Gå til innhold

Nytt objektiv til 450D


Anbefalte innlegg

Jeg har et "gammelt" Canon 450d, og trenger noe innspill angående objektiver.

 

Egentlig vil jeg ha et fullformatskamera, kanskje 5d mark III, men det har jeg ikke råd til i skrivende stund. Men har som et mål at jeg skal få det til engang i framtiden.

 

Men inntil da så har jeg vurdert dithen at det lureste er å kjøpe et bedre objektiv.

 

Jeg har kit-linsa, samt Canon 1,8 50mm. Jeg har begynt med litt amatør studiofotografering av barn og baby, og tenker at jeg trenger et objektiv som klarer den jobben samtidig som den er litt allsidig.

 

Har fått innspill av en bekjent at jeg bør kjøpe fullformat nå, hvis jeg vurderer 5D i fremtiden, men usikkert på hva dette vil si (vet at det blir crop på kantene..)

 

Noen forslag og innspill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det din bekjent anbefaler, er å kjøpe et objektiv som er beregnet for fullformat kamera. Og det er et godt råd hvis du skal over på FF.

 

Hvis du tenker zoom-objektiver, så det 24-70mm f/2.8 L og 24-105mm f/4 IS L som er de gode FF zoomene til Canon. Men disse er også priset deretter ...

 

Tamron har også lansert en 24-70mm f/2.8 VC som har fått god kritikk. Den er heller ikke gratis.

 

Sjekker vi bruktprisene, så bør 24-105mm være innenfor budsjett. f/4 gir ikke den aller smaleste dybdeskarpheten; men du har allerede en 50mm f/1.8 for de tilfellene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det er aktuelt å kjøpe brukt så kan du like godt kjøpe objektiver som passer til det kameraet du har nå, og så selge disse med minimalt tap når/hvis du kjøper 5D.

 

Jeg ville hatt store problemer hvis jeg skulle gått rundt med største vidvinkel på 24mm + at en 24-70/105 ikke akkurat er et lite og lett objektiv. En eller annen 17-xx (canon/tamron/sigma) eller canon 15-85 burde fungere glimrende, og bruktverdien holder seg godt så lenge du ikke mishandler objektivet.

Lenke til kommentar

Takker for svar.

 

Ser dere har forskjellige tilnærminger, så her må jeg nok tenke litt på hva jeg tror kan være lurt.. Jeg vil jo ikke at det skal bli for tungt og stort.

 

Er denne Sigmaen noe å vurdere i mitt tilfelle?

 

Tar også gjerne imot noen konkrete linker til objektiver, så kan jeg lese opp litt mer rundt dem.

Lenke til kommentar

Klarer du deg med 24mm som vidvinkel, ta ditt nåværende objektiv å sett det på 24mm bruk det en stund for og se om det er godt nok, 24-105 og 24-70 er gode objektiver beregnet for fullformat, objektiver til fullformat er generelt dyrere en objektiver beregnet til cropkameraer.

Lenke til kommentar

Klarer du deg med 24mm som vidvinkel, ta ditt nåværende objektiv å sett det på 24mm bruk det en stund for og se om det er godt nok, 24-105 og 24-70 er gode objektiver beregnet for fullformat, objektiver til fullformat er generelt dyrere en objektiver beregnet til cropkameraer.

 

Mener du kitobjektivet?

Ja, objektivene du nevner er jo dyrere, så det en ulempe med å kjøpe FF objektiver til crop kamera.

Lenke til kommentar

http://teambiathlon.no/index.php?module=price&b=1 <-- oversikt over bruktpriser

http://www.foto.no/cgi-bin/bruktmarked/index.cgi <-- bruktmarked

 

Aktuelle objektiver:

Canon 24-70

Tamron 24-70

Sigma 24-70 (har ingen aning om hvordan denne er optisk)

Canon 24-105

 

Hva jeg ville sett på:

Canon 17-55 f2.8

Canon 15-85 f3.5-5.6

Tamron 17-50 f2.8 (jeg har selv versjonen uten VC/IS, og er fornøyd.)

(Sigma 17-50 f2.8(?))

(Sigma 17-70 f2.8-4(?))

har ikke prøvd de to siste der, men du finner nok masse info på nett hvis du søker.

Lenke til kommentar

Med 5-6000kr får man fint et brukt 5d mk1 og litt til overs. Ser at det er en del som legger ut husene sine til rundt 4-5000kr, men det er gjerne å være litt optimistisk nå som bruktmarkedet har en del mk2-er ute til rundt 8000kr. Sjekk ut foto.no og hør med de som har mk1 til salgs om prisen kan jekkes litt ned. Her har du en som selger mk1 til 3500kr, en helt ok pris.

Lenke til kommentar

Takk for alle innspill. Jeg tror jeg kommer til å vurderere de som @Johnny™ har listet opp. Har ihvertfall fått litt pekepinn på hva jeg skal ha i tankene når jeg ser etter det "riktige" objektivet.

 

Skal oppdatere her senere med hva det evt. blir til..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...