Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

"Alltid" uvell i magen


Anbefalte innlegg

Som dere skjønner har jeg stort sett alltid magetrøbbel. Jeg har vært utredet for dette før og fikk diagnosen Cøliaki.

 

Symptomene er ennå som følger: Oppblåsthet (veldig ofte stor gassdannelse i magen, noen ganger går det lett ut, andre ganger får jeg det ikke ut), løs/hard mage (enten kommer alt ut eller kommer bare små perter), litt mageverk (når jeg ikke får ut avføring og gass) og brekninger i form av hoste (ofte etter inntak av mat). Jeg går alltid rundt med en uggen følelse i magen, og kan høre magen arbeide inntenst (rumling og andre surklelyder). Ooog, alt dette fører av og til til kaldsvetting pga. av ubehaget.

 

Noen som har noen forslag på hva som kan være den underliggende årsaken? Eller er det rett og slett vanlig? :/ Jeg vet at jeg kan oppsøke lege og slikt, men tenker jeg prøver meg her først! Tilstanden har vart ganske lenge. Første utredning var for over et år siden.

 

Takk for hjelpen dere kan bidra med! :)Anonym poster: c3f8d7c7c5f227b749010ff655f3b35f

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke lege, har heller ikke sykdommen, så jeg måtte google dette og sitterer: < En som har cøliaki tåler ikke gluten. Gluten er et protein som finnes i kornslagene hvete, bygg og rug. Også urhvete (spelt) inneholder gluten. >

 

Har hør om flere som ikke tåler gluten og ei jeg kjenner fungerer bra, etter å ha kuttetet ut gluten og fulgt et eget opplegg, anbefalt av helsevesnet. Kanskje du skulle gjøre det samme.

 

Når du er utredet, så fikk du vel et "opplegg" som det var meningen at du skulle følge. Hvis du fikk det, hvorfor har du ikke fulgt opp?

Lenke til kommentar

Først og fremst: Holder du deg til glutenfrie næringsmidler? Og da mener jeg at du ikke en gang spiser godteri med spor av gluten. Selv brødsmuler kan få fart på fordøyelsen når man har cøliaki.

 

For det andre er det veldig vanlig at man sammen med cøliaki også utvikler laktosintoleranse. Her må du bare prøve og feile til du finner ut av hva du tåler.

 

Jeg vil anbefale denne nettsiden: http://www.ncf.no/

Lenke til kommentar

Hei!

 

Symptomene du nevner er typiske for cøliaki og irritabel tarmsyndrom; intoleranse overfor laktose og matvarer, samt inflammatorisk tarmsykdom (Crohns og ulcerøs kolitt) kan gi liknende symptomer. Dersom du har fått cøliaki, skyldes disse etter all sannsynlighet dette. Hvordan er kostholdet ditt (helt glutenfritt)? Dersom du føler dette er vanskelig, kan fastlege henvise deg til ernæringsfysiolog for kostholdsveiledning; de kan samtidig vurdere behovet ditt for kosttilskudd (det dreier seg da hovedsakelig om vitaminene A og D, folat og jern). Det finnes ingen medisiner som kan hjelpe dersom du inntar gluten, slik at det er viktig at dietten er helt fri for dette. Dersom det viser seg at kostholdet er optimalisert, ville jeg unngått melkeprodukter og gått på fettfattig kost for å se om man får bedring av det. Dette kan med fordel skje i samarbeid med ernæringsfysiolog. Om ingenting gir symptombedring, vil man utrede videre, eventuelt tenke på om du er en av de få som behøver tilleggsmedisiner. En henvisning til en spesialist på området vil da være relevant.

 

Det er altså lurt å oppsøke legen dersom du mener du har optimalisert diett (eller behøver hjelp med dette). Videre utredninger, henvisning til ernæringsfysiolog, og i sjeldne tilfeller til spesialist, blir da aktuelt.

