli mer ustabil enn den ville vært på et lavere abonnement.

 

Et viktig poeng her er at det uansett ikke er mulig verken for deg eller NGT å spå hva en linje kan klare før det prøves ut i praksis. Det er mange forhold som påvirker dette, som bl.a. linjekvalitet (som er nevnt tidligere... dette går stort sett på hvor tykk kobbertråd det er mellom deg og sentralen... typisk er dette 0.4mm, men "gode" linjer kan ha 0.6mm eller høyere), temperatur (som kan variere med sesongene), støy fra elektriske apparater i husstanden din, ekstern støy langs linjeføringen fra deg til sentralen, mm...

 

5) Dette punktet faller igrunn bort, ettersom NGT ikke kan påvirke hva linjen din klarer. Det er imidlertid mulig å fin-innstille litt på hvordan ruteren din og sentralen kommuniserer, og dette kan falle heldig ut og føre til at linjen klarer mer. Det kan uheldigvis også føre til større ustabilitet, så om denne "trade-off"-en er verdt det er umulig å vite. Det må testes i hvert tilfelle. Men hvis du ikke møter på en som har stått opp med feil fot, vil nok NGT sin kundeservice være villig til å gjøre det de kan. De tjener jo på å ha deg som kunde. :)

 

6) Det finnes vel repeatere som forsterker signaler, men om dette fungerer med ADSL/SHDSL-standardene vet jeg ikke. Uansett er linjen mellom der du bor og sentralen eid av Telenor, og den biten leier NGT av Telenor. NGT (eller andre leverandører) har derfor ikke uten videre rett til å gjøre endringer i Telenors nett. Det er også av samme grunn NGT ikke selv har noen montører, men må bruke et av Telenors autoriserte montør-firmaer (Bravida, ABB, TelNet, Sønnico, etc...) for alt av opp-, ned- og omkoblinger i telefon-nettet.

 

Ikke vet jeg om en repeater vil hjelpe, og jeg vil uansett bli overrasket over om dette er noe som NGT i det hele tatt kan påvirke. Vil ikke tro dette er noe som er mulig å gjøre for enkelt-kunder.

 

For å si noe generelt om mulighetene her... I de aller fleste tilfeller vil du få en eller annen linje (om ikke med full hastighet) opp til 6km, men du kan også være uheldig. Etter 6km synker sjansene raskt. Vil kanskje tippe (og ja, dette er en gjetning med store feilmarginer!) at du har en 50% sjanse for å få en fungerende linje på en slik avstand. Og den vil ganske garantert yte under Bravo-hastighet; mellom 200 og 700 kbit/s vil jeg tro.

 

Lykke til i alle fall! :)

Lenke til kommentar

bananjens: Er det noe du tror, eller noe du har opplevd? Jeg har opplevd det motsatte, nemlig. Og det er vel egentlig ulogisk at en leverandør skal ta på seg kostnadene for en ting de ikke har tro på, men som de likevel er snille og prøver dersom man ønsker det.

 

Det som stemmer er at man ikke får noe abonnement dersom installasjonen feiler. Man betaler altså ingenting utover "etableringsavgiften" (dersom det ikke funker), men den må man betale, ettersom NGT uansett har kostnader til montør-firma som de "leier" via Telenor.

Lenke til kommentar

Da har NGT ulik praksis i hvert tilfelle... Jeg tror fremdeles du tar feil.

 

Hva er i så fall poenget med i det hele tatt å stoppe prosessen hvis det er over 5 km? En kunde har jo da uansett ingenting å tape på å si "ja, prøv".

 

Å legge inn et kunstig stopp her vil jo bare forsinke leveringstiden (som igjen betyr færre abonnementspenger til NGT), skape merarbeid for kunden og NGT (administrasjon av hvem som har sagt ja og nei), samt unødvendig frustrasjon og usikkerhet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...