Gå til innhold

Augustfest 2012 - Kenneth Solfjeld - Furet Værbitt Vakkert

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Brukernavn:

Kenneth Solfjeld

Deltagernivå:

Pingle

Utfordring:

Fotografere nordnorsk natur og kystmiljø.

Kamera:

Nikon D800

Glass:

AF-S Nikkor 24mm f/1.4G ED

AF-S Nikkor 50mm f/1.4G (til evt. panoramafotografering)

(AF-S Nikkor 14-24mm f/2.8G ED)

AF-S Nikkor 24-70mm f/2.8G ED

AF-S Nikkor 70-200mm f/2.8G IF-ED VR

Hvorfor gidder vi å bo her oppe i nord? Det regner stort sett alltid, og tempraturen når sjelden mere enn 15°C om sommeren. Jeg har mistet motet, men jeg vet at dypt inne i hjerterota elsker jeg å leve her oppe. Men det føles ikke slik nå, så derfor må jeg gjennom fotografiet prøve å finne tilbake til det som er nordlendingens essens. Det betyr at jeg må prøve å se det vakre i drittværet. Må fange det utrolig vakre lyset, når ikke skodda ligger nedenfor ørene. Skal prøve, man kan ikke love. Så derfor pingle.

Endret av Kenneth Solfjeld
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En grunn til å bo langt nord er roen og stillheten det gir, noe jeg føler du har klart ypperlig å fange her.

Vakkert.

(Greit, det finnes småbygder lengre sør i landet, men det er noe med "isolasjonen" og.)

Skrevet (endret)

Veldig pent. Flott og majestetisk natur, men likevel så behagelig. Faktisk litt sånn syden-tendenser i vannet, i stor kontrast til resten.

Endret av Andreasfe
Skrevet (endret)

Var nødt til å gå dobbel turnusøkt hele uken på grunn av sykdom på jobb. Ble derfor nødt til å legge hele prosjektet på is noen dager. Sørget likevel for å få tatt noen bilder. Selv om de ikke er helt i tråd med planen, kan de relateres til utfordringen.

7 August

Turisten

post-43539-0-69626400-1344691062_thumb.jpg

AF-S 24-70mm f/2.8G ED@70mm|ISO50|f/5.6|1/500sek.

Hva forventer langveisfarende når de kommer til vår fantastiske landsdel? Jo de forventer å få servert naturperler på sølvfat. Det får de, når været spiller på lag.

10 August

Den gamle boden (hvor man smugrøkte som barn)

post-43539-0-75683700-1344691064_thumb.jpg

AF-S 24-70mm f/2.8G ED@34mm|ISO100|f/5.6|1/125sek.

Jeg dro tilbake til et sted jeg husker fra da jeg var en liten jævelunge. En kompis hadde stjålet en pakke Pall Mall i kiosken, og jeg husker den enorme spenningen i det den første siggen ble tent. Jeg husker hostingen, harkingen, de likbleke/grønne ansiktene og spyingen. Ahh nostalgi! Men det som forundrer meg mest, er at boden ser helt likedan ut nå som da. Busker og kratt har likevel begynt å gjøre krav på plassen. Så om noen år er nok boden borte.

Har bilde fra 2 August også, kommer etterhvert.

• Liker 2
Skrevet (endret)

11 August

I nattens mørke, hører man havet hviske.

post-43539-0-49344200-1344765456_thumb.jpg

AF-S 24-70mm f/2.8G ED@56mm|ISO50|f/16|64sek.

Når jeg er tom for ideer, drar jeg ned til havet for å få nye ideer og inspirasjon. Stedet hvor dette bildet er tatt er min favorittspot i så måte. Har sikkert tatt bilder av dette naustet hundre ganger.

Et tidligere bilde av naustet ble solgt, og brukt på en bok:

post-43539-0-51948700-1344729513_thumb.jpg

• Liker 2
  • 3 uker senere...
Skrevet

Kaster inn håndkleet her! Jeg og min mor fant ut at vi skulle dra på vestlandsturne i store deler av august. Synes da det blir feil å kaste inn bilder her fra Torgallmenningen, og Hellestø beach, når utfordringen var å dokumentere et furet og værbitt nordnorge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...