Lenke til kommentar

Prøv potetgullet Sørlandschips grillet italiensk paprika. Av en eller annen grunn reagerer jeg noe helt sinnssykt på akkurat det potetgullet (kjempeforskjell på det og det vanlige salte i hvit og oransje pose), så jeg tror du vil reagere på det hvis du er allergisk (mot gluten), jeg tror det potetgullet er en gluten versting. Det er det verste av alle potetgull jeg vet om. Typiske asiatiske dietter inneholder hverken gluten eller melkesukker. Trolig vil det være bra for deg å sette deg inn i asiatisk kokkekunst. Koffein er også veldig negativt. Så brus med koffein eller kaffe er det nok lurt å unngå. Det samme med light-brus, og sukkerfri tyggegummi.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Hei!

 

Symptomene du nevner er typiske for cøliaki og irritabel tarmsyndrom; intoleranse overfor laktose og matvarer, samt inflammatorisk tarmsykdom (Crohns og ulcerøs kolitt) kan gi liknende symptomer. Dersom du har fått cøliaki, skyldes disse etter all sannsynlighet dette. Hvordan er kostholdet ditt (helt glutenfritt)? Dersom du føler dette er vanskelig, kan fastlege henvise deg til ernæringsfysiolog for kostholdsveiledning; de kan samtidig vurdere behovet ditt for kosttilskudd (det dreier seg da hovedsakelig om vitaminene A og D, folat og jern). Det finnes ingen medisiner som kan hjelpe dersom du inntar gluten, slik at det er viktig at dietten er helt fri for dette. Dersom det viser seg at kostholdet er optimalisert, ville jeg unngått melkeprodukter og gått på fettfattig kost for å se om man får bedring av det. Dette kan med fordel skje i samarbeid med ernæringsfysiolog. Om ingenting gir symptombedring, vil man utrede videre, eventuelt tenke på om du er en av de få som behøver tilleggsmedisiner. En henvisning til en spesialist på området vil da være relevant.

 

Det er altså lurt å oppsøke legen dersom du mener du har optimalisert diett (eller behøver hjelp med dette). Videre utredninger, henvisning til ernæringsfysiolog, og i sjeldne tilfeller til spesialist, blir da aktuelt.

 

Jeg holder et glutenfritt kosthold, samt jeg har vært på kurs i dette. Har også hatt ernæring på studiet mitt, så har vel en grei oversikt over hva jeg putter i meg. Inntar også multivitaminer for å få i meg nok vitaminer og mineraler. Å kutte ut melk har jeg delvis prøvd (bare en liten stund da. Hvor lenge må jeg kutte ut for å finne ut virkningen?).

 

Å prøve en mindre fettfattig kost (enn jeg har nå) har jeg ikke prøvd på ennå! Skal teste ut dette, takk :)

Man pleier å råde cøliakipasienter til å unngå melk den første måneden etter behandlingsstart; etter dette pleier de fleste å bli kvitt laktoseintoleransen sin. Masse lykke til! Endret av Pixma
Lenke til kommentar

Jeg er ikke lege, har heller ikke sykdommen, så jeg måtte google dette og sitterer: < En som har cøliaki tåler ikke gluten. Gluten er et protein som finnes i kornslagene hvete, bygg og rug. Også urhvete (spelt) inneholder gluten. >

 

Har hør om flere som ikke tåler gluten og ei jeg kjenner fungerer bra, etter å ha kuttetet ut gluten og fulgt et eget opplegg, anbefalt av helsevesnet. Kanskje du skulle gjøre det samme.

 

Når du er utredet, så fikk du vel et "opplegg" som det var meningen at du skulle følge. Hvis du fikk det, hvorfor har du ikke fulgt opp?

 

Jeg holder meg til et helt glutenfritt kosthold.

 

Først og fremst: Holder du deg til glutenfrie næringsmidler? Og da mener jeg at du ikke en gang spiser godteri med spor av gluten. Selv brødsmuler kan få fart på fordøyelsen når man har cøliaki.

 

For det andre er det veldig vanlig at man sammen med cøliaki også utvikler laktosintoleranse. Her må du bare prøve og feile til du finner ut av hva du tåler.

 

Jeg vil anbefale denne nettsiden: http://www.ncf.no/

 

Jeg holder meg til et glutenfritt kosthold. Spiser av og til matvarer deklarert med "kan inneholde spor av gluten" da dette i utgangspunktet er glutenfritt.

 

Har prøvd laktosefritt en liten stund. Hvor lenge må jeg holde det for å finne ut om det har en positiv effekt?

