Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mast bremsene på bilen i dag pga lekasje, mulig å midlertidig tette dette?


Anbefalte innlegg

Hei, kjørte på en smal vei i dag hvor jeg møtte en bil og måtte bremse. Der fungerte bremsene i 1 sekund hvor det ristet i pedalen når jeg trykka den inn, og til slutt gikk bremsepedalen helt i bånn og jeg sklei fremover uten bremser.

 

Jeg fant ut at lekasjen kommer ifra høyre bakhjul, men så lite bilkyndig som jeg er, lurer jeg på om det er mulig å midlertidig tette lekasjen så jeg får meg til et verksted som ikke er alt for langt unna hvor bilen står nå?

 

Jeg vet ikke hvor på dekket det lekker, om det er fra en slange eller noe anna greier der :p

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ring Falken.

 

Avhengig av hva slags forsikring du har, eller NAF-medlemskap, kan det jo hende at du har gratis/billige tauinger. Uansett er det bedre å få bilen hentet enn å bli drept.

 

Hehe ja er vel igrunn det! Blir nok til at jeg ringer falken eller noen.

Lenke til kommentar

Hvis du skal fikse det så må du finne ut hva lekkasjen kommer av. Du kan uansett ikke bare surre noe rundt en bremseslange fordi trykket er ganske høyt.. Et midlertidig alternativ er å plugge røret til det hjulet på en eller annen måte så bremsen der er utkoblet hvis du er helt sikker på at luft ikke er kommet inn (sjekk væskebeholderen, er den tom?), men det er jo veldig ulovlig.. og ikke å anbefale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen alternativer

1. Flytt bilen til verksted ved hjelp av bilfrakter/bilhenger.

2. Slep en annen bil som har bremser, slik at denne kan gjøre bremsingen.

3. Bank flatt bremserøret som går til høyre bakhjul og kjør forsiktig til verksted.

4. Sjekk at håndbrekket funker. Kjør -veldig- forsiktig til verkstedet for egen maskin.

Lenke til kommentar

Har kjørt med dette selv en gang, anbefaler deg ikke å legge deg noe særlig over 20km/t du har fortsatt bremser, med mindre begge rørsystemene er leaksja på, dette har jeg aldri hørt om, men man skal ikek utelukke det helt.Dog vil ikke bræmsene være like kraftige som før siden det er to separate bremsesytemer, som tar for seg 3 hjul hver. Dette burde man bare gjøre dersom man er helt nødt til å få flyttet bilen til et verksted så fort som mulig og man ikke kan få noen til å komme å taue den dit. Slikt burde bare gjøres i ytterste nødsfall og ikke ellers.

Lenke til kommentar

De to kretsene er ikke separate egentlig før man faktisk får en lekkasje på en av dem, siden en lekkasje i mastersylinderen ikke vil merkes på trykket før èn av dem faktisk mister trykket. Det er derfor en stor risiko for å kjøre rundt med en mastersylinder som lekker trykk mellom kretsene uten å merke det før en av kretsene faktisk får lekkasje. Det er trykket på stemplet til hovedkretsen som trykker stemplet på sekundærkretsen, og lekker det forbi primærkretsen går trykket bare direkte over til sekundærkretsen istedetfor via stemplet (merkes ikke i det hele tatt).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...