Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

14 år - ned i vekt


Anbefalte innlegg

Jeg er en gutt på 14 år, veier 114 kg, er rundt 1.90 høy. Jeg må ned i vekt, det sier vel seg selv. Jeg har siden. Nå skal jeg ned i vekt. Jeg er ganske sterk, kraftig i benbygningen og spilt fotball i 7-8 år, men slutta pga. en skade. Jeg har ikke vært fysisk aktiv siden jeg slutta å spille fotball, for rundt 10 mnd siden. Jeg er brei over skuldrene, kraftig benbygning, ferdig med puberteten osv, og det ser vel ut som om jeg er 17-18 år.

 

Er det noen som har tips til trening og kostholdsplan?

 

Jeg var ute å gikk/jogget i skogen i dag, og merket at kondisen var elendig.

Anonym poster: 7e117c35b71da9d2f0b57bd3c65a0b44

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Jeg er noen år eldre enn deg, mellom 1.80 og 1.90 og veide 96 kg for 2 måneder siden. Jeg er også som deg, med kraftig benbyggning. Da sa det stopp for meg, og jeg begynte å tenke på hvordan jeg nå skulle gjøre dette. Jeg kunne jo ikke fortsette slik.

 

Jeg har vært en person som har vært aktiv i alle år, med fotball og diverse andre aktiviteter, men spist ALT for mye (usunn) mat ved siden av. Jeg kuttet ut godteri og brus, men unnet meg i starten LITT av det i helger. Jeg kuttet også ut all fast food og slikt, som jeg spiste. Jeg begynte å spise 2 knekkebrød til frokost og 3 til lunsj, med diverse pålegg som ost, skinke osv, en skål müsli når jeg kom hjem fra skolen, middag (fisk, kylling, kjøtt, grønnsaker) og frukt etter trening. Å spise 5 knekkebrød til frokost og lunsj kan i starten være lite og vanskelig, men det bedrer seg etterhvert. Mange vil sikkert gå imot meg der, da de mener man bare blir slapp av det osv, men det fungerte for meg. (Holder på med dette den dag idag, dog blitt litt slappere med det siste ukene pga ferie. Skal skjerpes)

 

Jeg begynte også med serriøs styrketrening med et treningsprogram , i tillegg til at jeg jogga et par ganger i uka ved siden av f.eks fotball. (Blir kanskje mer aktuelt for deg å jogge mer, iomed at du ikke spiller fotball og vil ned i vekt?)

 

Pr/idag har jeg sluttet å jogge, og prioriterer styrketrening, da målet mitt ikke er å veie 60-70 kg tilslutt.

 

Idag veier jeg 90 kg, med andre ord gått ned 6 kg. 6 kg i seg selv er ikke mye, men hvis du da også ser på hvor mye mer muskelmasse jeg har fått og hvor mye fett jeg har forbrent, blir bildet annerledes. Dog vil jeg fortsatt ned 5 kg og minske fettprosent enda mer.

 

Håper dette på noen kan hjelpe deg. Jeg er ingen personlig trener eller ekspert, og kan dermed ikke fortelle deg hva du skal gjøre osv, men jeg ville fortelle hvordan jeg gjorde og gjør det, og hva som har fungert for meg.

 

MVH denne gangen anonym!

 

 

Anonym poster: bbe875913c1c9febd5b3532e8c07bc3e

Lenke til kommentar

Ja du kan fint gå ned i vekt med kosthold og kardio(jogg/løping). Men grunnen til at jeg anbefaler å trene styrke er for å bygge/vedlikeholde muskelmasse. Men hvis vekta er alt som betyr noe for deg er det bare å kjøre på med et godt kosthold og kondisjonstrening som jeg skrev i førsteposten min. Jeg ville heller satset på å gå ned i fettprosent og bygd litt muskler men det er opp til deg. Du finner alltids øvelser du kan gjøre hjemme men noen krever at du kjøper ekstrautstyr, det er ikke like effektivt og variert som på et treningssenter og til slutt vil du ikke ha nok vekter til å øke motstanden.

 

Bare google "workout at home" så finner du.

Endret av eleNef
Lenke til kommentar

Hei! Først og fremst veldig bra at du har lyst til å begynne å trene :D

 

Det aller viktigste du må vite når du skal ned i vekt, er at du må forbruke mer enn du spiser. Hvis du trener jevnlig og passer på hva du spiser skal dette gå helt fint :) Er lurt å skrive treningslogg og matlogg for å ha en god oversikt over hvordan du ligger an. Kostråd og treningtips kan du få overalt hvis du søker litt på det.

 

Jeg vil iallefall anbefale 4x4 intervall. Dette er en kjempeeffektiv treningsform som vil gjøre underverker for din kondisjon. Den foregår som dette:

 

Oppvarming:

 

Rolig jogging 5-10min

 

4x4 (4 topper og 4 bunner)

 

4 min - topp: Jobber/springer såpass fort at du kommer over snakkegrense (blir vanskelig å holde en samtale mens du springer). Da vet du at du ligger på et passelig tempo i forhold til deg og din kondisjon.

4 min - bunn: gå relativt rolig (roe ned puls og pust)

4 min - topp

4 min - bunn

 

Avslutning

 

5-10 min rolig gange. Gjerne strekke ut musklene / avspenning for bedre restitusjon.

 

Obs. Husk at det er ekstra tungt de første øktene så ikke press deg så hardt i begynnelsen, da du kan oppleve kvalme og ubehag. Ta det i ditt tempo i begynnelsen, så kan du etterhvert presse deg litt mer. Den mest effektive måten å gjennomføre 4x4 er i slak motbakke. Gjerne springe opp (topp) og gå rolig nedover igjen (bunn).

