Gå til innhold

[Løst] Headset fungerer ikke lenger, hvem må jeg gå til?


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte i oktober i fjor et Creative Draco HS-850 headset på Lefdal (i butikk, ikke via nettet), og har fortsatt kvitteringen. Den ene av de to klokkene eller hva man kaller det henger løst og mikrofonen har sluttet å fungere helt siden dette har skjedd (jeg har behandlet headsetet helt vanlig). Jeg har sjekket ut og funnet ut at Creative har en "1 Year Manufacturer Warranty", og jeg lurer dermed på om jeg må kontakte Creative eller om jeg kan gå og få det byttet (eller lignende) på Lefdal. Stiller dette spørsmålet nå så jeg kan få ordnet det fortest mulig på mandag. Takk for all eventuell hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

da garantien er inne kan du fint gå til creative

 

når garantien senere i år går ut og du kun har reklamasjonsrett er det mulig du bare kan gå til lefdal, da creative (etter hva jeg vet) ikke holder til i norge og dermed ikke går under det norske regelverket

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser bort fra garantien, i og med at garantier ikke er lovregulerte, jeg ikke har noe kjennskap til Creatives garantivilkår, og trådstarter stiller spørsmålet "hvem jeg gå til?". I utgangspunktet åpner fkjl. § 34 første ledd for at forbrukeren kan rette kravet sitt mot tidligere salgsledd. Når det gjelder Evelen!s påstand om at "Creative ikke holder til i Norge og dermed ikke går under det norske regelverket", så har Creative norske sider og norsk nettbutikk, og salg rettes i disse tilfellene utelukkende mot norske forbrukere. Det heter i § 3 annet ledd at det ikke kan

avtales at rettsreglene i en stat utenfor EØS skal anvendes på en kjøpsavtale som har nær tilknytning til EØS-statenes territorium, dersom forbrukeren ved dette får en dårligere beskyttelse enn etter loven her.

Du kan med andre ord reklamere mot både Lefdal eller Creative, selv om Lefdal sannsynligvis er det enkleste alternativet.

 

Når det gjelder omlevering, kan forbrukeren kreve dette etter § 29 første ledd, unntatt når

gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

Det følger av Ot.prp. nr. 44 (2001-2002) s. 183 at det normalt vil være

opp til selger å vise at ett av disse vilkårene er oppfylt.

Høyesterett har i "Sko-saken" uttalt at en vesentlig merkostnad ved reparasjon minst er en tredjedel av innkjøpsprisen. Altså kan selger likevel velge å reparere dersom kostnadene i den forbindelse er mindre enn en tredjedel av innkjøpsprisen til varen. Jeg vet ikke hvor dyre hodetelefoner det er snakk om, men det er altså ikke gitt at trådstarter kan velge omlevering.

Endret av Pixma
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...