Gå til innhold

Selvbygg - Trenger hjelp til valg av komponenter


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg er så og si klar for bestilling av PC'en, men er litt usikker på noen deler!

Siden jeg ikke har så mye peiling, så har jeg gjort litt research, og funnet ut at det blir anbefalt å kjøpe en 3. parts kjøler for cpu'en, men er litt usikker på hvilken. Har hørt mye skryt om Noctua D-14, men syntes at den er litt i det dyreste laget! Så lurte på om en cooler master evo 212 holder? Har ikke tenkt til å overklokke. Så lurte egentlig på hvor god den er i forhold til intel sin kjøleløsning.

 

Var egentlig ganske sikker på at jeg skulle kjøpe nzxt hale 90, men er litt usikker siden føler at merket er ganske så ukjent, og ville heller ha valgt noe som er litt mer kjent som corsair. Men siden i følge speccsa så er nzxt veldig bra iforhold til prisen men hvordan kvaliteten er i realiteten, siden jeg har lest en del at folk sier at det er viktig å ha en god PSU. i tillegg så finnes den bare i 650w modulær, og siden jeg ikke har tenkt å kjøre SLI eller overklokke, så tror jeg det blir ganske overkill med så mye watt.

 

Siste spørsmålet mitt er ang kabinett! vet at det er egentlig bare smak og behag. Men klarer bare ikke å bestemme meg hva jeg burde gå for.

Står mellom Fractal Design R3/4( er usikker på om det lønner seg å gå for r4, siden den er koster tross alt 30% dyrere enn r3), eller om jeg heller skal gå for corsair sin obsidian 550d( siden jeg har lest at den har en del bedre lydisolering, og i tilfelle at CM evo 212 ikke er like stille som noctua'en, at det ville ha vært bedre å investere i en bedre kabinett enn kjøler). Eller om jeg skal droppe lydisoleringen og gå for corsair carbid 500r, siden den også har fått veldig mye skryt, og er svært populær.

 

Lurte i tillegg til hvilken minne jeg skal kjøpe? Siden der er så stort utvalg av minner og ikke har en anelse av hva som er bra, og hvilket merke som levere god kvalitet.

 

Resten av specsa

I5 ivy bridge

Asus gtx 670

Asus z77 - V

Samsung 830 120 gb

 

Er veldig takknemlig om noen hadde hatt tiden til å lese gjennom alt og kunne ha hjulpet meg!

Tenker at jeg kommer til å bestille iløpet av helgen/tidlig neste uke.

 

-Tom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Cooler Master Hyper 212 EVO er en finfin kjøler til prisen. Den har større kjøleareal og større vifte enn stock kjøler, så den vil kjøle bedre og rotere mindre (=mindre støy).

 

2. NZXT Hale er veldig kurante strømforskyninger, og absolutt verdige alternativer til Corsair, Seasonic etc.

 

3. Det er veldig bra å ha litt ekstra å gå på med en strømforskyning. Den slites mindre når den ikke har opp mot maksimal belastning, den vil bli mindre varm (vifta trenger ikke å gå for fullt ---> mindre støy). Merk at 650W vil holde, så du trenger ikke begynne å titte etter 850W eller mer.

 

4. Nå har jeg ikke sjekket priser på komponenter på noen uker, men Dustin home har R4 til 795,- (link), og fra hva jeg husker lå R3 på det samme for 4 uker siden.

4.2. Jeg er svært glad i både Define R3/4 og 550D. 550D er hakket bedre på alle områder, men R3/4 er absolutt ikke et dårlig kjøp. Personlig heller jeg mot 550D, men som sagt er begge to gode valg.

4.3. Det er stor forskjell på hvor plaget en er av støy. Om du spiller med hodetelefoner og ikke har maskinen på om natta (eller i samme rom som du sover i) spiller det liten rolle, men om du er som meg som har høytallere (og irriterer seg litt over støy) er et støyisolert kabinett veien å gå.

 

5. Corsair Vengeance LP(!), Corsair XMS3, Kingston HyperX er alle gode valg når det kommer til minne (i synkende rekkefølge synes jeg). Kjøp 2 brikker á 4GB så har du mer enn nok minne (det vil koste ca. 400,-).

 

6. Sjekk prisene på flere steder, men bestill helst kun fra ett sted (frakt har en tendens til å bli dyrt). Min erfaring er at Dustin home generelt sett er billigst, og de har en fast fraktkostnad på 99,- (for denne typen varer).

 

 

-Deluze

Lenke til kommentar

Takk for gode svar!

1. Da går jeg for Evo'en!

2. Begrunnelsen for at jeg valgte NZXT'en var igrunn pga at den var den billigste +80 "gold" i sin prisklasse. Gikk da ut ifra at det er bra? at den er "gold", og at den er modulær, siden 550w modellen var ikke modulær.

4.Tipper jeg kommer til å gå for corsair'en! Siden jeg sparer inn litt på kjøleren.

5.http://www.dustinhome.no/product/5010598525/corsair-8gb-ddr3-vengeance-lp-pc3-12800-1600mhz-cl9-2x4gb/ vil disse funke? eller finnes det bedre alternativer?