 

Jeg hadde også slike symptomer når jeg var mellom 16 og 21 men det har blitt ekstremt mye bedre med alderen.

Var inne til all verdens undersøkelser og prøvde masse forskjellige dietter og medisiner men det var ingenting som hjalp nevneverdig.

 

Håper at alderen vil helbrede meg :)

 

Hei!

 

Symptomene du nevner er typiske for cøliaki og irritabel tarmsyndrom; intoleranse overfor laktose og matvarer, samt inflammatorisk tarmsykdom (Crohns og ulcerøs kolitt) kan gi liknende symptomer. Dersom du har fått cøliaki, skyldes disse etter all sannsynlighet dette. Hvordan er kostholdet ditt (helt glutenfritt)? Dersom du føler dette er vanskelig, kan fastlege henvise deg til ernæringsfysiolog for kostholdsveiledning; de kan samtidig vurdere behovet ditt for kosttilskudd (det dreier seg da hovedsakelig om vitaminene A og D, folat og jern). Det finnes ingen medisiner som kan hjelpe dersom du inntar gluten, slik at det er viktig at dietten er helt fri for dette. Dersom det viser seg at kostholdet er optimalisert, ville jeg unngått melkeprodukter og gått på fettfattig kost for å se om man får bedring av det. Dette kan med fordel skje i samarbeid med ernæringsfysiolog. Om ingenting gir symptombedring, vil man utrede videre, eventuelt tenke på om du er en av de få som behøver tilleggsmedisiner. En henvisning til en spesialist på området vil da være relevant.

 

Det er altså lurt å oppsøke legen dersom du mener du har optimalisert diett (eller behøver hjelp med dette). Videre utredninger, henvisning til ernæringsfysiolog, og i sjeldne tilfeller til spesialist, blir da aktuelt.

 

Kostholdet er glutenfritt. Jeg inntar multivitaminer for å ha nok inntak av mineraler og vitaminer. Har kurs i glutenfri kosthold og har hatt ernæring som fag i mitt studiet, så bør ha noenlunde kontroll på hva jeg inntar :)

 

Har prøvd melkefri kost en stund, men usikker på hvor lenge jeg må holde dette for å finne ut om det har en positiv effekt?

 

En mer fettfri kost skal jeg prøve på, takk :)

 

Prøv potetgullet Sørlandschips grillet italiensk paprika. Av en eller annen grunn reagerer jeg noe helt sinnssykt på akkurat det potetgullet (kjempeforskjell på det og det vanlige salte i hvit og oransje pose), så jeg tror du vil reagere på det hvis du er allergisk (mot gluten), jeg tror det potetgullet er en gluten versting på grunn av maltodextrin. Det er det verste av alle potetgull jeg vet om. Typiske asiatiske dietter inneholder hverken gluten eller melkesukker. Trolig vil det være bra for deg å sette deg inn i asiatisk kokkekunst. Koffein er også veldig negativt. Så brus med koffein eller kaffe er det nok lurt å unngå. Det samme med light-brus, og sukkerfri tyggegummi.

 

Jeg vil ikke utsette meg for å spise chips som inneholder gluten :) Maltodextrin inneholder forresten ikke gluten.

 

Å kutte ut kaffe er en liten hjelp for meg. Å kutte ut koffein og sukkerfrie produkter har jeg fortsatt igjen å prøve :) Takk for tips!

Anonym poster: c828c7f34abca5b3b3548289e4c31f31

Lenke til kommentar

Hei!

 

Symptomene du nevner er typiske for cøliaki og irritabel tarmsyndrom; intoleranse overfor laktose og matvarer, samt inflammatorisk tarmsykdom (Crohns og ulcerøs kolitt) kan gi liknende symptomer. Dersom du har fått cøliaki, skyldes disse etter all sannsynlighet dette. Hvordan er kostholdet ditt (helt glutenfritt)? Dersom du føler dette er vanskelig, kan fastlege henvise deg til ernæringsfysiolog for kostholdsveiledning; de kan samtidig vurdere behovet ditt for kosttilskudd (det dreier seg da hovedsakelig om vitaminene A og D, folat og jern). Det finnes ingen medisiner som kan hjelpe dersom du inntar gluten, slik at det er viktig at dietten er helt fri for dette. Dersom det viser seg at kostholdet er optimalisert, ville jeg unngått melkeprodukter og gått på fettfattig kost for å se om man får bedring av det. Dette kan med fordel skje i samarbeid med ernæringsfysiolog. Om ingenting gir symptombedring, vil man utrede videre, eventuelt tenke på om du er en av de få som behøver tilleggsmedisiner. En henvisning til en spesialist på området vil da være relevant.