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Intervalltrening er perfekt for og gå ned i vekt, 4 min gange og 4 min der du tar deg helt ut. Gjør dette 4 ganger + en 10 min oppvarming i begynnelsen.

 

Hadde jeg vært deg ville jeg også kjøpt meg en racersykkel og syklet lengre turer i snakketempo, da forbrenner kroppen masse fett.

 

Kostholdet er jo også svært viktig, enkle grep er vel og drikke mye mer vann. Vann er jo det beste du kan drikke iforhold til vekt. Enda et enkelt grep kan jo være og bytte ut brød med knekkebrød? Tror det er 2-3 knekkebrød i en brødskive men er ikke helt sikker. Kutt ut alt av snop, chips , og spesielt brus. Må du ha noe godt i munnen er vel Pepsi Max det beste uten at jeg vil anbefale det. Det kan hende du ikke går ned i vekt med en gang, men ikke fortvil. Det kan være for at du går opp i muskelmasse og ned i fettprosent (om du trener styrketrening). Jeg vil anbefale deg og ta en måling (dette er vel enklest på et treningssenter) der får du ut en kvitering med BMI , Fettprosent , muskelmasse osv og sjekke hvor mye du har forbedret deg etter 1-2 månder. Dette er veldig motiverende for trener du får du resultater kjapt der, der lover jeg!

 

Uansett, lykke til med slankingen :-) Alt slitet er verdt det til slutt, tro meg!

Endret av Submission
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hei alle sammen!

På tide med en liten update :w00t:

 

Treningen i sommer ble aldri noe av, jeg har egentlig ikke noe god unnskyldning - det ble bare slik, mest fordi eneste stedet jeg kunne/ville trene var i skogen, og det ble litt problematisk, også ble alt bare utsatt.

Jeg har gått ned 7-10 kg (varierer litt) uten at jeg har prøvd å gå ned. Muligens siden mamma har begynt å kjøpe mindre snop i helgene, også har jeg blitt VELDIG sløv når det kommer til å spise forkost.

 

Jeg har så ufattelig lyst til å gå ned (skikkelig) i vekt, og jeg merker at jeg får veldig mye motivasjon når jeg ser på jentene jeg "ikke kan få". Jeg har diskutert litt med mamma, og hun vil veldig at jeg skal komme i gang med trening igjen etter ett år i "dvale". Jeg vil trene hjemme, og i den forbindelse lurte jeg på om tredemølle/ bokseutstyr etc kan anbefales? Jeg/ vi vil ikke bruke mye penger, og jeg har sett litt på produktene hos Jula, er det evt noe som kan anbefales i deres sortiment?

 

Jeg var på en del spinningtimer med fotballaget og jeg husket at jeg syntes det var veldig gøy, jeg ble sliten og svett, men samtidig husker jeg at det var herlig ;)Anonym poster: 7e117c35b71da9d2f0b57bd3c65a0b44

Lenke til kommentar

Skolen din har ikke et lite rom med noen stenger og vekter og en spinningsykkel da? Kalt "styrkebua" herover ;) I så fall burde du benytte deg av det. Ser du går på ungdomsskolen, og om du ikke har den muligheten der, så pleier det å være på videregående skoler. Mest sannsynlig er det ikke fri tilgang der, men om dere har en idrettshall som er åpen på aften og kveld (tenker på i tilknytning til skolen, en uavhengig en er jo også greit selvfølgelig), er det ikke noe problem å gå inn og trene, sjelden noen kommer og stiller spørsmål for å si det slik :p

Endret av jigaplow
Lenke til kommentar

Hei, 7-10 Kilo siden august synes jeg høres bra ut ;) Du ikke må miste motet, men dette skal du klare! Det jeg anbefaler, er å gå en tur hver dag. Ta med deg noe tøff musikk på øra, og bare gå til steder du ikke har vært før, rundt om der du bor og omegn! En times gåtur 4 dager i uka gjør underverker i det lange løp. Ligger selvfølgelig mest i kostholdveien, men så lenge du klarer å holde deg i skinnet, og ikke skli ut, så går dette bra. Selvfølgelig kan du unne noe litt digg i helga! Etter hvert kan du bytte ut den ene gådagen med litt lett jogging. Gjør dette i noen uker, så kan du bytte ut to dager i uka med jogging osv. Etter hvert kan du kikke litt på treningsprogrammet til forsvaret http://forsvaret.no/utdanning-karriere/soknad-og-opptakskrav/kom-i-form-treningstips/Sider/kom-i-form-treningstips.aspx Velg Rødt program, og jobb med dette, da dette gir veldig allsidig trening.

Hilsen en som går idrettshøyskolen :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Fett (no pun intended :p )at du vil gjøre noe med en potensielt truende helsefare! Og kult at du har gått ned litt allerede :)

 

Først av alt, man har ikke "kraftig beinbygging", alle har samme skjelettstruktur.

 

Du er nå i den alderen at kroppen er på topp hva hormoner angår. Utnytt dette! Om du spiser mindre enn du forbruker vil du gå ned i vekt/fettprosent samtidig som du bygger muskler om du trener styrke. Høres ikke dette kult ut?

Google ord som basalforbrenning, kaloriunderskudd og proteininntak.

 

Det som må til for å brenne fett er nevnte kaloriunderskudd, samtidig som du spiser nok til proteiner (kjøtt, melk, fisk o.l.) til at du ikke brenner muskelmasse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...