6. Hadde nok planer å bestille fra Dustinhome uansett ;)

Det eneste jeg lurer på er at på noen av delene står det "Bestillingsvare", noen som vet hvor lang tid det tar før de sender slike varer?

Siden hadde planer om å få alle delene i løpet av neste uke.

 

-Tom

Lenke til kommentar

Bare hyggelig!

 

2. 80+ er en effektivitetssertifisering for strømforskyninger, og de ulike "medaljene" (bronze, sølv, gull, platinum) viser til hvor effektive de er jevnt over belastningsmengden. 80+ er en av tingene å se på når det kommer til strømforskyninger, dessverre er det ikke det eneste. Uansett, nevnte PSU er et godt valg til prisen.

 

4. De vil funke veldig godt, og er det paret jeg alltid anbefaler.

 

Nei, det er ikke godt å si. Når du har alt i handlevognen vil jeg anbefale at du spør Dustin, det er nok kun de som kan svare deg.

 

Eventuelt kan vi finne noen alternativer hvis det tar lang tid før delene kommer inn.

 

 

-Deluze

Lenke til kommentar

En liten oppdatering:

Har kontaktet dustinhome, og svaret var at de har leveringsproblemer.

og PSU får de ikke heller inn før om 4 uke.

Så er ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre, vente til de får inn delene, slik at jeg får akkurat de delene, eller om jeg skal finne en annen PSU og bestille GTX kortet fra Komplett e.l

Noen som har noe formeninger om hva som er den beste løsningen? Siden jeg ikke akkuratt er i nød om å ha en ny PC. Men ønsket gjerne å få bygget og testet at alt fungerer før skolestart.

evt. komme med tips til hvilken PSU/gtx kort jeg skal velge

 

-Tom

Endret av Tooooom
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+152

En liten oppdatering:

Har kontaktet dustinhome, og svaret var at de har leveringsproblemer.

og PSU får de ikke heller inn før om 4 uke.

Så er ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre, vente til de får inn delene, slik at jeg får akkurat de delene, eller om jeg skal finne en annen PSU og bestille GTX kortet fra Komplett e.l

Noen som har noe formeninger om hva som er den beste løsningen? Siden jeg ikke akkuratt er i nød om å ha en ny PC. Men ønsket gjerne å få bygget og testet at alt fungerer før skolestart.

evt. komme med tips til hvilken PSU/gtx kort jeg skal velge

 

-Tom

 

Du kan jo sette sammen oppsettet på komplett og se hvor stor forskjell det er i pris.

Lenke til kommentar

5. Corsair Vengeance LP(!), Corsair XMS3, Kingston HyperX er alle gode valg når det kommer til minne (i synkende rekkefølge synes jeg). Kjøp 2 brikker á 4GB så har du mer enn nok minne (det vil koste ca. 400,-).

 

Har elendig erfaring med Corsair XMS3(fått defekte brikker 2 ganger), derimot kan jeg på det varmeste anbefale G.skill Ripjaws!

Lenke til kommentar

En liten oppdatering:

Har kontaktet dustinhome, og svaret var at de har leveringsproblemer.

og PSU får de ikke heller inn før om 4 uke.

Så er ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre, vente til de får inn delene, slik at jeg får akkurat de delene, eller om jeg skal finne en annen PSU og bestille GTX kortet fra Komplett e.l

Noen som har noe formeninger om hva som er den beste løsningen? Siden jeg ikke akkuratt er i nød om å ha en ny PC. Men ønsket gjerne å få bygget og testet at alt fungerer før skolestart.

evt. komme med tips til hvilken PSU/gtx kort jeg skal velge

 

-Tom

 

Du kan jo sette sammen oppsettet på komplett og se hvor stor forskjell det er i pris.

Da komplett ikke har NZXT PSU'en, så la jeg inn en xfx, men prisen ble nesten 1 000 spenn ekstra. så for meg så lønner det seg ikke å bestille fra komplett :(

Det jeg vurdere er å kjøpe http://www.dustinhome.no/product/5010637931/gigabyte-geforce-gtx-670-oc-2gb-pci-e-dvi-hdmi-dp/#intcmp=searchProvider_dacsa istedenfor fra asus.

PSU, der har jeg ingen aning hva jeg skal kjøpe, så her hadde tips vært kjekt!

 

-Tom

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+152

Da komplett ikke har NZXT PSU'en, så la jeg inn en xfx, men prisen ble nesten 1 000 spenn ekstra. så for meg så lønner det seg ikke å bestille fra komplett :(

Det jeg vurdere er å kjøpe http://www.dustinhom...hProvider_dacsa istedenfor fra asus.

PSU, der har jeg ingen aning hva jeg skal kjøpe, så her hadde tips vært kjekt!

 

-Tom

 

Såvidt jeg vet er det minimale forskjeller på Gigabyte og Asus kortet, begge er veldig bra kort. Når det gjelder PSUer har jeg ikke full oversikt, men det er flere gode alternativer fra Corsair, Seasonic, Cooler Master etc. Dog fant jeg ingen med 80+ gold i samme prisklasse.

Endret av Slettet+152
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...