 

Det er altså lurt å oppsøke legen dersom du mener du har optimalisert diett (eller behøver hjelp med dette). Videre utredninger, henvisning til ernæringsfysiolog, og i sjeldne tilfeller til spesialist, blir da aktuelt.

 

Jeg holder et glutenfritt kosthold, samt jeg har vært på kurs i dette. Har også hatt ernæring på studiet mitt, så har vel en grei oversikt over hva jeg putter i meg. Inntar også multivitaminer for å få i meg nok vitaminer og mineraler. Å kutte ut melk har jeg delvis prøvd (bare en liten stund da. Hvor lenge må jeg kutte ut for å finne ut virkningen?).

 

Å prøve en mindre fettfattig kost (enn jeg har nå) har jeg ikke prøvd på ennå! Skal teste ut dette, takk :)

Man pleier å råde cøliakipasienter til å unngå melk den første måneden etter behandlingsstart; etter dette pleier de fleste å bli kvitt laktoseintoleransen sin. Masse lykke til!

 

Takk :) Får prøve å kutte ut melkprodukter en stund! Anonym poster: c828c7f34abca5b3b3548289e4c31f31

Lenke til kommentar

psykisk tilstand, kosthold og miljø er det som teller mest på magefølelsen. Så det er ikke sikkert at det bare er magen din og hva du spiser.

 

Helt sant. Er ekstra problematisk i stressa situasjoner, og når jeg jobber nattevakter. Kanskje dette er en del av problemet. Takk for at du klargjorde det Hexafix :)Anonym poster: c828c7f34abca5b3b3548289e4c31f31

Lenke til kommentar

psykisk tilstand, kosthold og miljø er det som teller mest på magefølelsen. Så det er ikke sikkert at det bare er magen din og hva du spiser.

 

Helt sant. Er ekstra problematisk i stressa situasjoner, og når jeg jobber nattevakter. Kanskje dette er en del av problemet. Takk for at du klargjorde det Hexafix :)Anonym poster: c828c7f34abca5b3b3548289e4c31f31

Bare hyggelig. Det er godt at folk setter pris på mine bidrag. Til og med søvnhygene og hvordan du sover har mye å si på hvordan man føler seg i magen. Vanskelige tanker kan fremkalle smerter. Du kan til og med få problemer med gass og selve fordøyelsen på grunn av psykisk tilstand.

 

Etter å ha vært i gjennom en del magetrøbbel selv så vet jeg mye om magen, psyken og hvordan kroppen fungerer etter det. Må jo bli kjent med seg selv for å vite hva man skal gjøre for å bli frisk. Da trenger du nødvendigvis ikke lege. Ikke for å skremme deg men jeg fikk aldri noe legehjelp. Selv om jeg ble sendt på sykehuset når jeg fikk de første smertene. Nå vet jeg alltid hva jeg skal gjøre for å unngå magetrøbbel.

 

Magetrøbbel i voksen alder er også veldig vanlig fordi det er mange som ikke vet hvorfor og ikke kjenner kroppen sin selv godt nok. Det er mest sannsynlig helt ufarlig selv om det er skikkelig ubehagelig. Jeg vil uansett gå til legen. Dette kan være vanskelig å forklare så det kan være lett å bli misforstått selv om du snakker med en lege så jeg vil anbefale deg å skrive ned det du kan og gi det til legen slik at det ikke blir noen misforståelser. Du må gjerne skrive ned alt i livet som påvirker deg. Kanskje du stresser for mye. Stress er ikke naturlig og naturligvis en psykisk lidelse eller sykdom etter mitt syn. Stress kan unngås. Stress er ikke nødvendig og man blir ikke mer effektiv i arbeidet. Det er ingen vits og når man "tror" at en må stresse så er det på grunn av dårlig planlegging. Det er også fordi man tror at en ikke har tid til å bli ferdig. Lett å stresse men like lett å ikke gjøre det.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

http://www.21stcentu...h/pH_drinks.htm

 

Her er PH verdier for ulike drikker. Apoteket selger også dette: http://www.apotek1.n...r-14-stk-50387p

http://www.e-apoteket.no/butikkla.php?bid=eapoteket&kategori=Legemidler&underkat=Mage%20og%20tarm

 

Hvis en f.eks drikker masse Cola, og så går over på melk og vann, og en et par dagers behandling med det preparatet, eller noe annet som virker hemmende på magesyren tror jeg en vil oppdage en forandring.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Slet mye med det tidligere i år. Hadde mistanke til stressmage (dyspepsi) allerede før første legetime og det viste seg å stemme! Når du har mer problemer ved nattevakter tror jeg neppe det er cøliaki eller laktoseintoleranse, men stress. Det skader ikke å oppsøke, eller bli henvist til psykolog for å lære teknikker for å koble av. Spise lite og ofte gjør også underverker, det samme å kutte ned på søtsaker og kullsyreholdig drikke. Hva med å prate med arbeidsgiver for å forsøke å få til en mindre stressende arbeidssituasjon? Anonym poster: c82b0ee9730096c92ec9fdc81dc41bb7

Lenke til kommentar

http://www.21stcentu...h/pH_drinks.htm

 

Her er PH verdier for ulike drikker. Apoteket selger også dette: http://www.apotek1.n...r-14-stk-50387p

http://www.e-apoteke...age%20og%20tarm

 

Hvis en f.eks drikker masse Cola, og så går over på melk og vann, og en et par dagers behandling med det preparatet, eller noe annet som virker hemmende på magesyren tror jeg en vil oppdage en forandring.

 

Nå høres jeg sikkert helt stokk dom ut, men vil jeg unngå å drikke væske med høy eller lav ph? Har du noen erfaringer med det legemiddelet mot syreproblematikk? Takk for tiden din! :)

 

Slet mye med det tidligere i år. Hadde mistanke til stressmage (dyspepsi) allerede før første legetime og det viste seg å stemme! Når du har mer problemer ved nattevakter tror jeg neppe det er cøliaki eller laktoseintoleranse, men stress. Det skader ikke å oppsøke, eller bli henvist til psykolog for å lære teknikker for å koble av. Spise lite og ofte gjør også underverker, det samme å kutte ned på søtsaker og kullsyreholdig drikke. Hva med å prate med arbeidsgiver for å forsøke å få til en mindre stressende arbeidssituasjon? Anonym poster: c82b0ee9730096c92ec9fdc81dc41bb7

 

Vil tro at nattevaktene kan føre med seg litt psykisk påkjenning som kan forverre magesituasjonen. Merker jeg er ekstra dårlig når jeg jobber netter. Dvs. om sommerene. Er heldigvis ikke en fast nattesstilling. Takk for nyttig informasjon! Anonym poster: c828c7f34abca5b3b3548289e4c31f31

Lenke til kommentar

Nei, ingen erfaring med middelet, men lav ph drar i retning raskere fordøyelse, det samme med koffein. Det er hardere for systemet (og maten), så mye vann og nøytrale ting er tingen hvis du spør meg. Og jeg tror ikke det er permanent, men jeg tror det er lurt å også ekskludere ting som Cola (som nesten er magesyre på flaske), i tillegg til melk, på den første glutenfrie perioden. Jeg tror sukkerfri brus er verre enn brus med sukker.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Nei, ingen erfaring med middelet, men lav ph drar i retning raskere fordøyelse, det samme med koffein. Det er hardere for systemet (og maten), så mye vann og nøytrale ting er tingen hvis du spør meg. Og jeg tror ikke det er permanent, men jeg tror det er lurt å også ekskludere ting som Cola (som nesten er magesyre på flaske), i tillegg til melk, på den første glutenfrie perioden. Jeg tror sukkerfri brus er verre enn brus med sukker.

 

Ok! Men, mennesker som har syreproblemer i magen. Har de samme symptomer så jeg har nevnt ovenfor? Trodde det mest gikk på sure oppstøt o.l.?

Anonym poster: c828c7f34abca5b3b3548289e4c31f31

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...